Registrering/frysmärkning..

Angelique

Trådstartare
Hej undrar lite hur det går till med registrering och frysmärkningen av en travare.
Hur mycket pappers arbete är det när man registrerar ett trav föl och vad kostar allt .
Fick nämligen hör att det är mycket meck med detta..
Jag har då ingen aning med tanke på att det är vårat första föl som kommer nu..
Har hört att man har tydligen inte allt för länge på sig att bestämma ett namn samt man skulle tydligen ha flera alternativ så att STC har något att välja mellan ..??:grin:

Sv: Registrering/frysmärkning..

Jag kommer inte ihåg vad det kostar, men så värst besvärligt är det inte.
Du får hem en blankett som du ska fylla i. Där kan du fylla i tre olika namn. Du kan nöja dig med att bara välja ett namn, men riskerar då att STC kommer att välja ett namn åt dig, om de inte godkänner ditt val.
Om du inte väljer ett stötande namn samt gör en sökning på STC på det namn du vill ha och kollar så att det inte är upptaget, kommer du troligtvis att få ditt förstaval.
En gång har vi råkat ut för att hästen blev döpt till vårt andraval. Då fanns det en annan häst med ett nästan identiskt namn (en bokstav skilde) som vårt förstaval, så det var inte så konstigt.

Jag kommer inte ihåg vad det kostar, men så värst besvärligt är det inte.
Du får hem en blankett som du ska fylla i. Där kan du fylla i tre olika namn. Du kan nöja dig med att bara välja ett namn, men riskerar då att STC kommer att välja ett namn åt dig, om de inte godkänner ditt val.
Om du inte väljer ett stötande namn samt gör en sökning på STC på det namn du vill ha och kollar så att det inte är upptaget, kommer du troligtvis att få ditt förstaval.
En gång har vi råkat ut för att hästen blev döpt till vårt andraval. Då fanns det en annan häst med ett nästan identiskt namn (en bokstav skilde) som vårt förstaval, så det var inte så konstigt.

Okej .. ja man vill ju ha ett bra namn.. det finns ju ett antal miljoner travare så rätt mycket är ju upptaget tyvär hihi

När du betalat fölavgiften får du hem en språngsedel, eller "anmälan för fölregistrering".
Den ska vara STC tillhanda senast 3 månader efter fölet födds, annars blir det straffavgifter.
Själaa fölregistreringsavgiften är på runt 700 kr har jag för mig.
På språngsedeln anger man också var fölet finns, så att STC vid frysmärkning kan kalla fölet till närmaste uppsamlingsställe, när det blir dags.
Frysmärkningen och passet ingår i de 700 kr.

Det är inte ett dugg meck...

Det är mycket värre att registrera en arab.

Och skulle dina namnförslag inte gå igenom, och du får hem en lapp med ett annat namn från STC så är det bara att kontakta dom för ytterligare namnförslag.

Jag väcker din tråd lite :p

Jag undrar också lite om frysmärkningen. Hur går den till? När ska den va gjord? När ska man fixa med konturdiagram och liknande? Görs det där eller ska man ta hem nån? När ska det va gjort?

Har också fått vårt första travföl i sommar :bump:

På registreringansökan skriver man var hästen finns.
Sen blir man kallad till närmaste uppsamlingsplats när det ärdags för frysmärkning.
Där frysmärks hästen, frysmärkarna ritar konturdiagram och tar svanstagel för dna-prov mot föräldrarna, så att härstamningen stämmer.
Efter nån månad får man hem passet i brevlådan.

Allt detta ingår i fölregistreringsavgiften.

Jag misstänkte det...

Skönt att slippa ta ut nån för att göra "resten".
Ingen som vet när ungefär detta görs? Bor i Halland.
Några speciella platser det brukar vara?

Frysmärkarna åker hela landet, så de planlägger turerna och åt villket håll de åker först vet jag ej. Vi här i lindesberg brukar ha dem ute i maj någon gång.

Har man någon granne som har hästar som ska frysmärkas kan man ange den platsen som uppsamlings plats. Annars är det närmaste ställe där det finns flera hästar som har nära till samma gård.
Man får ca tider när man ska vara där, så att man inte måste komma på tidig morgon och sen få vänta till sen eftermiddag.

Hästen får/bör inte vara förkyld eller liknande vid frysmärkningen.

Hur många behövs för att det ska räknas som "fler" hästar?
Räcker tre för att det ska kunna bli en uppsamlingsplats?

Okej. Så dem frysmärks som ettåringar då?
Känner mig frågvis, men vill att allt ska bli rätt.

*kl*

Med den nya regeln om att alla hästar födda före den 30 juni måste ha pass före den 31 december så blir det väl svårt att fortsätta som tidigare. De måste väl vara klarregistrerade när man får passet?

Är alla födda 2008 (och senare) chippade?

*kl*
Är alla födda 2008 (och senare) chippade?

Vi har ett 15 tal ettåringar, alltså födda 2008, men bara en har chip och det är ett halvblod..

Samtliga travarungarna frysmärktes i mars och alla har pass. Inte ett ord om nåt chip. :confused:

AM

Frysmärkarna åker hela landet, så de planlägger turerna och åt villket håll de åker först vet jag ej. Vi här i lindesberg brukar ha dem ute i maj någon gång.

Nja, jaglägger planeringen för örebro-lindesberg, och det brukar vara senast mitten på april, om jag inte blivit helt senil.

Det är två grupper med frysmärkare. Ena gruppen börjar i norr, sen andra isöder. Jag skulle tro att de börjar i oktober, och möts i mellansverige på våren.

Ja man frysmärker som ett åringar, men du kommer att få hem papper i god tid om det. Så det är inget att oroa sig för att man missar. Och skulle man missa kan man frysmärka som två åring istället.

De kan ju faktiskt frysmärkas tidigare än så också. Vi har varit med om både att de märkts som föl och som åringar.

Vi har ett 15 tal ettåringar, alltså födda 2008, men bara en har chip och det är ett halvblod..

Samtliga travarungarna frysmärktes i mars och alla har pass. Inte ett ord om nåt chip. :confused:

AM

Ok, jag trodde det som stod efter reg nr på ettåringarna var chipnr, men det är väl bara deras internationella reg nr? Chipparna man dem sedan vilket man måste om de t ex ska tävla i Frankrike så får de ett nr till...

Varför slutar man inte frysmärka och chippar istället, nästan hela övriga Europa och alla andra hästsporter gör ju det?

Är Sveriges landskod 250? Jag trodde landskoden skulle vara de tre första siffrorna i det internationella reg nr, men alla ettåringar har ju 752 först?

Okej. Har för mig att man får betala mer eller nåt om det inte är gjort inom en viss tid. Vill ju inte göra det bara för att jag inte gjort min "hemläxa" :angel:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka