Registrering av pålle

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Freyr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 772

Freyr

Trådstartare
Jag är på väg att köpa en häst som står i Finland. Jag undrar om någon vet om jag kan registrera hästen (som är oreggad nu) i Sverige direkt, eller om hon måste registreras i Finland först och sedan omregistreras?

Någon som vet?

/Malin

Från Sifs hemsida:

"Handlingar som skall skickas in till kansliet för importerade hästar är: Orginalcertifikat, signalementsbeskrivning utförd av godkänd ID-kontrollant på för ändamålet speciellt framtagen blankett, ägarens namn, adress, tfn dagtid och för medlemmar medlemsnummer i SIF.
Är hästen chipmärkt skall även chipmärkningsrapport bifogas. Har hästen redan hästpass från annat land är det viktigt att kontrollera att konturdiagrammet är ifyllt och underskrivet i exportlandet. Skulle så inte vara fallet måste den fyllas i av en svensk godkänd ID-kontrollant före registrering i SIF kan ske."

Jag har åxå läst det, men i texten förutsätter de att hästen redan är reggad i sitt hemland. Denna häst är inte det och det står ju inget om huruvuda jag måste registrera hästen i dens hemland innan jag kan registrera den i Sverige eller om det räcker med att ha språngsedel, för att kunna pegistrera hästen direkt i Sverige.

Jag mailar nog SIF:s avelskansli och frågar.

Tack i alla fall!

/Malin

Det här är väl egentligen två frågor. Även om det är möjligt att REGISTRERA hästen i Sverige är det inte säkert att det går att utfärda ett PASS för en finsk häst. Helt klart är i alla fall att hästen måste ha pass för att importeras, men för att få besked måste du nog vända dig till den aktuella rasföreningen.

Har mailat SIF och fick mycket snabbt svar! om hästen är född i Finland måste den registreras där först.

Jag har en finskfödd häst som är registrerad och har hästpass i Sverige, så det är inga problem. För att exportera hästen från Finland till Sverige behöver hästen inte ha hästpass i Finland, det räcker med att den är registrerad.

/Malin

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Ramona
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 973
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 099
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka