Registrering av försvarets valpar stoppas

Sv: Registrering av försvarets valpar stoppas

Och denna skiten rent ut sagt betalat vi skattebetalare för?
Och dessutom vägrar de göra nåt så simpelt som ett MH?!?!

Nu ar det val sa att sa vitt jag forstar ar ingaendet med avtalet till polisen ganska nytt... vilket pa sikt kommer oka mangden hundar FM tar fram. Polisen, bland andra, koper fortfarande - och kommer fortfarande - kopa fran privata uppfodare och civilpersoner om lamplig hund erbjuds aven i framtiden. (Den infon finns bla. pa hundenheten i sthlms fb sida.) Numret saknade hundar jag hort ar 50+, inte 25... men sa sitter jag o andra sidan har borta, sa kollen ar Sisadar. Milt uttryckt.

Det som har visat sig ganska klart i FMs egna stats gallande vilka hundar som passerar Ltestet i forhallande till de som fungerar smartfritt/utan storre problem i sitt forsta fodervardshem vs de som varit "problem" och bytt hem flera ganger ar att de hundarna som varit "mest problem" ar de som i hogst grad (ratt stor % skillnad - aven den statistiken ar latt att finna for den som ar intresserad)... da styrkande den ganska, ganse gallande, teorin om att hundar lampliga for den sortens arbete inte ar lika lampade som "husdjur" (anvander ordet slarvigt). De ar mkt kravande med andra ord... Plus att det finns asikter om att polisen vill ha lite annat i sina hundar an FM i mer allmanna ordadrag vill, men det finns folk som ar battre lampade att forklara det an jag ar.

Sen ar avelsprogrammet, osv, under utveckling. Aven hos privata uppfodare ar inte %en lampliga schafrar for sadant arbete sa dar tokigt hog - det finns ju en anledning att problemet forsoker kommas at via FMs avelsprogram.

Hur man an vrider och vander sig finns det problem i avelsprogrammen lite varstans. Jag jamfor garna med RCMP, men det ar ocksa svart iumed att mig veterligen sa skiter CKC totalt i eventuella mentaltest. Daremot har RCMP ett relativt lyckat avelsprogram och system runt de unga hundarna som kanske skulle vara klokt for FM (och kanske SKK i det langa loppet?) att kika pa.

Bew - over n out. God jul allihopa!!

<snip>
Det som har visat sig ganska klart i FMs egna stats gallande vilka hundar som passerar Ltestet i forhallande till de som fungerar smartfritt/utan storre problem i sitt forsta fodervardshem vs de som varit "problem" och bytt hem flera ganger ar att de hundarna som varit "mest problem" ar de som i hogst grad (ratt stor % skillnad - aven den statistiken ar latt att finna for den som ar intresserad)... da styrkande den ganska, ganse gallande, teorin om att hundar lampliga for den sortens arbete inte ar lika lampade som "husdjur" (anvander ordet slarvigt). De ar mkt kravande med andra ord... Plus att det finns asikter om att polisen vill ha lite annat i sina hundar an FM i mer allmanna ordadrag vill, men det finns folk som ar battre lampade att forklara det an jag ar.
<snip>

Om jag minns ratt var det har ett av problemen jag horde om for tre ar sedan. Det fanns inte tillrackligt med fodervardar som klarade av sa skarpa hundar.

Med min valpis som blir 9 manader i morgon forstar jag precis. Hon har varit en terror en stor del av tiden och jag har varit hemma och kunnat agna mycket tid till henne.:crazy: Hade hon varit min forsta rottis hade jag formodligen lamnat tillbaka henne och aldrig mer haft rottweiler ... kanske inte ens "working group" hund. Hon var verkligen hemsk:devil: men har vaxt till sig och ar riktigt trevlig och NU kan jag se hennes hela potential och tror att hon kommer att bli en fantastisk hund:D
De enda som gillade henne ... och gav mig hopp ... innan hon var 8 manader var nagra IPO rottis manniskor som tyckte att hon var den basta valpen ever. Sjalvsaker, modig, utatriktad och en utomordentlig "working" valp. Alla andra, inclusive veterinarer och tranare var djupt bekymrade over hennes "attack mode" uppforande nar hon attakerade narmaste offer och bet hysteriskt. Jag skulle definitivt inte ha klarat av att vara fodervard till en marodor som henne om jag inte var kunnig i "working" hundar. Jag gissar att ganska manga av FM's hundar ar precis sadana som valpar. Far man ordning pa det kan de bli fantastiska hundar med stor , men om man inte kan/orkar jobba med det (utan att trycka ner hunden) kan hunden bli en ren katastrof.

Hur man än ser på det så slipper ju försvarsmakten insyn iallafall. Inga uppfödare som kan kolla hur MHstatistik ser ut eller hur lederna ser ut i kullarna..

Och andra som behöver hundar vänder sig inte till dem. Tullverket t.ex. köper i princip bara privat och går allt mer ifrån schäfern och mot jakthundsraser. Vid min senaste kontakt med Polisen (för år sedan) hade de köpt hundar från östra Europa (ganska spännande - hundarna var mindre och kompaktare än svensk födda schäfrar. Raka linjer och korta nosar. Inte alls de raggiga jättebestar som gränsbevakningen i Östtyskland hade på den gamla onda tiden). De jag kommit i kontakt med som skaffat hund till vaktbolag etc har köpt enstaka hundar som de arbetat med själva - dvs privata köp och viktigt med så mycket kända kvalitetsindikationer som möjligt.

Att använda allmänt accepterade former att beskriva hundarna ökar marknaden. Större avsättning ger ökade möjligheter. Jag tror att en tillräcklig marknad för en offensiv tjänstehundsavel kräver att man samlar fler intressen under samma paraply. Och då duger det inte att köra sitt eget race. Man kanske måste komplettera de gängse metoderna, men jag tror inte att man kan frångå dem.

KL

Pratade med en som jobbar inom FM och har insyn i hundverksamheten.. Hen berättade att ca 10 procent av FM-hundarna duger till tjänst, men att det då och då förekommer att de låter "dåliga" hundar gå i tjänst för att de lagt ut så mkt pengar på dem. Tex hundar med ryggproblem, vars mentalitet egentligen inte passar osv.

Hen sade också att från FMs sida så säger man att MH är för dyrt och för tidskrävande.

Hen hade inte lyckats få något svar kring hur man tänker kring konsekvenserna, tex gällande tävlingar och svårigheter med att hitta fodervärdar osv.

Jag kan tycka att det låter som om FM skulle tjäna på att köpa in hundar i lämplig ålder som redan är testade än att föda upp egna? När de ändå lyckas med så få av de egenuppfödda.

Och jag kan hålla med den som skrev i tråden om skattepengar. Är det verkligen rimligt att svenska folket ska sponsra en uppfödare som 1) vägrar följa SKKs regler och 2) inte gör ett särskilt lysande arbete?

Och jag kan hålla med den som skrev i tråden om skattepengar. Är det verkligen rimligt att svenska folket ska sponsra en uppfödare som 1) vägrar följa SKKs regler och 2) inte gör ett särskilt lysande arbete?

1) Ja, om det gynnar FMs syfte med verksamheten. SKK är ingen myndighet.
2) Om de inte gör ett så bra arbete som möjligt behöver de bättre kompetens. Sedan är det väl en definitionsfråga vad ett lysande arbete är, men rimligtvis bör de kunna göra ett bättre jobb än vilken hobbyuppfödare som helst eftersom de faktiskt bedriver en verksamhet där kompetent folk ska vara anställda.

10% låter ju väldigt lite, vill minnas att jag läst att det handlar om drygt 50% som klarar L-testet sedan är det ca 25-30% som därefter sållas bort av olika anledningar. Men om hundarna inte reggas i SKK, betyder det att dessa inte kan användas av övriga civila uppfödare, var inte tanken också att deras avelsprogram skulle gynna svensk schäferavel som helhet? Hur gör man det om deras hundar inte kan nyttjas av andra än de själva.

Sedan är jag lite kluven om de ska behöva göra MH eller ej, spelar det egentligen så stor roll om det bara är avelsdjuren det handlar om, MH är väl något som mer ska användas på avkommorna. Trots allt så genomgår väl alla de hundarna de föder upp ett test som är tuffare än MH, och man får ju anta att avelsdjuren de använder skulle klara ett MH. Kravet på att de ska göra MH känns ju då mer som ett sätt att SKK vill ha pengar, för någon vidare utvärdering av deras avel via MH blir det ju inte så länge man inte MH-testar en betydande del av hundarna de föder upp, eller?

Jag tror man även måste ha i åtanke att de här hundarna lämnas ut till mer eller mindre lämpliga fodervärdar, vilket även påverkar deras möjligheter att bedömas som mer eller mindre lämpliga för tjänst. Jag har träffat några unghundar som omplacerats pga olämpliga fodervärdsfamiljer och om det är något som de verkligen borde bättra sig inom så är det just att gallra bättre bland presumtiva fodervärdar.

En familj lämnade tillbaka en valp efter en vecka, den var nämligen inte rumsren vid 8 veckors ålder! Sen är det ju ofta nyhetens behag och inte lika roligt att ha hund en höst/vinter som denna med ständigt regn och dåligt väder, säger man då att den nafsas så får man lämna tillbaka den direkt. :meh:

Sen finns det ju de som medvetet förstör hunden för att få behålla den och slippa lämna tillbaka den. :sneaky:

Det kommer ju dock bli svårt att hitta bra fodervärdar när hundarna inte får tävla i bruks. Jag inbillar mig nämligen att de flesta som har schäfer satsar främst på någon form av bruksgren.

Jag har också hört att FM är väldigt dåliga på att stötta sina fodervärdar. Också något som är viktigt om de vill att det ska bli bra för hundarna.

...och man får ju anta att avelsdjuren de använder skulle klara ett MH.

Klara som i lyckas genomföra eller klara som i genomföra med bra resultat? Det är ju viss skillnad, sen är det ju som Nikkis skriver individavel, vilket självklart påverkar resultaten negativt. Även om föräldradjuren skulle klara ett MH med bra resultat (vilket det ju spontant känns som att man borde vilja kolla när det handlar om såpass viktig avel) så hjälper ju inte det ett dugg för framtida avel om föräldrarnas kullsyskon inte skulle få bra resultat.

Det jag sett från folk med FM-hundar, både bekanta och på forum så har de flesta inte klarat testet pga kvarstående rädslor eller annat som gör dem "för veka". Har de då föräldrar som inte bär på såna egenskaper måste de ju komma någon annanstans, och utan att utvärdera hela kullar får man knappast resultatet bättre i framtiden.

Visst, det skulle troligtvis göra att de får sålla mycket, mycket hårdare till en början, eftersom de inte kan avla på en bra individ om släkten inte är bra nog (precis som vilken vettig uppfödare som helst), men det borde ju resultera i ett betydligt högre antal dugliga hundar framöver, när den värsta gallringen är gjord, eftersom det blir mindre av ett lotteri.

Jag tror inte att man som fodervärd alls kan räkna med att få behålla hunden, för är det en bra hund förlorar man den och håller den inte måttet är det inte heller säkert att den duger till bruks, så vill man satsa på det ska man nog inte ta en valp från FM öht.

Jag tror att majoriteten av de som skaffar en hund från FM är de som vill ha en gratis valp, många är barnfamiljer, några är nybörjare, några har inte råd att köpa en egen valp och andra vet exakt vad de ger sig in på och har haft fodervalpar tidigare och några tar över de valpar som lämnas tillbaka och ger dem ett bra hem. De som vill satsa på bruks är nog få.

I så fall känns ju hela systemet bakvänt.

Men nog borde väl en hund som inte klarar FMs krav duga som sporthund?
Om det nu inte är något direkt fel på den.. Men jag tänker att en tjänstehund behöver andra kvalitéer än en sporthund?

kl

Men försvaret avlar väl även på blandraser , eller om det var polishögskolan i sollefteå ( kanske är samma , jag vet inte )

kl

Men försvaret avlar väl även på blandraser , eller om det var polishögskolan i sollefteå ( kanske är samma , jag vet inte )

De var tänkta till tjänst typ ledarhundar o man avlade fram 1 generationens blandisar, typ schabradorer, deras avkomma i sin tur var mediokra till värdelösa till tjänst. Vad jag vill minnas.

Ja, duger hunden inte till tjänst får värdfamiljen behålla den om de vill, i annat fall tar FM tillbaka den för omplacering eller avlivning om ingen vill ha den. Ett ex till mig hade en trevlig schäfer som inte höll måttet då hon var mörkrädd, ingen i familjen sysslade med bruks utan hon var ren sällskapshund vilket jag tror att majoriteten av fodervärdsfamiljerna är ute efter.

En omplacerad, supermysig unghund blev tillbakalämnad av en familj som tröttnat på henne för att de tyckte hon var jobbig. Fantastiskt trevlig hund som var hos sin nya fodervärd och sedan hamnade hos polisen i Norge då FM i Sverige inte tyckte hon var lämplig. Den fodervärden fick ofta unghundar som lämnades tillbaka och som ofta gick igenom testerna med gott betyg och var välhanterade när de lämnade henne.

Tror Hundskolan i Sollefteå lade ner försöken med schabradorer på 70- eller 80-talet.

De var tänkta till tjänst typ ledarhundar o man avlade fram 1 generationens blandisar, typ schabradorer, deras avkomma i sin tur var mediokra till värdelösa till tjänst. Vad jag vill minnas.

Har det inte funnits något försök att korsa malle och schäfer också? men det var ju godkänt av SKK.

Har det inte funnits något försök att korsa malle och schäfer också? men det var ju godkänt av SKK.

Japp, det föddes en Schämall kull hos en erfaren, respekterad schäuppfödare som ansökte o fick dispens för kullen av SKK. Jag har inte sett någon utvärdering av avkomman.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 911
Senast: Milosari
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?