Sv: Registrering av försvarets valpar stoppas
LOL eller AKCs ... inte med mycket, men battre skulle jag tro.
LOL eller AKCs ... inte med mycket, men battre skulle jag tro.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Försvaret själva har ju knappast lysande framgång med sitt avelsprogram, så de kanske skulle ha lite nytta av att ta till sig kunskap från SKK och träningsmetoder utanför sin egen innersta krets...
kl
Vad är försvarsmaktens hundarna sämre än den generella schäfern alt övriga bruksschäfrar. Är det fysiskt eller mentalt?
Alla jag träffat har varit väldigt trevliga hundar, men så har samtliga dessa varit arbetande hundar hos försvarsmakten.
Lite statestik
Tar man 98st slumpmässiga schäfrar med försvarsmaktens som prefix får man (rasmedelvärde för schäfer inom parantes)
Socialitet 3,62 (3,5)
Nyfikenhet/Orädsla 4,38 (3,8)
Lekfullhet 4,18 (3,7)
Jakt 2,44 (2,75)
Aggressivitet 2,05 (1,8)
De ser alltså ut vid första anblicken vara något mer sociala, mer nyfikna/orädda, mer lekfulla, ha något mer aggressivitet samt mindre jaktintresse än medelschäfern.
Genomsnittet på skott för medelschäfern är 1,2, för de slumpmässigt uttagna försvarsmakten hundarna har samtliga 1: or förutom en 5:a och en 2:a, dvs 1,05.
Ingen har avbrutit MH, vet dock ej hur det ser ut generellt inom Schäfern för detta.
(Detta är alltså uträknade egenskapsvärdena från genomfört MH)
Personligen skiter jag lite i slitningarna FM-SKK,
det ar hur det kommer paverka schaferrasen, kopare, uppfodare, saljare, klubbar osv som jag staller mig... eh... slightly grinig emot.
600*250 = 150 000 i skattepengar. Och omkostnader uppe pa det da, det ar bara MH utgifterna for ett ar. Pa sitt vis kan jag se att FM tycker MH ar sisadar. Sen ska det ju inte hymlas.
Ena sidan tycker FM ska buga bocka och skota sig.
Andra sidan tycker SKK ska ge dispans.
Att schaferaveln i stort har problem ar ingen nyhet, och nar det kommer till FM verkar det finnas ganska stora variabler gallande vad som ar vad, eller rattare sagt: hur det tolkas.
Jag tror -inte- att den "nedstallda foten" mot FM kommer leda till nagot gott. FM ar ett organ, inte en privat uppfodare.
Jag tycker -inte- om tanken pa att i snitt 300 schafrar kommer fodas per ar reggade utomlands, blir "uteslutna" fran vissa delar av den arbetande hundkulturen (Las: vissa tavlingar, moment, bedomningar och dyl - det minskar ju inblicken an mer i vad som kommer ut i varlden imho). Det blir ett skott i foten, annu mindre inblick an hymlet som tydligen skett.
Men, men... Den som lever far se, jag hoppas nagon skruvar pa sitt huvud pa ratt hall och kommer pa en losning som fungerar for bada "sidor".
Det finns bevisligen en hel del av försvarsmaktens uppfödda hundar som gjort MH de senaste åren.
När man börjar komma in på om försvarsmaktens hundar är sämre än övriga, om man syftar mentalt, så ser jag statistik från MH mycket relevant eftersom det är den enda, relativt objektiva, sätt att jämföra grupperna som finns.
kl
Personligen kan jag tycka att man (SKK) borde kunnat göra ett undantag för försvarsmakten, det är ingen hobby uppfödare det handlar om utan en statlig myndighet med ett väldigt specifikt mål för sin avel.
Själva huvudproblemet är ju att de inte gör MH med sina avelsdjur. Att enstaka hundar gör MH ibland betyder ju inte att samplet är representativt..
Hade många FM hundar gjort MH så hade de inte suttit här idag.
Jag kan inte se att det skulle säga varken bu eller bä sålänge många hundar saknas i statistiken.
Varför är det mindre viktigt att någon som föder upp extremt många hundar ska följa reglerna som är uppsatta för rasens bästa?
Jag kan tycka att det är tvärt om. FM som föder upp väldigt många hundar får ju således stor inverkan på avel. Desto viktigare att utvärdera.
Vill FM föda upp schäfer, ja då får de också följa samma bestämmelser som alla andra som föder upp schäfer i det här landet.
Men de har väl ganska kass ledstatistik?
*Delvis KL*
Sen är frågan om man skall jämföra FM-hundarna med en medelschäfer eller en bruksschäfer...?
*kl*
På vilket sätt är försvarets schäfrar dåliga eller sämre än de "vanliga"? Går det att se statistik på något ställe?
Ptja, med tanke på att det fattas ca 25 st (senaste siffran jag hade) lämpliga polis/tjänstehundar i landet så är det i mina ögon ett misslyckande eftersom deras huvuduppgift är att förse samhället med just sådana hundar.
Vad finns dom liksom annars till för?
Ptja, med tanke på att det fattas ca 25 st (senaste siffran jag hade) lämpliga polis/tjänstehundar i landet så är det i mina ögon ett misslyckande eftersom deras huvuduppgift är att förse samhället med just sådana hundar.
Vad finns dom liksom annars till för?