Registrering av försvarets valpar stoppas

Sv: Registrering av försvarets valpar stoppas

*kl*

På vilket sätt är försvarets schäfrar dåliga eller sämre än de "vanliga"? Går det att se statistik på något ställe?

*Halvt KL*

Det är väl just bristen på statistik som försvaret har. De har om jag förstått det rätt en väldigt låg % av sina uppfödda schäfrar som faktiskt blivit patrullhundar.

Det L-testet de gör är väl inte riktigt samma som det polisen gör, utan det är annorlunda uppbyggt. (Om jag har förstått det rätt). Och resultatet syns dessutom inte på hunddata.

Hundarna som föds i FM´s avel nu kommer räknas som blandraser. Därmed kommer ju de hundar som inte platsar som patrullhundar bli riktigt svåra att bli av med då de inte ens kan tävlas i alla grenar... Frågan är hur de tänker? Har deras avel skitit sig så de vill mörka det? Att göra MH på iaf föräldradjuren är ju inte så dyrt...

Om jag skrivit fel någonstans ber jag om ursäkt :)

kl

Vad är försvarsmaktens hundarna sämre än den generella schäfern alt övriga bruksschäfrar. Är det fysiskt eller mentalt?
Alla jag träffat har varit väldigt trevliga hundar, men så har samtliga dessa varit arbetande hundar hos försvarsmakten.

Lite statestik :)
Tar man 98st slumpmässiga schäfrar med försvarsmaktens som prefix får man (rasmedelvärde för schäfer inom parantes)
Socialitet 3,62 (3,5)
Nyfikenhet/Orädsla 4,38 (3,8)
Lekfullhet 4,18 (3,7)
Jakt 2,44 (2,75)
Aggressivitet 2,05 (1,8)

De ser alltså ut vid första anblicken vara något mer sociala, mer nyfikna/orädda, mer lekfulla, ha något mer aggressivitet samt mindre jaktintresse än medelschäfern.
Genomsnittet på skott för medelschäfern är 1,2, för de slumpmässigt uttagna försvarsmakten hundarna har samtliga 1: or förutom en 5:a och en 2:a, dvs 1,05.
Ingen har avbrutit MH, vet dock ej hur det ser ut generellt inom Schäfern för detta.

(Detta är alltså uträknade egenskapsvärdena från genomfört MH)

Senast ändrad:

Försvaret själva har ju knappast lysande framgång med sitt avelsprogram, så de kanske skulle ha lite nytta av att ta till sig kunskap från SKK och träningsmetoder utanför sin egen innersta krets...:cool:

När de gör "experimentparningar" på hundar med c och d-höfter så förstår jag att de tycker skk är onödiga. Sen att tre av fem hundar i den kullen jag känner till är avlivade före ett års ålder spelar kanske mindre roll för FM. Mindre kul för fodervärdarna.

kl

Vad är försvarsmaktens hundarna sämre än den generella schäfern alt övriga bruksschäfrar. Är det fysiskt eller mentalt?
Alla jag träffat har varit väldigt trevliga hundar, men så har samtliga dessa varit arbetande hundar hos försvarsmakten.

Lite statestik :)
Tar man 98st slumpmässiga schäfrar med försvarsmaktens som prefix får man (rasmedelvärde för schäfer inom parantes)
Socialitet 3,62 (3,5)
Nyfikenhet/Orädsla 4,38 (3,8)
Lekfullhet 4,18 (3,7)
Jakt 2,44 (2,75)
Aggressivitet 2,05 (1,8)

De ser alltså ut vid första anblicken vara något mer sociala, mer nyfikna/orädda, mer lekfulla, ha något mer aggressivitet samt mindre jaktintresse än medelschäfern.
Genomsnittet på skott för medelschäfern är 1,2, för de slumpmässigt uttagna försvarsmakten hundarna har samtliga 1: or förutom en 5:a och en 2:a, dvs 1,05.
Ingen har avbrutit MH, vet dock ej hur det ser ut generellt inom Schäfern för detta.

(Detta är alltså uträknade egenskapsvärdena från genomfört MH)

Men nu gör ju inte försvaret MH med sina hundar, så att ta fram MH-statistik känns lite snett?

Personligen skiter jag lite i slitningarna FM-SKK,
det ar hur det kommer paverka schaferrasen, kopare, uppfodare, saljare, klubbar osv som jag staller mig... eh... slightly grinig emot.

600*250 = 150 000 i skattepengar. Och omkostnader uppe pa det da, det ar bara MH utgifterna for ett ar. Pa sitt vis kan jag se att FM tycker MH ar sisadar. Sen ska det ju inte hymlas.

Ena sidan tycker FM ska buga bocka och skota sig.
Andra sidan tycker SKK ska ge dispans.

Att schaferaveln i stort har problem ar ingen nyhet, och nar det kommer till FM verkar det finnas ganska stora variabler gallande vad som ar vad, eller rattare sagt: hur det tolkas.

Jag tror -inte- att den "nedstallda foten" mot FM kommer leda till nagot gott. FM ar ett organ, inte en privat uppfodare.

Jag tycker -inte- om tanken pa att i snitt 300 schafrar kommer fodas per ar reggade utomlands, blir "uteslutna" fran vissa delar av den arbetande hundkulturen (Las: vissa tavlingar, moment, bedomningar och dyl - det minskar ju inblicken an mer i vad som kommer ut i varlden imho). Det blir ett skott i foten, annu mindre inblick an hymlet som tydligen skett.

Men, men... Den som lever far se, jag hoppas nagon skruvar pa sitt huvud pa ratt hall och kommer pa en losning som fungerar for bada "sidor".

Som jag fattat det så kan försvaret ordna egna MH om det vill. Det kan ju alla rasklubbar osv så annat vore ju konstigt.
Att det skulle kosta en massa pengar är ju bara bs, de kan själva utbilda sin egen personal och göra MH själva och behöver således inte betala någon annan.

Jag tänker också på hur det påverkar rasen osv. Jag kan liksom inte se hur rasen skulle påverkas till det positiva av att en gigantisk uppfödare inte behöver följa ett så basic krav som att göra MH.
Och det är ju FM som ser till så att hundarna utesluts. SKK håller bara på sina regler, vilket i mina ögon är fullt rimligt i det här fallet.

Och jag vet inte hur det här egentligen gått till, men SKK skriver ju att de varit överens med FM om att MH ska göras. Men att FM sen struntat i det. Låter ju inte så smart..

Det finns bevisligen en hel del av försvarsmaktens uppfödda hundar som gjort MH de senaste åren.
När man börjar komma in på om försvarsmaktens hundar är sämre än övriga, om man syftar mentalt, så ser jag statistik från MH mycket relevant eftersom det är den enda, relativt objektiva, sätt att jämföra grupperna som finns.

Senast ändrad:

kl

Personligen kan jag tycka att man (SKK) borde kunnat göra ett undantag för försvarsmakten, det är ingen hobby uppfödare det handlar om utan en statlig myndighet med ett väldigt specifikt mål för sin avel.

Det finns bevisligen en hel del av försvarsmaktens uppfödda hundar som gjort MH de senaste åren.
När man börjar komma in på om försvarsmaktens hundar är sämre än övriga, om man syftar mentalt, så ser jag statistik från MH mycket relevant eftersom det är den enda, relativt objektiva, sätt att jämföra grupperna som finns.

Själva huvudproblemet är ju att de inte gör MH med sina avelsdjur. Att enstaka hundar gör MH ibland betyder ju inte att samplet är representativt..
Hade många FM hundar gjort MH så hade de inte suttit här idag.

Jag kan inte se att det skulle säga varken bu eller bä sålänge många hundar saknas i statistiken.

kl

Personligen kan jag tycka att man (SKK) borde kunnat göra ett undantag för försvarsmakten, det är ingen hobby uppfödare det handlar om utan en statlig myndighet med ett väldigt specifikt mål för sin avel.

Varför är det mindre viktigt att någon som föder upp extremt många hundar ska följa reglerna som är uppsatta för rasens bästa?

Jag kan tycka att det är tvärt om. FM som föder upp väldigt många hundar får ju således stor inverkan på avel. Desto viktigare att utvärdera.

Vill FM föda upp schäfer, ja då får de också följa samma bestämmelser som alla andra som föder upp schäfer i det här landet.

Men de har väl ganska kass ledstatistik?

*Delvis KL*
Sen är frågan om man skall jämföra FM-hundarna med en medelschäfer eller en bruksschäfer...?

Ja representivitet är ju alltid ett problem. Medelvärdet för Schäfern som helhet är inte heller egentligen helt representivt för hela spannet på rasen då bland producerade avkommor där alla facetter ej representeras, väl tänkbart att övervägande sämre shäfrar inte genomför MH.
Man får även tänka ett till steg, vilka av försvarsmaktens hundar är det som genomför MH och vilka inte. Var de kan ligga i skalan.

Har eftersom jag skriver E-uppsats om MH rätt bra med data (som är begränsat till just rasen Schäfer) men vill inte delge något från det eftersom jag inte vet vilka regler och begränsningar som gäller för användningen av datan jag erhållit.

Det handlar inte om att de föder upp extremt många hundar utan om att det är en Statlig myndighet med ett specifikt mål för sin avel och egen utvärdering som de uppenbarligen tycker fungerar bättre.
Tror mer att SKK och SKK Schäfern förlorar på det än försvarsmakten.
(Sen är det regler för uppfödare av Schäfrar inom SKK/FCI i landet och ej i landet)
Tar man det ett steg längre så kan man också säga att det kan finnas ett visst problem/konflikt kring att försvarsmakten stödjer en organisation som premierar extremavel och som har ett utseendemässigt ideal som inte stämmer överenns med deras mål för sina Schäfrar.

Själva huvudproblemet är ju att de inte gör MH med sina avelsdjur. Att enstaka hundar gör MH ibland betyder ju inte att samplet är representativt..
Hade många FM hundar gjort MH så hade de inte suttit här idag.

Jag kan inte se att det skulle säga varken bu eller bä sålänge många hundar saknas i statistiken.

Varför är det mindre viktigt att någon som föder upp extremt många hundar ska följa reglerna som är uppsatta för rasens bästa?

Jag kan tycka att det är tvärt om. FM som föder upp väldigt många hundar får ju således stor inverkan på avel. Desto viktigare att utvärdera.

Vill FM föda upp schäfer, ja då får de också följa samma bestämmelser som alla andra som föder upp schäfer i det här landet.

Men de har väl ganska kass ledstatistik?

*Delvis KL*
Sen är frågan om man skall jämföra FM-hundarna med en medelschäfer eller en bruksschäfer...?

Ingen aning, har ingen sådan statistik.
Men vad jag sett invänder FM inte mot ledundersökningar.

Det hade klart varit intressant att jämföra mot arbetande bruksschäfer, men är rätt arbetssamt att dela upp statistiken på så sätt (samt se svar ovan)

*kl*

På vilket sätt är försvarets schäfrar dåliga eller sämre än de "vanliga"? Går det att se statistik på något ställe?

Ptja, med tanke på att det fattas ca 25 st (senaste siffran jag hade) lämpliga polis/tjänstehundar i landet så är det i mina ögon ett misslyckande eftersom deras huvuduppgift är att förse samhället med just sådana hundar.
Vad finns dom liksom annars till för?

Ptja, med tanke på att det fattas ca 25 st (senaste siffran jag hade) lämpliga polis/tjänstehundar i landet så är det i mina ögon ett misslyckande eftersom deras huvuduppgift är att förse samhället med just sådana hundar.

Så svaret på frågan om FM schäfrar är sämre än andra är att de inte avlat fram många nog? Kan inte det ha att göra med att man inte föder upp många nog, att det saknas resurser att utbilda, att det inte längre finns tillräckligt med kvalitethundar/valpar att köpa etc eller är den enda möjliga förrklaringen att kvalitén är för dålig?

Oavsett vilket så säger det atagandet inget om kvaliten i förhållande till andra schäfrar.

Jag har faktiskt också hört att FM-hundar skulle ha en ganska usel statistik, men jag minns tyvärr inte vem som sa det eller var siffrorna fanns :(. Det enda jag vet är att de här siffrorna skulle ha publicerats i somras.

Ganska vagt med andra ord, du har hört det... Och utifrån hur stor andel av FMs hundar som skulle vara dugliga så kan man bedöma hur de lyckas kan man säga nada, det beror givetvis på hur stora kraven är och hur stor andel det skulle varit om någon annan avlade fram hundarna.

Här http://www.forsvarsmakten.se/Global...et/Rätt och fel om FM hundavelsverksamhet.pdf hävdar man förresten att det att antalet mentalt godkända hundar ökat från 40 till 60%. vad exakt siffran står för vet jag inte, men det verkar som kritiken mot aveln som kommet fram hittills är millt uttryckt vagt.

Och denna skiten rent ut sagt betalat vi skattebetalare för?
Och dessutom vägrar de göra nåt så simpelt som ett MH?!?!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 911
Senast: Milosari
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?