Registrering av försvarets valpar stoppas

Sv: Registrering av försvarets valpar stoppas

Att ljuga gör inte saken bättre.

"Beslutet påverkar även dig som är fodervärd till en hund från försvarsmakten. Du utestängs från alla officiella tävlingar, prov och utställningar, därtill specialutställningar i rasklubbens regi, ....

Lydnad, agility etc är mig veterligen officiella tävlingar.

Men alltså.. va? Om det nu är så att de tycker att ett MH är "fel" på något vis för att det inte visar en rättvis bild av hunden (vilket ju brukar dyka upp som argument mot MH i olika diskussioner), ja då kan de väl istället förklara för SKK vad de tycker att är fel och vara med och påverka allt till det bättre? SKK lär ju absolut lyssna på försvarets åsikter när det gäller sådant.

Jag pratade med en fran forsvarets 'hundskola' (kommer inte ihag vad det heter:o) for nagra ar sedan. Han var redan da mycket missnojd med SKK och deras regler och rutiner. Da det var ett tag sedan och jag inte ar insatt i Svenska forhallanden minns jag inte sa mycket mer an att SKK stod fast och vagrade se att forsvaret hade speciella forhallanden sa att de skulle se att det galler speciella forhallanden tror jag inte riktigt pa.

KL

Läs detta också. Jag gissade på att det var något i denna stilen som föranledde beslutet.

Som jag förstår det så är det så att SKK inte godkänner FMs egna L-test för att kunna fastställa mentaliteten hos hunden som testas, vilket jag tycker är konstigt då jag har sett L-test och det säger mer om hunden än ett MH. Samma regler gäller för polisens L-testade hundar. Vi hade en polis hos oss i somras som MH beskrev sin 4 åriga malle. Detta för att kunna starta i skyddet.

Skulle försvarsmakten behöva lägga 600 kr extra / hund som ska tas i tjänst eller avlas på så blir det dessutom väldigt mycket extra pengar.

Jag tycker att det känns som att SKK vill att FM ska MH beskriva sina hundar enbart för att kunna vaska in mer pengar, för i mångt och mycket innehåller L-testerna samma moment som i ett MH (iaf dom jag deltagit på här i Blekinge).

Liten tankevurpa har,
men det skulle val -rent praktiskt- ga utmarkt for en agare av en FMhund att regga hunden (da den inte ar papperslos) i en FCI-klubb/FCI-affilierad klubb... vilket da ger dom mojligheten att skaffa en FCI export stamtavla vilket ar SKKs krav for att kunna registrera en hund i sverige som ar utlandsreggad... eller har SKK beslutat att en hund med "forsvarsmakten" forst inte kommer fa komma in under deras normalt fungerande regler thus "bestraffande" kopare utav FMhundar?

...eller ar jag heeeelt ute och cyklar?

Den biten funderade jag också på... för visst får du enligt vanliga normer registrera en i grunden utlandsreggad hund i SKK.

Försvaret själva har ju knappast lysande framgång med sitt avelsprogram, så de kanske skulle ha lite nytta av att ta till sig kunskap från SKK och träningsmetoder utanför sin egen innersta krets...:cool:

Den biten funderade jag också på... för visst får du enligt vanliga normer registrera en i grunden utlandsreggad hund i SKK.

Ar det sa att SKK kommer franga sina egna normala regler i den har situationen, uppe pa FMs agerande i det har...

sa ar det val bara att le, se glad ut och inse att allt det egentligen ar ar en pissing match som kan komma att sla hart mot en ras i sverige som inte behover fler harda slag.

:banghead:

Visar det sig att det ar sa att SKK tanker satta kappar i hjulen for kopare av FMhundar genom att forvagra dom att ga den korrekta vagen for att svensk regga en utlandsregistrerad hund... sa hoppas jag, verkligen, att vagorna kommer ga j-vligt hoga i schafersverige.

Fast det handlar egentligen om helheten, dvs Schäfern som ras och för att kunna utvärdera och föra statistik över kullar och inte enstaka individer som gör ett L-test.
MH är ju egentligen det enda verktyget vi kan använda oss utav för att kunna göra just det.
Så för mig är det fullständigt idiotiskt att inte vilja uppfylla ett sånt simpelt krav som alla bruksraser trots allt har, varför ska FM då vara ett undantag på en av de största raserna som finns?

Jag har aldrig varit för och kommer aldrig vara för individavel - det för inte en ras framåt, och jag tycker det är skamligt att de får leka med våra skattepengar hur som helst och äventyra så otroligt mycket.

*lån*

Nej, man kommer inte att kunna skk-regga en av fm uppfödda hundar i efterhand.

SKK skrev:
Du som är fodervärd kommer inte heller att kunna registrera hunden i SKK om den övergår i din ägo, eftersom försvarsmaktens agerande betraktas som kringgående av regelverk.

Så de kommer att betraktas som blandraser även hädanefter.

Liten tankevurpa har,
men det skulle val -rent praktiskt- ga utmarkt for en agare av en FMhund att regga hunden (da den inte ar papperslos) i en FCI-klubb/FCI-affilierad klubb... vilket da ger dom mojligheten att skaffa en FCI export stamtavla vilket ar SKKs krav for att kunna registrera en hund i sverige som ar utlandsreggad... eller har SKK beslutat att en hund med "forsvarsmakten" forst inte kommer fa komma in under deras normalt fungerande regler thus "bestraffande" kopare utav FMhundar?

...eller ar jag heeeelt ute och cyklar?

Svenskägda hundar ska enligt SKK reggas i sverige.
Det står ju någonting i länken jag lade in i första inlägget om att detta räknas som typ kringgående av reglerna, eller nåt sånt. Alltså blir det totalt registreringsstopp.

Visar det sig att det ar sa att SKK tanker satta kappar i hjulen for kopare av FMhundar genom att forvagra dom att ga den korrekta vagen for att svensk regga en utlandsregistrerad hund... sa hoppas jag, verkligen, att vagorna kommer ga j-vligt hoga i schafersverige.

Jag hoppas också vågarna går höga. Mot försvarsmakten.
Det är de som väljer att sätta sig över registreringsbestämmelserna och därmed själva gör så att hundarna inte kan registreras.

Hur skulle det se ut om SKK fortsatte att ge dispanser här och var?
Och jag vet inte, men jag kan tänka mig att indragandet av dispansen kanske var föranlett av att aveln inte är riktigt så framgångsrik som man hade velat?

Om man ska ha egna regler kan man ju iallafall förvänta sig ett gott resultat. Om de egna reglerna inte ger goda resultat - varför ska de då få fortsätta?

*kl*

Jag tänker som så att det handlar om en statlig instans vars uppgift är att föda upp en viss typ av hundar. Det arbetet ska de bedriva så bra de kan och det är inte SKK som ska sätta villkoren för hur deras arbete bedrivs.

Om Försvarsmakten väljer att föra en egen stambok eller stambokföra sina hundar någon annanstans struntar jag blankt i faktiskt. De ska göra det som behövs för att föda upp så bra hundar som möjligt. Hur de lyckas på den fronten har jag dock ingen aning om. Jag vill bara poängtera att det är de som ska styra arbetet, inte SKK.

Fast de gör det ju inte bra. Deras statistik är tragisk.

Personligen skiter jag lite i slitningarna FM-SKK,
det ar hur det kommer paverka schaferrasen, kopare, uppfodare, saljare, klubbar osv som jag staller mig... eh... slightly grinig emot.

600*250 = 150 000 i skattepengar. Och omkostnader uppe pa det da, det ar bara MH utgifterna for ett ar. Pa sitt vis kan jag se att FM tycker MH ar sisadar. Sen ska det ju inte hymlas.

Ena sidan tycker FM ska buga bocka och skota sig.
Andra sidan tycker SKK ska ge dispans.

Att schaferaveln i stort har problem ar ingen nyhet, och nar det kommer till FM verkar det finnas ganska stora variabler gallande vad som ar vad, eller rattare sagt: hur det tolkas.

Jag tror -inte- att den "nedstallda foten" mot FM kommer leda till nagot gott. FM ar ett organ, inte en privat uppfodare.

Jag tycker -inte- om tanken pa att i snitt 300 schafrar kommer fodas per ar reggade utomlands, blir "uteslutna" fran vissa delar av den arbetande hundkulturen (Las: vissa tavlingar, moment, bedomningar och dyl - det minskar ju inblicken an mer i vad som kommer ut i varlden imho). Det blir ett skott i foten, annu mindre inblick an hymlet som tydligen skett.

Men, men... Den som lever far se, jag hoppas nagon skruvar pa sitt huvud pa ratt hall och kommer pa en losning som fungerar for bada "sidor".

Fast det skulle ju inte bli battre om de ocksa maste folja SKK ... Statestik pa uppfodda hundar enligt SKK's regler ar val knappast lysande angaende anvandningsbara hundar heller?:meh:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 146
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 911
Senast: Milosari
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?