Registrering Av Blandras

T

Tiingeliiing

har lite problem med det. vart registrerad man en blandras.
fuderar på att skaffa min första hund och jag har verkligen ingen aning om vart... hon e en blandras...

skulle verkligen uppskatta lite tips...

tack /sannah

Sv: Registrering Av Blandras

Hunden blir automatiskt registrerad i hundägarregistret. Veterinären skickar pappererna dit efter id-märkningen. Så det enda du behöver göra är att gå till veterinären och få den chipsad eller tatuerad sedan vänta på att faktura och ägarbevis dimper ner i brevlådan.

Är det annorlunda på blandisar??? För renrasiga måste du skicka in reg. beviset på, det gör inte vet.

Vet skickar in dom papprena som ska till jordbruksverkets ägarregister.

Vad mycket enklare man har då om man har en blandis:)
För jag var tvungen att skicka in både till sjv & skk + att jag var tvungen att skicka det ett till varv till sjv eftersom vet. bara skrivit chip nr och inte satt en klisterlapp.

Har Aldrig skickat in något reg.bevis till vare sig SKK eller Sjv, för att ägarregistrera någon hund...
Dessutom så Måste man Inte göra en ägarreg. hos SKK, endast hos Sjv, som det är obligatoriskt.

Registrering hos Jordbruksverket är ju obligatoriskt (när jag köpte min valp var hon redan registrerad på uppfödaren, så vi skickade in en ägarbyteslapp (baksidan av registreringslappen)).

Sen kan man registrera blandraserna i Blandis! ( http://www.blandis.nu )

Jag var själv tvungen att skicka in papperna till SJV efter chipmärkningen, det gjorde inte veterinären. Det beror väl på vilka rutiner dom har kan jag tänka mig.

hon är redan chipmärkt och så, bara det att hon inte är från sverige. det är därför det blir lite krångligt.
och sen att jag faktiskt aldrig har gjort det ;-)

tack

Gnist skrev:
Har Aldrig skickat in något reg.bevis till vare sig SKK eller Sjv, för att ägarregistrera någon hund...
Dessutom så Måste man Inte göra en ägarreg. hos SKK, endast hos Sjv, som det är obligatoriskt.

Men nu är det så att SKK har uppgiften att sköta om sjv:s registerhållning. När jag id-märkte min blandras så fick jag efter en tid ett ägarintyg från skk. Och på mina tatuerade katter som jag också har ägarintyg på så står det att "uppgifterna är registrerade hos svenska kennelklubben":o :o :o

scotty skrev:
Men nu är det så att SKK har uppgiften att sköta om sjv:s registerhållning. När jag id-märkte min blandras så fick jag efter en tid ett ägarintyg från skk. Och på mina tatuerade katter som jag också har ägarintyg på så står det att "uppgifterna är registrerade hos svenska kennelklubben":o :o :o

Nej, det är inte SKK som har uppgift att sköta det, det är jordbruksverket.

Hämtat från SKK's hemsida.
Svenska Kennelklubben (SKK) har sagt upp avtalet med Statens Jordbruksverk (SJV) om driften av det centrala hundägarregistret. Detta innebär att från och med den 1 januari 2004 registrerar inte SKK några hundägare i detta statliga registret.
SKK har sedan ungefär 50 år fört ett register över ID-märkta hundar och deras ägare. Detta är välkänt både av polisen och av allmänheten, som i första hand kontaktar SKKs kansli för att finna ägare till upphittade hundar. Sedan en tid tillbaka finns även möjlighet att hitta ett flertal hundägare via SKKs webbplats, vilket har uppskattats inte minst av hundägarna. SKK kommer därför att fortsätta att registrera hundägare på samma sätt som tidigare.

Alltså behöver man inte skicka in några uppgifter till dom, men man måste göra det till SJV.

Eftersom hunden redan är chipsmärkt så kan du väl kontakta vetrinär eller någon godkänd id-märkare och få intyg på att hunden är chipsmärkt med det numret som avläsaren visar och sedan skicka alla papper till jordbruksverket och vips så är hunden registrerad. Behöver ju inte vara en speciell klubb den registreras i om du inte promt vill ha den i blandisklubben. Ska du följa lagen så räcker ju Jordbruksverket.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 875
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 266
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 400
Senast: Troll
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 180
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar