Registrering av äldre islandshäst?

Idahoe

Trådstartare
Jag har letat lite här men inte riktigt hittat det jag söker så jag frågar :)

Är erbjuden att köpa ett 13-årigt sto som är en tjuvbetäckning men där man vet säkert vem pappan är. Samma morfar som farfar dock om jag minns rätt. Hon är registrerad som svensk ridponny pga att ägaren inte då tyckte det var värt att läga pengar på en dyr SIF-registrering.

Nu till min fråga: Går det att trots hennes ålder registrera om henne som islänning i sif? Hur går det i så fall till och vad kan det tänkas kosta?

Anledningen att jag frågar är att jag tycker hästen är väldigt trevlig och eftersom hon har både bra stam och fina gångarter skulle jag i så fall gärna tävla och ev avla på henne:)

Tacksam för svar!

Sv: Registrering av äldre islandshäst?

Det enda jag kan säga är att det kommer troligen krävas DNa matchning mot både pappan och mamman så det gäller ju att de är i livet eller att de redan finns DNA taget från dem.

Dvs typ tagel prover från dem båda.

Jag har letat lite här men inte riktigt hittat det jag söker så jag frågar :)

Är erbjuden att köpa ett 13-årigt sto som är en tjuvbetäckning men där man vet säkert vem pappan är. Samma morfar som farfar dock om jag minns rätt. Hon är registrerad som svensk ridponny pga att ägaren inte då tyckte det var värt att läga pengar på en dyr SIF-registrering.

Nu till min fråga: Går det att trots hennes ålder registrera om henne som islänning i sif? Hur går det i så fall till och vad kan det tänkas kosta?

Anledningen att jag frågar är att jag tycker hästen är väldigt trevlig och eftersom hon har både bra stam och fina gångarter skulle jag i så fall gärna tävla och ev avla på henne:)

Tacksam för svar!

Du måste ha Dna från både mor och far om pappan inte är Godkänd hingst.
Om pappan ej är godkänd måste du betala den högre reg.avgiften, DNA prov, + "hingstlicens" för pappan. kommer inte ihåg vad hela kalaset skulle kosta men tror de låg på ca 13000 kr.

Du måste dessutom "Döda" passet som hästen redan har och de isig kan också vara lite krångligt för enligt de jag talade med på ridsportförbundet får man inte döda ett pass eftersom de är hästens identitet. Så genom att den är reggad som svenskridponny förblir den det. MEN jag har även talat med SIF som säger att de bara är att "döda" passet och skaffa ett nytt och att de händer några gånger om år att de får in hästar som omreggistreras men att ridsportsförbundet inte riktigt gillar det. I det här fallet tror jag på sif men jag vågade inte registrera min alls medans jag strulade med DNA testerna.

Aktulla kostander kan du läsa här: http://www.icelandichorse.se/pdf_10/Avelssektionens avgifter 2010.doc
och övriga frågor kan du läsa http://www.icelandichorse.se/service/reg.htm
men änklast är att ringa avelsektionen så svarar de på dina frågor
lycka till

Senast ändrad:

Tack för ett väldigt bra svar!:)

Ska kolla upp det, men det verkar lite tveksamt om det är "värt det" att köpa och regga om henne. Plötsligt blev det jättebilliga hästen inte så billig längre ;)

Tack för ett väldigt bra svar!:)

Ska kolla upp det, men det verkar lite tveksamt om det är "värt det" att köpa och regga om henne. Plötsligt blev det jättebilliga hästen inte så billig längre ;)

ja tyvärr är de inte billigt och många gör nog den niten att köpa oreggad islandshästar för att de är extremt billig och får med orden att hästen har fullstam så de är bara registrera ifall man vill tävla. Men tyvärr är det sällan fullt så änkelt och tror de är få som vet vad de kostar att regga en islandshäst efter ejgodkända föräldrar.

:grin:

men om du bestämmer dig för att leta vidare så önskar jag dig lycka till med det också :)

Nä vill du tävla och avla ska du köpa en reggad. Alla hästar är lika dyra... även billiga hästar. Det är ju faktiskt inte inköpet som den vissentliga kostnaden utan foder, träning, veterinär, skoning, utrustning m.m

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 818
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 143
Senast: Wonderwoman
·
Avel Jag fick iår mitt första föl så jag känner mig väldigt novis på detta och har lite funderingar om registrering. Mamman är häst med...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka