Registrera "tillbaka" till KWPN.

frittan

Trådstartare
Jag har en KWPN-valack. När jag fick honom hade han holländska papper. Jag vet inte om det räknades som ett pass (ser de likadana ut som de vi har i Sverige var det inte pass) och jag trodde i all panik att han var tvungen att ha ett svenskt pass. Registrerade honom då i ASVH.

Nu såhär i efterhand undrar jag om det var ett bra drag, ett dåligt drag eller helt enkelt något jag var tvungen att göra?

Om man registrerar i nytt förbund, mister man då tillhörigheten i originalförbundet?

Och om nu det här var något jag inte alls hade behövt göra, kan man då "registrera tillbaka" till KWPN på något sätt? Nu står han ju registrerad som Svenskt Varmblod men han är ju en KWPN?!?

:confused:

Sv: Registrera "tillbaka" till KWPN.

Holländska passen ser inte likadana ut som de svenska.

Och är han en kwpn i grund o botten är han alltid en kwpn! Det du gjorde när han kom till Sverige var att TILLÄGGSregistrera honom som swb.

Dvs i dag är han både kwpn och swb. Däremot om han skulle vara så bra att han tävlade internationellt är det alltid ursprungsstamboken som får tillgodoräkna sig hans poäng.

Och, nej, du hade inte behövt tilläggs registrera honom!

Enda gången en utländsk häst MÅSTE tilläggsregistreras är när den skall stamboksföras.

Holländska passen ser inte likadana ut som de svenska.

Och är han en kwpn i grund o botten är han alltid en kwpn! Det du gjorde när han kom till Sverige var att TILLÄGGSregistrera honom som swb.

Dvs i dag är han både kwpn och swb. Däremot om han skulle vara så bra att han tävlade internationellt är det alltid ursprungsstamboken som får tillgodoräkna sig hans poäng.

Och, nej, du hade inte behövt tilläggs registrera honom!

Enda gången en utländsk häst MÅSTE tilläggsregistreras är när den skall stamboksföras.

Aha, då är jag med ! :) Tack!

Får alla KWPN grå papper när man registrerar som swb eller bara min?

Då hade jag alltså inte behövt tilläggsregistrera... Men är det en nackdel att ha gjort det?!

Han kommer alltid att vara en KWPN, det är grundregisteringen som avgör vilket förbund han tillhör. Han kan aldrig bli en SWB.

Nej, alla KWPN får inte gråpapper när de tilläggsreggas i SWB. Din har väl ofullständig stam eller är av körras (troligast).

Nej, alla KWPN får inte gråpapper när de tilläggsreggas i SWB. Din har väl ofullständig stam eller är av körras (troligast).

Okej tack för infon!
Då gjorde jag inget "dåligt" när jag registrerade i ASVH.

"Ofullständig", innebär det att man inte vet alla led eller att någon inte är godkänd?

Får alla körras-hästarna (kwpn) gråa papper? Varför?

För att man i TP (körhästrasen) har bla Hackney och Saddlebred som ej är godkända raser i SWB.

För att man i TP (körhästrasen) har bla Hackney och Saddlebred som ej är godkända raser i SWB.

AHA! Hur vet jag om jag har en körhäst eller om min häst helt enkelt har ofullständig stam för SWB?

Stämmer inte de måste även tilläggsregistreras om de vill starta unghästbitarna alltså såväl tester som 4,5,6 o 7 års championaten.

Är de inte stambokförda i sitt hemförbund så måste de tilläggs registreras i asvh för att ens få registrera avkomma här alltså inte enbart för att stambokföras. (Nu är ju inte den biten aktuell troligen för ts eftersom hon skriver han, men åldern har ju inte framkommit därav vet vi inte om unghästbitarna är aktuella)

Om du har fått ut ett nytt svenskt pass till din häst så kan han inte ha haft ett eu godkänt pass innan för då får man inte ut något nytt pass utan tilläggsregistreringen förs endast in som en klisterlapp med det svenska regnr i det befintliga passet. Iom att alla hästar måste ha gdk eu pass så hade du behövt ordna det antingen via holland eller här i sverige.

Vad gäller stammen så framgår väl det av stammen i passet om det rör sig om kwpn tp hästar eller vanliga kwpn igenom alla led som står angivna (förkortningen för ras brukar stå vid varje individ)

Om du har fått ut ett nytt svenskt pass till din häst så kan han inte ha haft ett eu godkänt pass innan för då får man inte ut något nytt pass utan tilläggsregistreringen förs endast in som en klisterlapp med det svenska regnr i det befintliga passet. Iom att alla hästar måste ha gdk eu pass så hade du behövt ordna det antingen via holland eller här i sverige.

Vad gäller stammen så framgår väl det av stammen i passet om det rör sig om kwpn tp hästar eller vanliga kwpn igenom alla led som står angivna (förkortningen för ras brukar stå vid varje individ)

okej! tack så mycket för all den här infon! Vad står det om det är "vanlig" KWPN?

jag har forskat runt lite nu och hittat att pappan till min häst har fler avkommor än min. på blup står ju bara min som avkomma, men det är väl för att bara min är registrerad i asvh antar jag.

vet någon vad det här betyder:
L-spr, L1-drs

Det står under rubriken "Sport" på min häst, men inte på de andra avkommorna av pappan... (på de andra är det alltså tomt under sport)

Stämmer inte de måste även tilläggsregistreras om de vill starta unghästbitarna alltså såväl tester som 4,5,6 o 7 års championaten.

Är de inte stambokförda i sitt hemförbund så måste de tilläggs registreras i asvh för att ens få registrera avkomma här alltså inte enbart för att stambokföras. (Nu är ju inte den biten aktuell troligen för ts eftersom hon skriver han, men åldern har ju inte framkommit därav vet vi inte om unghästbitarna är aktuella)

Testerna/breeders tänkte jag inte på men eftersom det är tävlingar endast för swb, ser jag det också lite som självklart ;) Däremot får de ju gå i falsterbos årgångstävlingar.

Och nej, jag har avlat på 3 hästar som inte är stamboksförda i sitt hemförbund och som jag ej reggat om innan första fölet och avkommorna har fått gröna papper! Så det är inget måste:laugh:

Det görs en individuell bedömning utifrån stammen på stona som ej tillägsreggas.

VB eller RP brukar det stå bakom namnen på "ridhästar". (Visst kan det även vara gren inriktat numer?)

Kan tänka mig att det står tp bakom Tuuigpaarden=körhäst.

Det står garanterat på kwpn´s hemsida! =)

Vad har din för stam? Så kan vi säkert svara på varför den är gråpapprad!

Öppna championatet är för alla hästar oavsett ursprung dock måste hästarna vara reggade i ASVH så det är inget som bara är för swb, breeders är ju bara en egen prislista i prislistan numera och det brukar vara betydligt fler som startar i öppna championatet jämfört med som är breedersanslutna.

Det står klart och tydligt att läsa ang fölregistreringen att stoet måste vara stambokfört i sitt hemförbund alt registrerad i ASVH för att regga avkomma i ASVH, konstigt att de inte följer de regler de klart och tydligt anger. Är du säker på att dina inte varit framvisade som treåringar i hemförbundet innan de kom hit (utländska stambokföringar är ju inte av samma typ som de här hemma)

Gylle: Helt säker på åtminstone 2 av stona! =)

Och vart står det att läsa??? Det är inte de gamla reglerna..?
(har för mig att de gjorde om i samband med att Oldenburgare inte vart "direkt godkända" längre)

Det jag hittar vid snabb koll är följande ang mödernet vid användande av godkänd hingst för att få gröna papper:"samt moder med far och morfar berättigade till införande i Riksstambok", vilket stämmer med det som sagts mig när jag ringt o kollat och senare när ungen väl registrerats!

Möjligt att det är ändrat har inte kollat på några år utan utgått från att samma sak gäller som när jag verkligen kollade det och upptäckte att jag inte behövde regga det stoet då hon redan var stambokförd i utlandet, brukar annars köpa dem som unghästar och då reggar man ju ändå för att de skall kunna gå championaten.

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 205
Senast: Meggan
·
Avel Jag söker lite hjälp angående registrering och hur detta kommer funka. Det är så att jag tänker ta en, idag, icke godkännd hingst på...
Svar
1
· Visningar
990
Senast: Görel
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 334
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024