Register på gammal avel

Sv: Register på gammal avel

Är det inte skådepenningar du har ? Dessa delades ut till alla visade 1, 2 och 3 åriga sto som uppnådde minst klass 2 (35p). Finns i massor av olika utförande beroende på ras, förening och växlade över åren.
Googla skådepenning så får du fram lite bilder på olika sådana. De är alltså inte "pris" i den bemärkelsen utan som sagt något de flesta fick som visade ett ungsto (de flesta hästar kommer upp i 35p) oavsett ras.
 
Sv: Register på gammal avel

Är det inte skådepenningar du har ? Dessa delades ut till alla visade 1, 2 och 3 åriga sto som uppnådde minst klass 2 (35p). Finns i massor av olika utförande beroende på ras, förening och växlade över åren.
Googla skådepenning så får du fram lite bilder på olika sådana. De är alltså inte "pris" i den bemärkelsen utan som sagt något de flesta fick som visade ett ungsto (de flesta hästar kommer upp i 35p) oavsett ras.

Det liknar dem jag har väldigt mycket, men jag hittade ingen som var precis lik. Skall se om jag kan hitta en av dem och lägga ut bild.
 
Sv: Register på gammal avel

Jag älskar sådana gamla foton :heart

Har ärvt flera gamla foton på morfar när han red bl.a. :D :love:

Han var kavallerist på 10 och 20talet i Eksjö och i Stockholm på K1 ;)

Hihi, tänkte på dig när jag lade upp bilden. :D
Kan du inte lägga in dina bilder också, älskar också gamla bilder?
 
Sv: Register på gammal avel

Jag har en gammal bok från trettiotalet om hästfolk i Sverige . Om du vill skulle jag kunna se om din farmors far finns med?
 
Sv: Register på gammal avel

Alltså innan dessa landsomfattande stamböcker kom fanns det olika, mindre stamböcker för olika trakter i Sverige, ex. "Stuteri-bok för Södra Kalmar Län och Öland", "Stambok öfver Hallands läns hästavel" mfl. I och med att Rasstambok för ädla hästar inte startar förrän 1918 kan det ju vara så att TS fmf hade stamboksförda ston innan dess.:)

Det kan också vara så att inga av stona var så bra att de blev stambokförda kanske?
 
Sv: Register på gammal avel

Fast då säger jag som moderator att ni kan skapa en tråd på Gnägg för det, det passar inte här om det inte är avelshingstar eller avelsston och då ska stammen eller stamboksnumret anges så att det även kan glädja andra som kanske har en nutida släkting.
 
Sv: Register på gammal avel

Menar du ang. foton?
Verkar inte vara så lätt att få fram några namn, fick reda på via pm att man fick skicka in uppgifter själv om man ville vara med i register.
Man kanske inte var lika noga med det förr? Man kanske var nöjd med att få fina säljbara hästar? Eller vad tror ni?
 
Sv: Register på gammal avel

Ja jag menar att gamla foton inte har sin plats här utan på gnägg. För att de ska ha plats på avel ska det ha anknytning till avel vilket det får om man kan identifiera hästarna. Tycker man bara att det är roligt att titta på bilder av hur det såg ut förr hör den tråden hemma på gnägg.
 

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 503
Senast: Freazer
·
Avel Skulle kolla upp stammen på några hästar jag red för många år sedan, jag är nyfiken och kommer inte ihåg. Hästarna är födda på 80 och...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Rosett
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 376
Senast: warg
·
Avel Ja, min ridskola har en helt fantastisk valack med just den stammen, som jag red idag. Min nya favorit bland ridskolehästarna :love...
2
Svar
29
· Visningar
2 367
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp