Register över brännmärkta hästar Tyskland?

Zink

Trådstartare
Finns det någon chans att genom hästens brännmärkning och dess utseende komma åt vem hästen är?
Detta gäller en häst som jag köpte i Juli 1999, och som veterinären tror var ca 10-12 år gammal då.
Han var en vallack 162cm och enligt hästhandlaren nyligen importerad från tyskland.
Men jag kommer aldrig sluta fundera på vad min Baloo egentligen hette, vem var han?
 
Det vet jag dessvärre ingenting om. Däremot kan man ju söka på brännmärkningen, vilket förbund (= Oldenburg, Hannoveraner, Holstein etc) den tillhör, och därigenom nysta vidare. Kan hjälpa dig på PM. Kan tyska och har nystat i några hästar tidigare :)
 
En bekant till mig lyckades ta reda på vad brännmärkningen betydde på hennes tyska ponnyimport. Dock vet jag inte hur de gjorde. Hästen var köpt hos en svensk hästhandlare som intresserade sig mycket för att ta reda på hästarnas ursprung, så jag tror att hon sökte. Tror hon kan ha letat i böcker eller liknande. De fick i alla fall fram att ponnyn hade fin stam och kom från ett välrenommerat stuteri. Så det kan säkert gå, men är svårt. Min holländska import försökte vi också hitta ursprung på, men lyckades inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 707
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 397
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 052
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 043
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp