T
tya
Vad menas med regenererat föl?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Återbildat?
I vilket sammanhang?
Hon kan ha haft en tvilling vars foster sedan återbildats.
Ska kasta ljus på det hela då det är min hästs föl det handlar om
Gäller alla däggdjur att om de går långt över tiden kan fölet börja tillbakabildas. Eftersom det inte handlar om ett foster (som resorberas och "tas upp" av mammans kropp igen) utan en fullt utvecklad avkomma som börjar tillbakabildas kallas det regregerat (regress=tillbakagång), osäker på stavningen där men sådan är betydelsen ialla fall!
Antar som någon sa innan att det är muskelmassa som förtvinar först och därför var inte fölet riktigt "färdigt" när det föddes och kan liknas vid ett förtidigt fött föl.
Ska kasta ljus på det hela då det är min hästs föl det handlar om
Gäller alla däggdjur att om de går långt över tiden kan fölet börja tillbakabildas. Eftersom det inte handlar om ett foster (som resorberas och "tas upp" av mammans kropp igen) utan en fullt utvecklad avkomma som börjar tillbakabildas kallas det regregerat (regress=tillbakagång), osäker på stavningen där men sådan är betydelsen ialla fall!
Antar som någon sa innan att det är muskelmassa som förtvinar först och därför var inte fölet riktigt "färdigt" när det föddes och kan liknas vid ett förtidigt fött föl.
Det fenomenet har man ju sett , och hört talas om, att föl som är mkt övergångna föds "klenare". har bara aldrig haft ngt ord för det hela.
Om fölet ifråga var såpass nedsatt vid födslen att det krävdes sjukhusvistelse - så vore det nmkt intressant att få höra hur det "fungerat" senare i livet tycker jag.
Storlek?
Hållbarhet? OSV
Elvira är i dag 10 år,finns lite omskriven i ett par trådar om hennes op i höstas(brosskada v knä bak pga av yttre våld),men är nu igång och allt ser än så länge ut att gå bra.Fram till hon skadade sig var hon 100% igång,regelb träning,och tävlingar och det har funkat kanon.Men v bak har "spökat" lite,men det har funnits en anledning.Vet tror att ngt legat och "grott" som sedan blev för mkt,men nu är det "fixat" så att säga.
Hon är inte så stor,ca 157 men inte speciellt klen i kroppen,lite lågställd,har ett lindrigt blåsljud på hjärtat,men som vet inte hör jämt.Hon fick ett föl 04 som inte heller är så stor tydligen.