Regelkunniga QH-människor, Hjälp!!

S

Smilly

Jag har aldrig tävlat i AQHA klasser, men till hösten är det altså premiär.
Jag är Amateur medlem, och har tänkt att visa min åring i halter. (amateur + open)
Så har jag fått frågan om jag vill tävla ett treårigt sto i några klasser, så hon får lite tävlingsrutin.
Kan jag tävla treåringen i open-klasser, och visa åringen i amateur? Det är väl en regel att man måste äga hästen för att starta amateur, men kan en amateur starta en lånad häst i open? Eller är det bättre att rida stoet i allbreeds klasserna, för att slippa detta problem?
Hjälp en förvirrad amatör!! :)
(ja, jag har regelboken, men förstog inte helt...)
/L.

Vill du behålla din amatörstatus får du inte träna eller tävla en häst som ägs av någon utanför den egna familjen, spelar ingen roll om det är allbreedsklasser eller inte.

Malin

Helt sant :mad: men det betyder ju inte att man måste göra detsamma själv

Malin

Fan också...
Och om jag tävlar någon annans häst, så måste jag vänta 5 år innan jag får tillbaka amateur status, är det så?

Hmm.. nu vet jag inte hur jag skall göra. :(
Får väl gifta mig med ägarinnan. :cool:
/L.

Var försiktig med det där. Även om det fuskas ibland så kan man ändå åka dit. Är det någon som anmäler det så tar det som du säger 5 år att få tillbaka amateur-statusen. Vill du inte tävla amateur mer så är det ju fritt fram. Annars tycker jag att du skall hålla dig till din häst så har du rent samvete och din amateur-status kvar.. :)

Kan man inte tom bli utesluten ur AQHA om man blir anmäld :confused:

Malin

Jag kommer inte att fuska! Jag lovar!
Jag måste bara fundera på om jag vill rida open med fler, eller hålla mig till min egen.

Jag skulle bli riktigt sur eftersom jag själv rider amateur och inte fuskar.

Det kanske man kan?

Till trådskrivaren: Om det bara är en engångsföreteelse som du tänkt visa annan häst så tycker jag att du skall fundera ordentligt. Att välja o tävla i bara open innan man hållt på ett tag kan vara ganska trist. Du förlorar ju chansen att undvika tränarna i din klass. Dvs de som har detta som leverne. Jag har funderat många gånger fram och tillbaka men ändå beslutat mig för att fortsätta utnyttja möjligheten till fler klasser och något bättre förutsättningar.
Lycka till!

Tja, vill man tävla mot tränarna så är det ju bara att ta närmsta D-tävling hos WRAS :mad:
Har själv "tävlat" mot vissa tränare på D-tävling.

Eller ta såna som rider D-tävling den ena helgen för att några veckor senare rida på B-tävling.

Den där diskussionen har vi haft många gånger. Bara för att man rider på B-tävling innebär det inte att man e jätterik. Vill man att hästen skall få erfarenhet eller tycker att det är jättekul att tävla så skall man ha rätt att ställa upp på D-tävlingar. Man skall inte behöva åka 30 mil extra för att nå en tävling där man anses platsa. Jag tycker att det vore mer rätt att sätta olika krav på klasserna. På det viset kan man precis som på AQHA tävlingarna välja bort att tävla mot de bästa.
Jag kan tycka att tränarna inte har på D-tävlingar att göra, men sedan vet jag ju inte vad syftet var?
Jag tycker att man skall sluta klaga på de som väljer att tävla på de tävlingar de faktiskt har rätt till, även om det kanske inte känns moraliskt riktigt. Klaga istället på de som anordnar tävlingar utan tillräckligt tydliga regler.

Jag kan förstå att man tar ut unghästar på D-tävlingar för att få lite rutin på dem, det tycker jag är helt ok.

Men jag tycker det är lite tråkigt när en ryttare som tävlat i många år, på en "gammal" rutinerad häst anmäler sig i beginners-klasser :mad:
Beginners är ju till för de som inte tävlat så mycket, unga hästar och nya ekipage, och så dyker det upp rutinerade ekipage, för att plocka rosetter?
Som tur är har WRAN (jag bor altså i norge) tänkt till denna gången, och kommit med ett uppklassningssystem, så att dessa rosettkåta ryttare kommer ju att bli uppklassade ganska fort, men jag tycker ändå att en vuxen människa borde tänka sig om.
Med min förra häst hade jag inte haft en tanke på att starta beginners, även om jag fått lov. Men med en orutinerad häst känns det skönt att få lite enklare mönster i beginnersklasser.

Jag håller med dig, men jag anser ändå att det i slutändan måste ligga på arrangörerna/WRAS att se till så nybörjarna får egna klasser. Det kommer alltid finns de som vill ha rosetter till varje pris och så länge de kan enligt regelboken så har vi ju egentligen ingen rätt att klaga. Även om vi som sagt kan tycka att det är trist eller moraliskt fel.

Alazzi!
Något som inte har med saken att göra alls...
Men du bor i södra tyskland va? Och skall på Americana? Kanske vi kan träffas, (mini-buke-träff...) skall dit i tre dagar, det blir skoj!! :bump:
Jag kommer väl att få helt dille på reining och cutting efter den resan... :D

Jag bor relativt nära Augsburg där Americana rids. Vi var där för 2 år sen och det var häftigt!

Självklart ska vi träffas!

Liknande trådar

J
Western Hittade årets SM regler på WRAS hemsida: SM Regler 2006 WRAS regelbok gäller med de anpassningar och tillägg som anges nedan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 884
Senast: JHANA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar