Regelbundna utfodringstider!?

H

Hippopotamus

Hur noga är ni med utfodringstiderna? Anser ni att det ska vara samma tid alltid? Vilka tider har ni? Eller kan ni variera en del från dag till dag?

/En som har lite delade meningar med sina stallkamrater:crazy:

Sv: Regelbundna utfodringstider!?

Här varierar det...ett par timmar åt bägge hållen, beroende på mina arbetstider. Dock har mina fri tillgång på grovfoder så dom bekymrar sig inte nämvärt. Ingen kastar sig direkt över kraftfodret då dom redan är rätt mätta;)

Jag är rätt noga. Men anser att 1 timme hit lr dit inte gör någonting iaf!

Mina får mat:
06.00
10.30-11
15-16
20-21

Jag kan också skjuta på det nån timme hit eller dit, men försöker att hålla det så regelbundet som möjligt. Ser hellre till att de får nåt extramål om jag vet att jag bli sen.

Varierar. Dessutom bra då man är iväg på tävlingar. Kan ibland vara svårt att hålla exakta tider på fodret under ett meeting beroende på klasser och starter osv.

Det beror lite på. Oftast så är ju morgonutsläppet ganska så beroende av morgonfodringen (så att hästarna hinner äta klart). Sen är det kanske dumt om hästarna får kvällsmaten för tidigt så att det blir lång väntan tills morgonfodringen. Detta gäller dock för grovfodret.

Att det skulle diffa hit eller dit på några timmar med kraftfoder borde rimligtvis inte spela någon större roll. Det viktiga är att hästarna även har hö att äta efter att de har ätit klart kraften så de får sitt tuggbehov tillfredställt. Det skulle vara om man ger väldigt stora mängder med kraftfoder som är uppdelat på många gånger varje dag. Men det är väl ingen längre som gör så nu för tiden kanske?

Mvh

Tora

På vintern när pålle står i stall så blir det ganska regelbundet dvs frukost mellan 6 - 6.30 och kvällsmat vid 19.30 ca när de kommit in.

Lunchen kan variera beroende på när någon har tid. Kan variera mellan ca kl 12 och 14. Någon enstaka gång faktiskt lite senare.
Men då har hästarna fri tillgång på jättefin halm under tak så de behöver inte gå hungriga.

Kvällshöet + halm räcker länge under natten också så ofta finns det lite halm kvar på morgonkvisten.

På sommaren när hästen går ute dygnet runt får han bara lite morötter och mineraler och det får han en gång om dagen men det får han inte någon speciell tid utan när vi ska dit. Skönt slippa passa tider på sommaren

Senast ändrad av en moderator:

Nja inte jättenoga.. Frukost mellan 7-8.30, middag mellan 12-14, kvälls runt kl 20.... Dom får mkt hö, har alltid lite kvar på morgonen och går i gräshage så dom är aldrig särskilt hungriga. Sugna på kraftfoder är dom däremot hela tiden. :p

i mitt stall är det jätte noga. och jag anser att det är viktigt.
frukost 6.00 - 6.30 (lite beroende på i vilken del av anläggningen personen börjar)
lunch 11.00
middag 15.00 - 15.20
kväll 19.00

Kom faktiskt på en fördel med att inte ge mat på samma tider hela tiden. Min kompis har en häst som väver vid matdax. Ibörjan så fick hästarna mat vid samma tider detta resulterade i att när klockan började närma sig matdags så började han väva. Nu när tiderna är mer flytande pga hennes jobb, så vet han inte riktigt när maten kommer och väver bara precis när han hör att hon kommer med kraftfodret.

Mvh

Tora

Vi varierar också, och några dagar i veckan rätt rejält. Det funkar bättre - för vi har en med säker klocka som inte ska bli mera schemalagd än det vi kan undvika ...

Själv är jag inte jättenoga, mina har fri tillgång på hö och går därför aldrig hungriga. Brukar bli kraftfoder vid utsläpp 06.00 samt insläpp 20.00, men det kan variera lite efter väder och vind samt om jag är iväg någonstans.

När jag stod i kollektivstall accepterade jag inte att folk var sena till utfodring m.m. Så många gånger kom jag ut till stallet för att upptäcka att hästarna inte fått frukost vid 9-10 (skulle vara ute vid 8) så istället för att ta in hästen från hagen blev det till att fodra hästen och sitta och vänta på att kunna träna, alternativt ta ut hästen, åka hem, och åka tillbaka senare på dagen... Blev tillslut stallets gnällkärring:angel:

Känner igen det där. :angel:

Annars bryr jag mig inte särskilt men då får min så mycket grovfoder hon vill ha.
Kraftfoder blir mellan 5-7 på vardagar och mellan 7-9 på helger. Kvällsmat blir någon gång efter 18, beroende på när siste man lämnar stallet. Kan vara allt från 18 till 21-22.

Hos mig är det rutin att det varierar kan man säga :crazy:

Skämt åsido... Mina hästar har i princip fri tillgång till grovfoder. De är ytterst sällan utan grovfoder någon längre stund på dagen.

De rids inte speciellt hårt så därför serveras kraftfoder normalt endast en gång per dygn. Att dela givan är ingen mening då den blir för liten.
Rutinen hos mig blir således att kraftfoder serveras på kvällen när de kommer in från hagen. Utfodringen av kraftfoder är alltså mer situationsbunden än tidsbunden.

OM någon av hästarna skall serveras kraftfoder mer än en gång per dygn. Då serveras det andra målet normalt innan utsläpp på morgonen.... Även det situationsbundet alltså...

Sen kan rutinerna kring kraftfoderutdelning varieras beroende på orsak.
Ex vis kan eventuell morgongiva serveras i hage... och då i hink...

brukar försöka hålla ganska lika tider, dock är det inte hela världen om det skjuter en timme åt vardera hållet om det funkar bättre för mig...

i mitt stall är det jätte noga. och jag anser att det är viktigt.
frukost 6.00 - 6.30 (lite beroende på i vilken del av anläggningen personen börjar)
lunch 11.00
middag 15.00 - 15.20
kväll 19.00

Konstigt när de är så supernoga med tiderna att de ger kvällsmat så tidigt. Rimmar liksom inte. Blir ju väldigt mga timmar innan frukost. Men föhoppningsvis står alla på halm? Annars brukar ju noggranhet hänga ihop.

Tack för all svar.:) Ville bara höra lite hur andra gjorde. Jag tror att det är bäst att ha bestämda utfodringstider när man är flera som ska sköta det, annars blir man lätt irriterad:mad:

vår får frukost mellan 4,30 -7,00
lunch 12-14
kvällsmat efter 20
dom har fri tillgång till halm på vintern

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 129
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 161
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka