Regelbundna utfodringstider!?

Sv: Regelbundna utfodringstider!?

Jag är nog ganska noga, men som fler sagt en timme hit lr dit.

Morgon fodrar jag 05.00/06.00 då får dom, kraft foder och halva ensilage givan, resten får dom i hagen.

Lunch fodrar jag vid 11.00/12.00 då får dom kraft foder och deras giva ensilage.

Eftermiddag fodrar jag vid 16.00/17.00 (vinter tid), då får dom lite ensilage...nu "sommartid" fodrar jag det i hagen

Middag fodrar jag vid 19.00/20.00, då får dom kraft foder och dom har oftas lite ensilage kvar då.

Kväll fodrar jag vidl 22.00/23.00, få får dom ensilage

Jag fodrar jämt och är jag borta så fodrar mamma.
Jag har även inackorderingar men jag trivs att fodra och mocka allt själv.

våra får;

kring 7,
kring 12
kring 17
kring 22

Kan skilja en halvtimme, timme någon gång, men inte mer.

Hos oss är det noga med tiderna men ibland så blir det även här ngn timmes skillnad då och då eftersom man tyvärr inte kan styra jobbet efter hästarnas mat i alla lägen. Dock aldrig mer än en timmes skillnad och även det händer sällan. Vi pusslar ihop våra scheman så fungerar det nästan alltid.

Frukost 07.00.

Lunch i hagen 11.30.

"Eftermiddagsmat" 17.00

Kvällsmat 21.00

Hö + andra fodret alla mål utom lunch då det bara är hö.

För oss fungerar det inte att ge mat samma tider. På ett ungefär, men på kvällen kan det diffa med ett par timmar, och på helgen får de t o m ett grovfodermål mindre (utom "mina" eftersom jag ger ett mål mindre på vardagar också :p ).

Tycker det är skönt att veta att hästarna inte slår sönder stallet om man försover sig en halvtimme på morgonen, eller jobbar och måste kvällsfodra seeent.

Jag tycker det är rätt viktigt att hästarna får man på samma tider hela tider. Sen är det så att om hästen får man 21 istället för 20 så tycker jag inte det gör ngt och jag tycker inte hästen verkar bry sig heller. Viktigast är att tiden mellan fodringarna inte blir för lång.

Våra stallrutiner är mkt bra och alla hästar(till 99%) är lugna.

06.00 hö
08.00 krafft
12.00 hö
16.00 hö samt krafft
20.00 hö samt krafft
22.00 hö

Sedan ger jag alltid betfor+min,vit efter ridning.

Viktigast är att tiden mellan fodringarna inte blir för lång.

Där håller jag med. Men särskilt på kvällen är det svårt att alltid få det samma tid när många olika fodrar och har tider att passa. Jag bryr mig inte längre om hästen får kvällsmaten vid 19 eller 22, försöker istället se till att de får mycket grovfoder på natten för att de inte ska gå utan så länge fram till morgonfodringen vid 7-8.

varför väljer du bort en grovfoder giva/dag för dina hästar när övriga stallet fodrar detta pass?

Vi har foderautomater så INGEN behöver vara i stallet 22.00. Inte ens en fredagkväll!
Men jag är förstås det ändå..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 129
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 161
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31