Regelbunden brunst vid dräktighet och ovillig hingst?

Fenestra

Trådstartare
Har ett sto här hemma som vart betäckt i somras. Hon gick i brunst igen men då visade hingsten inget intresse av att betäcka henne igen ( han betäckte andra ston med glädje) Hingsthållaren provade på flera olika sätt att få honom att gå på men nope. Vid första brunsten så var det absolut inga som helst problem.
Det gick tyvärr inte att köra henne til ul då hon är ruskigt svårkörd, det var med hjärtat i halsgropen vi fick tillbaka henne hit igen..
MEN hon har brunstat regelbundet och rikligt sen i sommar..

Nu till det stora frågetecknet, vi har en ponnyhingst på 1,5 år här hemma som inte heller är intresserad av henne??? Trodde först att han inte har fattat vad det handlar om men när vi fick hem ett ponnysto så var han helt till sig och hoppade på från alla håll och kanter samt visade härligheten heeeela tiden..hon var så:love: tyckte han..
För en vecka sedan brunstade damen (HBL) och jag ställde upp henne för att se hur han skulle reagera ( hon är mkt mkt kär och villig så att säga) men han bara total ignonerade henne? Bet lite i hasen och försökte beta istället.. skaftade inte ens ur..:eek: Vilken hingst blir inte lite till sig i trasorna iaf?

Någon som har liknande erfarenheter av att ett sto kan brunsta regelbundet och vara dräktig ändå eller att hingstarna dissar ett sto så här? Eller ngn som vet varför hingstarna helt plötsligt inte vill ha henne?
lillen ska kastreras om drygt två veckor så att de kan gå ihop utan minsta risk för en konstig korsning. Tänkte be vet undersöka när hon är här men slänger ut frågan här ändå!

Senast ändrad:
Sv: Regelbunden brunst vid dräktighet och ovillig hingst?

just det... bör väl tillägga att han inte fick betäcka ponnystoet.. utan fick sära under brunst.
Han har alltså ALDRIG visat intresse för hblstoet sen hon var iväg..

Att ett sto brunstar så rejält under dräktighet har aldrig hänt mig, så det vet jag inget om.
Men jag vet att vissa ston är oattraktiva för hingstar och ändra är tvärt om. Som exempel mina två unghingstar är inte intresserade av mer än ett av mina ston. De vågar inte för den gamle hingsten. Men det stoet de gillar, som även den gamle gillar, där struntar de i om de får på öronen av den gamle. Hon är bara så otroligt snygg i deras ögon. Som förtydligande så rör det sig inte om betäckning utan deras reaktioner i stallet eller när de ser henne.
När jag hade shettlandsuppfödning var det ett sto som hingsten dissade helt. De gick ihop en hel sommar och trots ordentliga brunster hos stoet (även undersökt av vet.) så struntade hingsten helt i henne. Han tittade inte ens på henne.

Ahaa.. ja de är ju inga "maskiner" hingstarna.
Man har ju hört talas om att vissa hingstar föredrar vissa typer av ston mm..
Det som jag tycker är konstigt är just det att hingsten betäckte på första brunsten och det med glädje.
Vid andra brunsten så ville han mkt gärna kela med henne men han vill inte gå på..

Får väl tillägga att hon är ren, fin och vid gott hull samt ingen avvikande färg heller, ställer upp sig mkt bra..
konstigt.. hoppas att det inte är ngt fel på henne:confused:

har ett fjordsto som gör så. Betäcks men fortsätter ibland att brunsta. Dräktig är hon och hingsten visar inget intresse. Kan brunsta ngr månader men brukar sluta sen.

har ett fjordsto som gör så. Betäcks men fortsätter ibland att brunsta. Dräktig är hon och hingsten visar inget intresse. Kan brunsta ngr månader men brukar sluta sen.

Jahaa! Har hon vid de tillfällena haft regelbunden brunst ngr månader eller har den varit oregelbunden? Hur många månader har hon brunstat? Har det hänt vid fler dräktigheter?

Senast ändrad:

låter ju kul det dära.
men för att vara säker på om hon är dräktig är U ljud att ta till...
hoppas det tog sig!

låter ju kul det dära.
men för att vara säker på om hon är dräktig är U ljud att ta till...
hoppas det tog sig!

Veterinären kommer den 12:e så vi tänkte höra om hon kan känna på henne.
Hon är nämligen svår att köra (varför vet vi inte..utan måste klura på lösning till våren) därför kunde hon inte ul redan i somras.. Hon var på väg men de fick vända då hon var helt hysterisk i transporten.

Min dam brunstade regelbundet trots dräktighet. Ev hingstintresse är svårt att säga då hon inte ens såg en hingst på kort ;)

just det... den 13:eek: var det veterinären ska komma hit..
Får hoppas att det blir ett turnr istället för vår del!

Ok.. gjorde hon det under hela dräktigheten eller bara i början?

Hon kastade på dygn 99 (hade inget att göra med att hon brunstade under dräktigheten etc, utan andra anledningar 'utifrån'), men hela den perioden brunstade hon som en klocka iaf.

Hon kastade på dygn 99 (hade inget att göra med att hon brunstade under dräktigheten etc, utan andra anledningar 'utifrån'), men hela den perioden brunstade hon som en klocka iaf.

Nej men vad tråkigt, var inte Szkopul tilltänkt där? Det kanske var han som var far till fölet?

Jag har hört att vissa hingstar vägrar att betäcka ston av "fel" färg.Ojoj nu fortsätter filmen jag tittade på..
U

Nej men vad tråkigt, var inte Szkopul tilltänkt där? Det kanske var han som var far till fölet?

Szkopul tilltänkt ja, men hingstägaren tyckte det var säkrast hon fick ett seminföl först eftersom hon var så liten och nätt (i jmf med hingsten) och treårigt maidensto. Så hon var seminerad och dräktig med Akribori.

UL:ad senaste ggn på 64 dygn och allt perfekt. Opererade ögat på Ultuna och stod där två veckor, kastade där på dygn 99 pga (enligt dem) stress. Och jag är beredd att hålla med. De *censur* ignorerade nämligen helt min både muntliga och skriftliga instruktion att BÅDE ge lugnande och bremsa när de skulle sätta/byta permanentkanyl. (Hon avskydde det, och blev nästan panisk, slogs som en tiger för att få slippa. Enda gången jag sett den hästen rädd övht). De *censur igen* satte/bytte minst fyra kanyler. De bråkade med henne VARJE gång. Citat 'hon bråkade ju och slogs så hemskt så tillslut vi fick vi ge lugnande, och ändå fick vi bremsa, varenda gång var likadan'.

Det finns saker man helt enkelt aldrig kan förlåta. Det där är en. Den andra är att de inte ringde mig (jag var i USA men de hade mitt mobilnummer) eller min mamma (som var den som hade full bestämmanderätt i min frånvaro, och som de hade tre telefonnummer till) och varken informerade om kastningen, eller - viktigare - frågade om jag ville analysera fostret.

Utan kompisen fick ett samtal samma dag som stoet skulle hämtats, att 'hon blir kvar en dag till, hon kastade imorse'. Dagen efter körde kompisen henne åt mig till konv.stall. Hon hade tjocka, gula flytningar och beh för livmoderinfektion. Enligt Ultunas utskrivningsmeddelande så var 'livmoder väl kontraherad och normal vid rektalisering'.

Nu kom jag HELT bort från tråden, ursäkta trådnappning. Men som synes så blir jag fortfarande både upprörd och ledsen bara att tänka på det..

Szkopul tilltänkt ja, men hingstägaren tyckte det var säkrast hon fick ett seminföl först eftersom hon var så liten och nätt (i jmf med hingsten) och treårigt maidensto. Så hon var seminerad och dräktig med Akribori.

UL:ad senaste ggn på 64 dygn och allt perfekt. Opererade ögat på Ultuna och stod där två veckor, kastade där på dygn 99 pga (enligt dem) stress. Och jag är beredd att hålla med. De *censur* ignorerade nämligen helt min både muntliga och skriftliga instruktion att BÅDE ge lugnande och bremsa när de skulle sätta/byta permanentkanyl. (Hon avskydde det, och blev nästan panisk, slogs som en tiger för att få slippa. Enda gången jag sett den hästen rädd övht). De *censur igen* satte/bytte minst fyra kanyler. De bråkade med henne VARJE gång. Citat 'hon bråkade ju och slogs så hemskt så tillslut vi fick vi ge lugnande, och ändå fick vi bremsa, varenda gång var likadan'.

Det finns saker man helt enkelt aldrig kan förlåta. Det där är en. Den andra är att de inte ringde mig (jag var i USA men de hade mitt mobilnummer) eller min mamma (som var den som hade full bestämmanderätt i min frånvaro, och som de hade tre telefonnummer till) och varken informerade om kastningen, eller - viktigare - frågade om jag ville analysera fostret.

Utan kompisen fick ett samtal samma dag som stoet skulle hämtats, att 'hon blir kvar en dag till, hon kastade imorse'. Dagen efter körde kompisen henne åt mig till konv.stall. Hon hade tjocka, gula flytningar och beh för livmoderinfektion. Enligt Ultunas utskrivningsmeddelande så var 'livmoder väl kontraherad och normal vid rektalisering'.

Nu kom jag HELT bort från tråden, ursäkta trådnappning. Men som synes så blir jag fortfarande både upprörd och ledsen bara att tänka på det..

Med all rätta tycker jag.

Vi betäckte att av våra ston i mars. Efter det så brunstade hon två ggr. Men inte att våran hingst var intresserad av henne det minsta. Jag har hört två andra som hade samma problem.

Nä fy vad jobbigt! Stackars lilla häst... och dig också givetvis.

Vad hände sedan? Var de dräktiga eller var det ngt anat det berodde på?

liten uppdatering:
Veterinären har ännu inte varit här pga oväder samt vet vart sjuk.. men vet kommer på tisdag.. Så då ska det kännas, redan nervös!
Var dum och pendlade henne igår och enligt pendeln är hon dräktig och väntar ett stoföl:crazy: Inget tecken på brunst och då är det 26 dygn sedan hon var brunstig sist..Det slog mig att innan betäckning så var hon en klocka och brunstade på dygn 21, efter betäckningen så drog hon över rejält och vi trodde hon var dräktig...men hon har gått längre mellan brunsterna efter hon varit betäckt.. så går hon in brunst under helgen så får vet ta baktprov..
Det borde väl vara lika bra att ta ett nu så hon inte går med infektion under hela vintern?

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 386
Senast: Digbil
·
Avel Jag har en bekant var sto är betäckt vid 2 olika brunster. Hon stod enligt uppgift superfint även vid brunst nummer 2, och var extremt...
2
Svar
28
· Visningar
5 733
Senast: sassiball
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025