Reg.nr New Forest o korsning

Veronika

Trådstartare
Vi har ju 2 korsningar Hbl/NF och före pappans(NF) reg.nr står det SPAR, vad innebär det? Har inte riktigt koll på sånt och eftersom dessa hästar var "impuls-omhändertagande" så brydde jag mig inte om att kolla sånt innan. Tror inte att pappan är godkänd..

Sen undrar jag var man kan registrera dessa korsningar om det blir i nåt "slaskregister" med okänd härstamning rakt igenom i ASRP eller? För mer info kolla HÄR

Sv: Reg.nr New Forest o korsning

TROR att det står för svenska ponnyavelsregistret.

Innan det fanns en avelsförening för ridponnyer reggades alla ponnykorsningar där :)

Men han är ju renrasig New Forest :confused: och stamboksberättigad för SNF´s NF-E riksstambok.. Fattar ingenting :o

Jag tror att SPAR står vid ALLA registreringsnummer enligt det "gamla" systemet, oavsett ras.
Dvs registreringsnumret bestod av ett nummer och födelseåret, det stod typ "SPAR 12345/78" - nuvarande system består ju av raskod + årtal + regnummer typ: 38-00-1234

Oki, det står såhär SPAR 34-00-0466 så då är det ju en "blandning" av det nya och gamla då :confused:

SPAR står för svenskt ponnyavelsregister. Det nummer du har är från det nya systemet. SPAR 34-00-0466 --> 34 = raskoden för new forest, dvs din häst är en new forest. 00 = födelseåret, den är född år 2000 och 0466 = registreringsnumret.

Då registreerades han säkert i övergången. 34 är ju raskoden för new fores och om han är född 2000 så stämmer det ju!

Liknande trådar

Avel Startlistorna för Ponny-SM i hoppning inomhus (27-29 oktober) ligger nu ute, och är knappast någon rolig läsning för en svensk...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
17 984
Senast: peråke
·
I
  • Låst
Avel Just nu sitter jag och funderar på vad jag ska ha för hingst till mitt Rp sto nästa år. Mitt sto är 50 % engelsk fullblod & 50% New...
10 11 12
Svar
238
· Visningar
21 149
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025