Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??
Det är väl inte svårt hur man kommer tillrätta med en sådan sak. Man lär barnen att de måste rida samlat. En samlad ponny hoppar runt och slår inte i bommar så lätt, vilket gör att de oftare kommer till omhoppning. En ponny som rusa okontrollerat i 140 är svår att svänga i omhoppningen och vinner inga tävlingar....får man det stadigt kan man svänga tightare och det vinner man klasser på. Alla barn vill vinna!! Det är lätt att få dem att rida korrekt om man som tränare bryr sej!
Dessutom kan man inte ha 10 stycken i en grupp och sedan kalla det för hopp-träning. Träning är när man kan ta åt sej kunskap, när man lär sej någonting nytt, när man får reda på ens svagheter och med vettigt folk runt omkring stärker de svagheterna och förfinar sina talanger.
Jag sålde en ponny som vunnit MSVA på Irland. En snäll och otroligt lättriden ponny för de stora klasserna. Hade kanske inte den bästa hopptekniken, men fick alltid resultat. Hon var absolut ingen segis, men ingen galenpanna heller. Action och framåt-anda utan att bli het eller svårriden.
Kom till Sverige till en ganska så duktig tjej. Fick några placeringar och större vinster i början. Men sedan började de klaga på att hon började vägra. Trots detta fick hon flertalet placeringar med ponnyn i de klasserna hon tävlade (oftast LA).
Sålde sedan ponnyn till en familj med en yngre tjej. Nu rusar ponnyn runt i 140 km/timmen och är visst helt galen. Hade typ vägrat ut sej i LD.
Jag hörde på omvägar senare att deras tränare hade sagt att hon är sån, och att hon bara behöver mer ben, vilket resulterar i att ungen sparkar på ännu mer när det redan gpr i 140.
Ponnyn behöver ju tas tillbaka, börja arbeta, runda galoppen, få tillbaka actionet i steget och slappna av i arbetet.
Jag tänker inte lägga mej i allas, då jag inte hade med den försäljningen att göra....men ponnyn är inte alls sådan. Synd när en så fin ponny förstörs helt.
Det finns dock flera exemplar på importer som efter ett år kommit tillbaka till handlarna och blivit utbytta mot någonting som fungerar! Och handlarna älskar det. De säljer en ponny dyrt, köper en billig ponny och tävlar upp den i klasserna...får tillbaka den dyra ponnyn och ger den billiga ponnyn som nu är utbildad....rider till den dyra ponnyn och säljer den dyrt igen. Det är bra affärer när man tjänar stora pengar på samma ponny.