Börjar bli mörkt nu på kvällarna så var rädda om er och glöm inte att ta på reflexer när ni är ute på vägen i mörkret.
Och alla ni som kör bil, var uppmärksamma och anta att det alltid kan dyka upp något oväntat som du eller bilen framför ser sent.
Till exempel en mörkklädd person på vägen.
Avstånd till övriga bilar är slltid vikitigt, men kanske extra viktigt nu, ifall den framför måste väja eller tvärbromsa för något som du absolut inte har en chans att uppfatta.
 
Reflekterade i kväll över hur mörkt det plötsligt hade blivit när jag gick ut med hunden. antar att regnet gjorde sitt till men ändå. Redan den årstiden. Funderade över reflexer igen, brukar vara noga med det, så dags att leta upp de gamla och se om de funkar och köpa ett gäng nya.
 
Och alla ni som kör bil, var uppmärksamma och anta att det alltid kan dyka upp något oväntat som du eller bilen framför ser sent.
Till exempel en mörkklädd person på vägen.
Avstånd till övriga bilar är slltid vikitigt, men kanske extra viktigt nu, ifall den framför måste väja eller tvärbromsa för något som du absolut inte har en chans att uppfatta.
Självklart. Avstånd ska alltid hållas till bilen framför då en aldrig vet om varför framförvarande bil kan behöva bromsa oavsett ljus eller mörkt.
 
Och alla ni som kör bil, var uppmärksamma och anta att det alltid kan dyka upp något oväntat som du eller bilen framför ser sent.
Till exempel en mörkklädd person på vägen.
Avstånd till övriga bilar är slltid vikitigt, men kanske extra viktigt nu, ifall den framför måste väja eller tvärbromsa för något som du absolut inte har en chans att uppfatta.


Jag ar glad att se den har vinkeln mer. Den ar mer vanlig i debatten har dar jag bor, men jag bor i storstad och jag mer medveten om att storre delen av Buke bor lantligt pa ett satt eller annat. Visst ar det inte rimligt att krypkora pa morka landsortsvagar ifall dar skulle finnas en ovantad fotgangare, men kor du dar det finns manniskor, och sikten ar dalig pa grund av morker sa bor forare anpassa hastigheten darefter!
 
Jag ar glad att se den har vinkeln mer. Den ar mer vanlig i debatten har dar jag bor, men jag bor i storstad och jag mer medveten om att storre delen av Buke bor lantligt pa ett satt eller annat. Visst ar det inte rimligt att krypkora pa morka landsortsvagar ifall dar skulle finnas en ovantad fotgangare, men kor du dar det finns manniskor, och sikten ar dalig pa grund av morker sa bor forare anpassa hastigheten darefter!

Fast det är inte heller rimligt att krypköra en mil om dagen för att fotgängare ska slippa ha trafikvett (som det ofta är här).

Ursäkten "jag rör mig bara i stan så jag behöver inte reflexer" är usel (påstår inte att det är ditt argument :), utan det kommer från folk jag har påtalat problemet för) eftersom jag som förare inte kan se hur personen rör sig eller hur stor den är, och måste krypa fram för att något rör sig i vägkanten istället för att på bra avstånd se en vuxen person och att denne håller sig på trottoaren. Gatlyktor hjälper inte heller på den punkten, eftersom det gör att saker rör sig in och ut ur skuggan och blir svårbedömda. Jag kör varje dag från landsbygden in till stan, och det är i stan folk beter sig som idioter i mörkret. :meh:

När jag var liten gjorde vi flera gånger "mörkerkörning", arrangerat av NTF och lokala föreningar. Det borde ingå i både skolgång och körkortsutbildning, så att man inser hur stor skillnad det är med reflexer och utan, och hur stor skillnad det är i vad man ser när man går och när man kör. Att ha lampa verkar ju tex överlägset för den som går, men en bra reflex syns väldigt mycket längre i billjuset.
 
Jag är fortfarande inne på att köpa ett gäng refflexvästar och donationskort och packetera ihop. Träffar jag sedan på nån som inte förstår att titta sig för innan man kliver rakt ut i gatan eller saknar reflexer totalt så, varsågod.

På ett eller annat sätt kan det rädda liv.
 
Fast det är inte heller rimligt att krypköra en mil om dagen för att fotgängare ska slippa ha trafikvett (som det ofta är här).

Ursäkten "jag rör mig bara i stan så jag behöver inte reflexer" är usel (påstår inte att det är ditt argument :), utan det kommer från folk jag har påtalat problemet för) eftersom jag som förare inte kan se hur personen rör sig eller hur stor den är, och måste krypa fram för att något rör sig i vägkanten istället för att på bra avstånd se en vuxen person och att denne håller sig på trottoaren. Gatlyktor hjälper inte heller på den punkten, eftersom det gör att saker rör sig in och ut ur skuggan och blir svårbedömda. Jag kör varje dag från landsbygden in till stan, och det är i stan folk beter sig som idioter i mörkret. :meh:

När jag var liten gjorde vi flera gånger "mörkerkörning", arrangerat av NTF och lokala föreningar. Det borde ingå i både skolgång och körkortsutbildning, så att man inser hur stor skillnad det är med reflexer och utan, och hur stor skillnad det är i vad man ser när man går och när man kör. Att ha lampa verkar ju tex överlägset för den som går, men en bra reflex syns väldigt mycket längre i billjuset.

Den som är stor och stark (bil) måste också vara snäll (köra försiktigt)

Det betyder inte att man ska korsa gatan utan att titta upp från telefonen, men att bilföraren alltid är ansvarig för riskanalys.
Speciellt i miljöer där det rör sig mycket icke-bilister men där det är dålig infrastruktur för icke-bilister (smala/icke upplysta trottoarer, inga cykelbanor, avsaknad av övergångsställen etc)

Fotgängare har ingen plikt att springa runt med reflexer
 
Den som är stor och stark (bil) måste också vara snäll (köra försiktigt)

Det betyder inte att man ska korsa gatan utan att titta upp från telefonen, men att bilföraren alltid är ansvarig för riskanalys.
Speciellt i miljöer där det rör sig mycket icke-bilister men där det är dålig infrastruktur för icke-bilister (smala/icke upplysta trottoarer, inga cykelbanor, avsaknad av övergångsställen etc)

Fotgängare har ingen plikt att springa runt med reflexer
Inte för att man ska ägna sig åt att lägga skuld på offret, men det är väl inte helt ovanligt att det bara är bilföraren som har mardrömmar om händelsen efteråt.
 
Inte för att man ska ägna sig åt att lägga skuld på offret, men det är väl inte helt ovanligt att det bara är bilföraren som har mardrömmar om händelsen efteråt.

För stt fotgängaren är död menar du?
Det är precis det som är min poäng - bilar är farliga, att framföra dem är ett ansvar, och bilister måste hållas ansvariga för att inte vålla skada till andra på grund av egen bekvämlighet
 
Något jag tidigare år propagerat för borde vara en rimlig lagstiftning. Precis som det är lag på belysning på cykel.

Helt orimligt. Städers infrastrukturen måste vara sådan att jag kan öämna min lägenhet och röra mig i närområdet utan att spöka ut mig k varselklädsel.
Nej, vi måste bygga städer så att de minimerar konflikter mellan fotgängare och motorfordon.
 
Helt orimligt. Städers infrastrukturen måste vara sådan att jag kan öämna min lägenhet och röra mig i närområdet utan att spöka ut mig k varselklädsel.
Nej, vi måste bygga städer så att de minimerar konflikter mellan fotgängare och motorfordon.
Du har helt klart rätt i att i städer ska infrastrukturen vara sådan att fotgängare inte ska behöva ha reflexer. Och att trottoarer och gångbanor ofta är undermåliga och i vissa fall omöjliga att använda på grund av antingen parkerade bilar, bristande underhåll, eller att fastighetsägaren inte sett till att häckar och annat inte tar upp hela ytan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
528
Senast: SiZo
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
601
Fordon Jag har börjat återuppta en gammal dröm om att kuska runt i någon form av fordon som går att sova i. Men både husvagn och husbil är...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Milosari
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att synas när mörkret faller är A och O. Reflexer åldras däremot snabbt – och därför är det viktigt att testa dem innan det är dags att...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp