nullo-modo
Trådstartare
Börjar bli mörkt nu på kvällarna så var rädda om er och glöm inte att ta på reflexer när ni är ute på vägen i mörkret.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och alla ni som kör bil, var uppmärksamma och anta att det alltid kan dyka upp något oväntat som du eller bilen framför ser sent.Börjar bli mörkt nu på kvällarna så var rädda om er och glöm inte att ta på reflexer när ni är ute på vägen i mörkret.
Självklart. Avstånd ska alltid hållas till bilen framför då en aldrig vet om varför framförvarande bil kan behöva bromsa oavsett ljus eller mörkt.Och alla ni som kör bil, var uppmärksamma och anta att det alltid kan dyka upp något oväntat som du eller bilen framför ser sent.
Till exempel en mörkklädd person på vägen.
Avstånd till övriga bilar är slltid vikitigt, men kanske extra viktigt nu, ifall den framför måste väja eller tvärbromsa för något som du absolut inte har en chans att uppfatta.
Engelsons har mycket bra saker. Deras reflexjacka brukar jag ha hemma när jag rör mig ute när det är mörkt/börjar bli mörkt.Tips! Kolla in Engelsons armdamask. Syns så bra och är lätt att rulla ihop och stoppa i fickan när den inte behövs.
https://www.engelsons.se/5199-armdamask-ljusdal-reflex
Reflexgarn är så smart.Fin trådstart
Köpte lite nya reflexer i veckan men ska komplettera med mer. Funderar bla på en mössa i reflex garn
Vi alla tre I familjen har deras reflexvinterjacka.Engelsons har mycket bra saker. Deras reflexjacka brukar jag ha hemma när jag rör mig ute när det är mörkt/börjar bli mörkt.
Och alla ni som kör bil, var uppmärksamma och anta att det alltid kan dyka upp något oväntat som du eller bilen framför ser sent.
Till exempel en mörkklädd person på vägen.
Avstånd till övriga bilar är slltid vikitigt, men kanske extra viktigt nu, ifall den framför måste väja eller tvärbromsa för något som du absolut inte har en chans att uppfatta.
Jag ar glad att se den har vinkeln mer. Den ar mer vanlig i debatten har dar jag bor, men jag bor i storstad och jag mer medveten om att storre delen av Buke bor lantligt pa ett satt eller annat. Visst ar det inte rimligt att krypkora pa morka landsortsvagar ifall dar skulle finnas en ovantad fotgangare, men kor du dar det finns manniskor, och sikten ar dalig pa grund av morker sa bor forare anpassa hastigheten darefter!
Fast det är inte heller rimligt att krypköra en mil om dagen för att fotgängare ska slippa ha trafikvett (som det ofta är här).
Ursäkten "jag rör mig bara i stan så jag behöver inte reflexer" är usel (påstår inte att det är ditt argument , utan det kommer från folk jag har påtalat problemet för) eftersom jag som förare inte kan se hur personen rör sig eller hur stor den är, och måste krypa fram för att något rör sig i vägkanten istället för att på bra avstånd se en vuxen person och att denne håller sig på trottoaren. Gatlyktor hjälper inte heller på den punkten, eftersom det gör att saker rör sig in och ut ur skuggan och blir svårbedömda. Jag kör varje dag från landsbygden in till stan, och det är i stan folk beter sig som idioter i mörkret.
När jag var liten gjorde vi flera gånger "mörkerkörning", arrangerat av NTF och lokala föreningar. Det borde ingå i både skolgång och körkortsutbildning, så att man inser hur stor skillnad det är med reflexer och utan, och hur stor skillnad det är i vad man ser när man går och när man kör. Att ha lampa verkar ju tex överlägset för den som går, men en bra reflex syns väldigt mycket längre i billjuset.
Fotgängare har ingen plikt att springa runt med reflexer
Inte för att man ska ägna sig åt att lägga skuld på offret, men det är väl inte helt ovanligt att det bara är bilföraren som har mardrömmar om händelsen efteråt.Den som är stor och stark (bil) måste också vara snäll (köra försiktigt)
Det betyder inte att man ska korsa gatan utan att titta upp från telefonen, men att bilföraren alltid är ansvarig för riskanalys.
Speciellt i miljöer där det rör sig mycket icke-bilister men där det är dålig infrastruktur för icke-bilister (smala/icke upplysta trottoarer, inga cykelbanor, avsaknad av övergångsställen etc)
Fotgängare har ingen plikt att springa runt med reflexer
Inte för att man ska ägna sig åt att lägga skuld på offret, men det är väl inte helt ovanligt att det bara är bilföraren som har mardrömmar om händelsen efteråt.
Något jag tidigare år propagerat för borde vara en rimlig lagstiftning. Precis som det är lag på belysning på cykel.
Du har helt klart rätt i att i städer ska infrastrukturen vara sådan att fotgängare inte ska behöva ha reflexer. Och att trottoarer och gångbanor ofta är undermåliga och i vissa fall omöjliga att använda på grund av antingen parkerade bilar, bristande underhåll, eller att fastighetsägaren inte sett till att häckar och annat inte tar upp hela ytan.Helt orimligt. Städers infrastrukturen måste vara sådan att jag kan öämna min lägenhet och röra mig i närområdet utan att spöka ut mig k varselklädsel.
Nej, vi måste bygga städer så att de minimerar konflikter mellan fotgängare och motorfordon.