Fast när det gäller att kliva ut framför bilar och mitt i rödljus måste ju den största åtgärden vara att låta bli att göra just det. Har svårt att se kopplingen till reflexer där.Lite insikt om att alla parter som rör sig i trafik är ansvariga för att få det att fungera så smidigt och riskfritt som möjligt skulle inte vara ovälkommet. Jag har heller inte valt att ha fotgängare och cyklister som kliver rakt ut framför bilen (gärna mot rött också), men jag får leva med konsekvenserna vid en olycka. (Jag har inte heller gjort valet att vara beroende av bil, utan det blev ett krav när kollektivtrafiken ställdes in.) Hänsyn goes both ways, annars har man inte i trafik att göra.
Det finns för övrigt flera länder där det är lagkrav på reflexer, och ändå är de flesta i både Helsingfors och Tallinn rätt välklädda.
(jag är så ansvarsfull att när jag kliver ut framför en bil mot rött ljus så har jag reflexväst, det klaffar inte helt. Det skulle ju betyda att det är helt problemfritt beteende i dagsljus?)