I morse tänkte jag på den här tråden.
Jag har lite svårt att förstå varför man som fotgängare inte vill göra sitt bästa för att synas?
Visst kan man anse att bilister ska se även svartklädda personer då det är mörkt och regnar, men eftersom människor gör misstag så är det väl värt att göra något slags "kostnad-nytta"-kalkyl som fotgängare.
Vad är "kostnaden" i vardagen av att ha en reflex? Den väger några gram och kostar några kr. Visst, den kan dra ner helhetsintrycket lite grann.
Nyttan: man syns på många meters avstånd, jämfört med kortare sträcka utan reflex.
Citerar: "En bilist som använder halvljus upptäcker en fotgängare utan reflex först på cirka 50 meters avstånd, medan en fotgängare med reflex kan ses redan på 350 meters avstånd."
Detta kan kombineras med grundläggande information om bromssträckor:
"Hastigheten påverkar den sammanlagda stoppsträckan som består av reaktionssträcka och bromssträcka.
- Kör man i 30 km/tim hinner man stanna för ett hinder som befinner sig på cirka 17 meters avstånd.
- Vid 50 km/tim kommer man att kollidera med hindret i 50 km/tim eftersom man inte ens hunnit börja bromsa. Bilen stannar vid 35 meter."
Om man dessutom tänker på att äldre förare har sämre reaktionsförmåga, det kan vara halt osv så kommer jag att fortsätta använda reflex. Och även påminna mina anhöriga om att göra likadant.