Shettisar

Trådstartare
Finns det överhuvudtaget bra reflexer till seldon? Jag menar där knäppningen på reflexen fungerar som man önskar. Har använt olika reflexer men antingen är de för stora så de glider omkring eller för små så läderremmar trycks ihop.Vad använder ni till era selar?

Sv: Reflex

Har ett reflextäcke och benreflexer samt reflexer på vagn o reflexväst på mig själv. Pannlampa o lyse på vagnen. Brukar ha en reflex i bröstan, en benreflex bara, eller en sån spiralreflex. Så syns gör vi.
Hästbutiken i Bromma säljer just nu ett ponny KÖR reflexländtäcke för en hundring. 70% rea :) Synd jag har en stor häst :)

Jag köpte en reflex som ska sitta längsmed bröstselen,fästes med kardborre runtom. Ganska smart men sitter inte så bra där draglinorna "kommer fram" Annars på lokselen så har jag vanliga benreflexer runt lokan samt nedre lokremmen. Vagnen har också reflexer samt på hästens ben och på mig. Så ganska bra syns vi nog.

Reflexer som rullar ihop sig själva och kardborre tycker jag sitter bra på bringremmen, draglinorna, tömmarna, skakelögglorna, bakselen. (Sen har jag 6 reflexer på vagnen, lampor + LGF, reflextäcke o grimma, benreflexer o svansreflex på hästen och några på mig+lampa).

Nån här hade reflextejp på selen :idea:
Då kan man ju anpassa efter varje läderrem!

Den kommer från Boett har jag för mig, köpte på mässan på globen för 2 år sedan ungefär.

jag har tom satt upp en långsamtgående fordon skylt ja ni vet den där som visar att fordonet inte går mer än trettio bak på rockarden helt perfekt:idea:

JNDREOIROMKOC0.jpg

Boett! :)

Ja, det gör det säker, kan kanske bli lite knöligt, men om man har något att fästa i bukgjorden under benen så funkar det nog utmärkt!!

Bra tips!

Men hur sjutton gör man med en loksele då? hänger vanliga reflex i trådar :confused: :p

Jag håller som bäst på och funderar på att sy egna reflexfodral liksom att trä runt själva trälokan. Tänkte sy i fleece eller filt som en "strumpa" att trä in lokan i - med hål för remmarna som håller fast lokan och så fästa reflexer på "framsidan" på något vis. Har heller inte lyckats hitta några vettiga reflexer till lokselen. Det som är enkelt att göra är annars att sno ett gäng med sådana där armreflexer (som böjer sig själva) kring själva träbiten i lokan.

Jag brukar köra med lyse på vagnen (cykellyse både framåt och bakåt på båda sidor om vagnen) pannlampa på hjälmen, reflexväst på mig och benreflexer på hästen. Så fort jag orkat byta ut lite trä på vagnen skall jag sätta fast en stor mängd reflexer på den också!

Stallägaren frågade om det var vi som varit den gående julgranen han mötte på vägen en dag så nog syns vi allt :rofl:

När jag är ute och kör Pelle får vi alltid höra att vi överdriver.. Något som jag så gärna bjuder på

På mig
Reflex på hjälmen
Reflexsele och extra reflexer på mina armar..

På vagnen röda reflexer baktill och extra "gula" benreflexer hängande..

På Pelle Reflexländtäcke Under selen 4 benreflexer och en lång reflex knäppt runt halsen.. Avklippt Reflexbrösta

Reflexer på tömmarna och på sidostyckena på huvudlaget.
Har ännu så länge inte hittat någon lampa som jag vill ha
Å är inte så nöjd med vagnen vi kör med nu heller men.. Till våren blir det ändring på det..då sambon ska fixa upp en ny vagn åt oss.

Trots denna "julgransbelysningsvariant" överväger jag starkt att höra av mig till länsstyrelsen/kommun eller vart man nu ska ringa för att få hastigheter efter vägarna sänkt.
Det är 90 väg på en lång raka på nästan 1 km utanför hos oss och där MÅSTE jag köra eller rida för att ta mig någon vart..
Det blir alltså 70 lite längre bort.. men bilarna och framförallt mjölkbilen som åker där kan inte läsa skyltar och är definitivt inte medveten om att hästar är levande varelser. Går ofta i hastigheter uppemot 110 km i timmen... Tyvärr gäller detta även för skotrarna som kör där.. Skoterleden är också alldeles inpå oss..

INTE en ända gång har han saktat in de minsta när jag varit ute med mina hästar. Å som sagt jag VET att vi syns..

Anna-Carin

Samma sak här med trafiken och hästfolk längs vägarna. Trots att jag bor längs en 70 väg med uppmanings skyltar med häst/ryttare så kör många över 90 här inkl mjölkbilen,timmerbilen,och div bönder.Ja inte 90 för bönderna men så fort deras traktorer går med redskap baktill.Jag blir lika förbannad var gång man är ute med hästen vid vägen,körandes eller ej. Jag fick vägverket att sätta upp skyltarna med häst/ryttare för 2 år sedan men det har inte hjälpt ett dugg.Funderar ibland på att slänga ut spikmattor :devil: men det är väl inte värt.

Ang reflex så kör jag också med loksele och måste säg att schelin_j uppfinning låter väldigt bra:banana: Får nog tillverka egna reflexmärken för tillverkare av reflexer tycks glömma bort oss som kör med hästar....
Annars får man ta det man har och pynta häst och kusk så gott man kan.

Vad du än gör,
SÄTT INTE DIN RESÅRPANNALAMPA I HÄSTENS HUVUDLAG !

Risken finns att hästen blir aningen svårstyrd pga att huvudlaget inte längre sitter på hästen utan hänger & dinglar vid bogen :angel:

Du får kanske t.o.m fixa en egengjord skylt att hänga baktill på kärran.. Bokstäverna med reflextejp:
GALEN HÄST PÅ VÄG

Även om hästen är ko-lugn så vet ju inte fordonsförarna det..

Eller ännu bättre:
BARNVAGN

När jag är ute och kör Pelle får vi alltid höra att vi överdriver.. Något som jag så gärna bjuder på

Frågan är vell om det går att överdriva med reflexer??? Jag blir så trött på idioter som skall vara osynliga...

Bra tips!

Men hur sjutton gör man med en loksele då? hänger vanliga reflex i trådar :confused: :p

Jo med det brukar funka hyffsat! :)
Fast jag är då under hela turen rädd att reflexen (har den i bringremmen) rammlar av (den är rätt snygg så jag vill ha den kvar :D )
Den hänger en bit ner då lurvig shettis effektivt döljer många reflexer med manen!

Men kan vi inte fota våra hästar med alla reflexer på! Upp till bevis! :D
Haha den som har mest vinner! :rofl: :D
Men lägg in normalstora bilder å länka till större! :)

Jag tycker inte att det är så svårt med reflexer till selar, finns mycket olika sorter att köpa och man kan göra massor själv, bara att använda fantasin :)
Har sytt ett eget reflextäcke som vi har, sen brukar jag sätta på sånna där små "reflex spöken" (sånna populära i olika utföranden som sitter på en liten kedja och är av tunn mjuk plast, till människor egentligen), de går ju att fästa precis överallt! :) Reflexer att ha på nosgrimman eller tygelreflexer (jag har de rosa som fanns på Hööks förut) brukar vara perfekta att sätta på till exempel draglinor, på vagnen, och även på selen. Förutom dessa reflexer har vi benreflexer, reflexer på huvudlaget, på tömmarna, på vagnen och matte har sånna vägarbetskläder så vi syns nog ganska bra =)

Liknande trådar

IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
567
Senast: MJLee
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 436
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?