Reflektioner över pelhambett

Sv: Reflektioner över pelhambett

knapplån

Ni som är emot delat pelham, kan ni förklara? Jag började med gummipelham, men hästen visade tydligt att han inte gillade det. Till exempel så vände han sig bort när jag kom med det. Så jag köpte ett tvådelat och det funkar bra, både i dressyren och ute, där han annars blir tung och stark. Tanken är att betsla ned till kimblewick. Jag har provat, men vi är inte riktigt redo än, åtminstone inte vid uteridning.

Min foderponny har en liten ovana att ta bettet och springa hemåt ibland, det går i perioder. Ett tag började det verkligen bli farligt och det var inte alls kul att rida ut själv.
Svårt att komma på en lösning på detta, så jag tänkte att jag skulle skaffa skarpare bett ett tag som nödstopp. Vill inte slita sönder munnnen på hästen heller så att byta till skarpare och ta mindre verkade vettigt. Pessoa ville jag inte ha så pelham verkade vettigast.

Jag har ett gummipelham, inte lika tjockt som dom vanliga på typ hööks för det tyckte jag var för tjockt. Red ut med det ibland och tog tag ordentligt om hon började snurra. (Annars mest med långa tyglar)

Varken jag eller ponny gillar bettet så värst mycket. Det känns så himla skarpt och oftast så känns hon finare och mjukare på vanligt tränsbett. Har ridit med deltan men om jag ska använda det mer kommer jag ha två tyglar :)och se om det känns bättre.

Vi hade en pelhamstång på vårt förra sto då hon var mkt stark men samtidigt känslig. Vi provade allt vi kunde tänka oss men man fick dra i henne. Då satt vi i en pelhamSTÅNG o det var som att vända på en hand. Hon slutade tjaffsa i munnen o började sänka huvudet istället för att gå med det rätt upp (hon var mkt för att stegra) o vi fick det resultat vi ville ha, det räckte med små små tygeltag istället för som innan, då styrka gällde för att få stopp. :laugh:

Vi rider vår nya häst med pelham. Det var försäljaren som valde prova det, han var tydligen svår att stanna o visade stortobehag över delade bett (ögonvitan rullade tydligen fram vid tygeltag!) Med pelham var han lugn o trygg, inget tjafs ellervad han visade obehag.

Två veckor efter köp åkte vi till tandläkarn o hon bekräftade vad vi misstänkt- han hade jätteont! Två lösa kindtänder med inflammerat tandkött gjorde naturligtvis jätteont i samband med vanliga bett. Men pelhamet verkade framåt i munnen istället för bak mot det ömma, o hon sa att det är det bästa bettet för just vår häst. Så det har vi fortsatt med nu trots att kindtänderna läkt fast.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 467
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 345
Senast: Ajda
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar