Reflektion - insekter förr och nu...

Sv: Reflektion - insekter förr och nu...

Tror att insekterna blivit värre på senare år. Har bott på samma gård sen -89, o har tills för ca tre år sedan aldrig haft problem med insekter. Men nu är de bromsar hej vilt, har inte kunnat använda paddocken många dagar pga för många o ilska bromsar.

En av hästarna har vi haft i tolv år, hon har aldrig varit känslig för insektsbett innan, men nu får hon riktigt stora bulor av betten, särskilt i början av säsongen.

Ja det säger ju en hel del..
Det verkar ju inte vara så att vi avlar fram klena hästar då, utan att det har hänt ngt med insekterna..
Fick själv ta en kur cortison förra sommaren pga insektsbett. Har aldrig hänt förut och som hästtjej har man ju fått en del bett genom åren...

Jag upplever inte att det är någon större skillnad förr och nu, de är lika :devil:-liga. Är 45 år så jag har ju upplevt endel sommrar med allehanda flygfän! :D Men jag tror att iom. att det kommit ut så många flugtäckesvarianter så lägger ju folk på det omedelbums som hästen blir det minsta otålig. Det är ju lite tillvänjning åxå, precis som för oss och myggen.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

hemma använde vi hjorthornsolja. luktade aber kadaber men ack vad effektivt :D vissa hästar som va mer känsliga stod även inne när det vart som värst.

fotogen la man några droppar i en stor hink med vatten och torkade av den ryktade hästen med, då blänkte dom som attans (då tidens pälsglans)

Hjorthornsolja ja, det var grejer det! :D Spillde ut en flaska på balkongen medan jag fortfarande bodde hemma, gissa om min mor blev glad!? :eek: Luktade gam i evigheter.

Det kanske är olika i olika delar av landet.

Vill inte stå och titta på när min häst springer ihjäl sig och tänka att han skall "härdas" och vänja sig. Då lägger jag hellre på ett insektstäcke så han får gå i hagen på ett normalt sätt. Ja, allså pratar inte om en myggsvärm utan blinningar som bits så man skriker! Tänk dig en hel hästhals full. T.om gammelhästen hoppade ut ur hagen och sprang in i stallet en sommar.

Hjorthornsolja ja, det var grejer det! :D Spillde ut en flaska på balkongen medan jag fortfarande bodde hemma, gissa om min mor blev glad!? :eek: Luktade gam i evigheter.

Det har jag köpt nu med, men "switchar" hästarna eftersom jag tycker att det faktiskt gör att bromsen inte biter.
Lika mkt broms KRING hästarna, men det bekommer dem inte särskilt.

Att det är olika i olika delar av landet är ingen tvekan. Samt att vi inte har riktigt samma flygfän bitvis. Givetvis så ska man inte härda hästen i den bemärkelsen outhärdligt. Men jag har i min närhet många gånger sett hur flugtäcket åker på vid minsta tillstymmelse till irritation hos hästen. Och lite tillvänjning måste man ändå ge utrymme för.

Hjorthornsoljan är kanon! :laugh: Håller mycket på avstånd. Är inte så dumt att använda heller runt stenfoten på huset för att hålla möss och liknande borta.

Där jag bor har det varit mycket översvämmningar de senaste åren. Det är ju gynnsamt för insekterna, tycker själv att dom är fler och aggresivare.

Sen har vi ju det allmänna "klä på hästen" syndromet. Det är helt enkelt poppis med flugtäcken. (Hade det själv på en häst förra året under den värsta perioden) Tycker f.ö att switchen inte hjälper ett dugg annat än mot fästingar.

:rofl::rofl: det kan ja tro :rofl:
jag fick en skvätt utvält i stall lådan en gång, fick byta låda för det luktade skit även ett halvår senare :rofl: för att inte tala om när man fick det på händerna :rofl:

jag har letat efter det i många år, finns det kvar för mjölkbönderna än ?

Här har insekterna blivit värre. Ffa är det bromsarna som är problemet.

Vad det beror på har jag ingen aning om, klimatförändringar kanske? Men bönderna vittnar om samma sak, för cirka 6 - 7 år sedan hände något, och det blev en explosion av broms, och det är fortfarande lika illa.

Hästar som jag 2000 - 2001 kunde ha ute utan skydd och i princip utan medel, måste packas in i täcke, luva och medel, och tas in värsta perioden... =/

Nej, jag har ingen vattentät förklaring heller. Det är inte 'bara här i byn' heller, utan generellt häromkring vittnar alla om samma sak,likadant där jag bodde förr (6 mil härifrån).

Drygt som satan är det. Inann var det enda problemet knotten morgon och kväll, och det var ju inte outhärdligt. Nu är bromsen det stora problemet, och de kan inte gå ute heldygn, och att rida annat än mkt tidig morgon eller mkt sen kväll under bromssäsong är bara tt glömma =/

Visst är det hemskt. Förra sommaren var visserligen riktigt OK. Det gick att rida varje dag - om man hade regnställ. Men sommaren innan dess gick det nästan bara att rida mitt i natten och vem vill göra det?

KL
Såg ni några getingar förra sommaren?
Här var det bara ngn enstaka.
Brukar normalt få slåss med dem om mina biggaråer o även hallonen:mad:

Vi hade inte många getingar. Vi brukar annars ha bålgetingar men det var inte många förra sommaren. Jag tror att det regnade för mkt. Getingar är annars insekter som jag inte har ngt emot.
Bromsar och fästingar (som ju inte är insekter i och för sig) tycker jag är värst. Fästingarna är nog de jag tycker är allra hemskast med de sjukdomar de kan sprida.

KL
Såg ni några getingar förra sommaren?
Här var det bara ngn enstaka.
Brukar normalt få slåss med dem om mina biggaråer o även hallonen:mad:

Nä vi hade inga getingar här. :banana: Jätteskönt för man kunde faktiskt sitta ute och äta ...... hm ja mellan regnskurarna då förstås :crazy: :)

Behövde heller inte avmaska på hösten/vintern pga styngflugor heller för vi hade nästan inga alls vilket vi brukar ha massor av!

Jag kan inte erinra mig om att det regnade mkt.:confused:
Jag ville ju att det skulle vara mulet o fick leda mina hästar o försöka passa på när molnen behagade komma:crazy:
Nej. VI hade inte mkt regn alls.:idea:

Men helt klart hade vi mkt mindre insekter än tidigare.
Kan bero på att det blev högsommarvärme i April o sen kallt igen- som jag kommer ihåg det:angel:

Jag trodde det regnade i hela Sverige men så var det kanske inte. Eller så hade du fullt upp med hästarna.
Men att det inte fanns så många getingar berodde väl delvis på att det inte fanns så många flugor heller.

jag och min särbo (som bor i hälsingland)skojade lite om det förra året. gränsen mellan mer eller mindre konstant regn och solsken gick strax över örebro :angel:

hos honom vart det kanon väder och hos mig regnrusk i stort sett hela sommaren:crazy:

Ja, förra sommaren regnade det ju så mycket så antagligen kunde de små kräken inte flyga för att regmet stod som spön i backen konstant.

Som tur är kan ju knotten ändå ta sig ut och terra hästarna iallafall :crazy:

Kan det vara så att det finns färre fåglar?? De brukar ju käka upp insekterna.

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 668
Senast: lil-sis
·
Utrustning Läste nyss lite om Bucas zebratäcke och de skrev att det är såpass finmaskigt att de funkar även för mindre insekter. Min häst är...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Mimsan_
·
A
Hästvård Hej alla kunniga och duktiga bukefalister! Jag har haft en väldigt tung vecka och har svårt att se ljuset i tunneln nu... Hoppas på...
Svar
0
· Visningar
737
Senast: annafrida
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 588
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka