Redan problem..

Josssefine

Trådstartare
Fick 7 fina foxterrier valpar i går kväll.

allt såg bra ut, tills idag, då en av valparna inte tar för sig som de andra gör, vilket leder till trötthet och ovillig att dia.

Har försökt visa den juvret hela dagen men utan några större resultat, vet ni några tips på hur man kan få i gång den lilla valpen?

Den behöver bara ha en liten pusch framåt i livet så det klarar av att dia själv, vi vill ju inte missta ett litet liv:cry:

Jag har redan blivit förälskad i den lilla, eftersom jag försökt allt jag kan.

Läste att man inte skulle ge dem komjölk, någoit annat man kan göra??:confused: blir knas på detta..

Sv: Redan problem..

Ring och rådfråga veterinär :idea:

En valp som inte ätit blir väldigt fort uttorkad och kan bli väldigt slö av den anledningen!

jo jag tror det är så, vet kommer hit till hästarna idag, så ska fråga då.

Pratade med en hon sa man kunde pruta in något under huden, (vatten,) just för att den troligen e uttrokad..

Antar att hon menar någon typ av dropp... vet dock inte hur det funkar på så små.

Det ska väl finnas någon typ av modermjölersättning som man kan ge?
Det kostar inget att ringa och fråga. Bättre att veta en timma för tidigt än en timma för sent. Det kan gå väldigt fort när de är så pass små.

ja precis, nått sådant va et nog, nej ja vet.. får ta och göra det..
tänkte kanske det va fler som hade varit med om det hela..

Har valpen fått i sig råmjölk alls?

Se till att den är lagom varm, ge druvsockerlösning, så att den får lite energi och lägg den sedan till en av de bakre spenarna och hjälp den komma igång med sugandet. När de väl fått i sig lite mjölk med hjälp, så brukar de suga.

Prata dock alltid med veterinär om du är det minsta osäker!!

Tyvärr händer det ju att valpar stryker med de första dygnen ibland. Oftast pga av (mest troligt) att de är behäftade med någon form av fel.

Har du tryckt lite på juvret innan du försikt öppnar munnen på valpen och säter dit den? Kan den dia?
Har den diat ngt alls? /Gått upp i vikt sen födseln?
Känns den uttorkad?
Hur var den när den föddes, pigg/slö?
Storlek i förhållande till de andra?

Ja, man kan prova med att låta en veterinär spruta in vätska under hund.
Dock är det inte jätte ovanligt att man förlorar ngn valp under de första dygnen.

Hoppas veterinären kunde hjälpa er idag!

Den va relativt pigg i går, jag vet inte om den fått i sig någon mjölk, men det är jag nästan säker på att den ahr fått, japp den känns uttorkad.

har testat att mjölka och sedan låda den suga, men den e försvag för att förstå att den ska suga..

druvsocker, är det vanligt druvsocker ?

just nu känns det som om den behöver få i sig vätska för att komma igång..

Lite dextrosol uppblött med ljummet vatten kan man ge för att snabbt få upp energin och det är livsviktigt att få i valpen mjölk och hålla den varm.

Finns inget druvsocker, så funkar vanligt socker upplöst i ljummet vatten också.

och som sagt; Prata med en veterinär också.

*kl*

Jag har hört en del uppfödare uttrycka åsikten att man inte ska "hjälpa till" alltför mycket med svaga valpar. Att värma valpen om den blivit kall och alltså inte diar av den anledningen anses okej, men att handmata osv verkar av en del ses som förkastligt. De menar väl då att det är något fel på valpen som kommer visa sig senare, även om den överlever till vuxen ålder.

Vad är era tankar kring detta?

Många uppfödare och jag själv anser att man kan hjälpa till en del i 3 dagar. Har inte valpen kommit igång då är det förmodligen ngt medfött fel.

Vad vägde valpen vid fördseln och vad väger den nu?
Hur är vikten i förhållande till de andra valparna?

pratade emd vt hon sa att det inte fanns mycket att göra troligen kunde det vara så med naturen.
MEN jag testade ditt tips och fixade fram druvsocker, nu ser man ingen skillnad på dem, gud vad et har hjälpt till
tusen tack, hoppas den lilla krabaten överlever nu.

den är jämnstor med de andra, men eftersom den va svag och inte fick något di blev den väl lite uttorkad..

Håll koll på den bara och se till att den får äta de närmaste dagarna och att den hålls varm, så finns goda chanser :)

krångel hela natten, när mamma steg upp i natt för att titta till dem, låg de över allt(i valplådan) och va kalla tyvärr dog en.
honm ringde veterinären och han sa att det inte fanns mycket att göra, troligen va det för att hon fått så många som de va/är så svaga. så nu sitter jag på nålar och hoppas resterande överlever, är glad om bara 4 överlever med..

Nu ska vi köpa nappflaska och ersättningsmjölk och göra vad vi kan för att rädda dem..

Tråkigt att valpen dog men tyvärr sådant som händer. Det var väl den som var dålig igår?

Har inte tiken mat till alla valpar? 7 stycken (nu är de bara 6) är inte jätte många. Finns absolut ingen anledning att gå in och stödmata om det verkligen inte behövs. Kanske kan man testa de 3 första dagarna med ngn valp men sen är det bättre att låta naturen ha sin gång. Valparna måste ju dia för att få igång tikens mjölkproduktion. Hur kommer det sig att valparna blev kalla? Var inte tiken där? Dessutom blir det värre om de går bort när de blivit ett par veckor bara för att man försökt hålla dem vid liv.

Hoppas resten av valparna växer och blir starka!

jo vi vet, men vi vill bara försöka få igång dem, jo ja vet inte faktiskt, tiken va där..

vi håller tummarna nu iallafall..

Ett gott råd ta in tik och kullen till en veterinär som får undersöka dom .
Det låter för mig som du har väldigt kallt i både rum och valplåda , en nyfödd valp kan inte hålla värmen själv ! Och har tiken en stor kull så är det svårt för henne att hålla värmen på alla !!

Jag har alltid en värme dyna i min valplåda , Den läggs under halva bädden , På så sätt så kan dom välja själva om dom blir för varma kryper dom i väg .

vad har du för valp låda ? Om du har kallt i valprummet så sätt in en värme fläkt.
Detta har jag gjort i över 20 år och har aldrig misst en valp .
Lycka till

Tesora

Vi ahr satt in en värmlampa till dem nu, så nu är de mycket varmare, har pratat med djursjukhuset och e sa att vi skulle testa mjölkersättning, reagerade de inte på det skulle vi komma in..

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 054
Senast: Migo
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 315
Senast: Halali
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
15 262
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka