Reda ut trasslig man och svans?

LinnK

Trådstartare
Jag är ju som en del av er vet ifärd med att kanske köpa en lite nordis-tös med helt enorm man och pannlugg...

Hur gör man för att reda ut den på skonsammast sätt?
Vilka borstar och ska man använda pälsglans?

Piggborste går bort om man inte vill att hon ska se ut som en risbuske va? :crazy:

Här har ni manen i fråga... :love: lång och trasslig....

Så fin :)
Pälsglans är nästan ett måste. Så här gör jag på min egen pålle med trollman; Spraya på ganska rejält med pälsglans och låt det sitta en liten stund (som med balsam ungefär). Sedan rotborste för att reda ut det värsta. Därefter tar jag piggborste och sist går jag igenom manen bit för bit med kam.
Jag tror inte du kan undvika att en del hår lossnar när manen ser ut så där, men när dom har så tjock man gör det knappast något tycker jag.

Har också en nordis med LÅNG man. Jag använder en vanlig hårborste eller grovtandad kam samt MASSOR med pälsglans. Det funkar riktigt bra. Nu vet jag inte hur sant det är men jag har hört av en tjej att det är skonsammast för manen om man använder en helt vanlig hårborste med piggar (alltså en sådan som de flesta av oss antagligen har hemma för eget bruk). Jag har inte märkt ngt ökat slitage sen jag började använda den borsten. Viktigast är nog bara att börja nerifrån topparna på manen och arbeta sig uppåt för att reda ut alla tovor på skonsammaste sätt. Lycka till! :bump:

TVÄTTA först så det inte är trassligt pga smuts. Sen massor av pälsglans och låt det torka ordentligt. Jag använder helst en vanlig hårborste, alltså som jag har i mitt eget hår.

mitt utställnings sto har längre man o pannlugg.
men ja bortstar den bara 1 gg varannan vecka med mjuk borste o massa pälsglans.
drar igenom den försiktigt med fingrarna om det behövs. :D

Fin häst, den manen är väl inge trasslig, då har du inte sett en nordis med trasslig man :D

Jag skulle inte tveka en sekund att borsta ut den med piggborste. Har du fått ut den ordentligt en gång är det bara att underhålla sen med pälsglans och lite mjukare borste.

Fast.... min nordis blir så där direkt, pälsglans eller ej, på bara några dagar. Men är den relativt ofta utborstad tvinnar det inte ihop sig så hårt.

Tycker inte det gör något med piggborste på nordisarna, dom har så mycket hår, bara man inte borstar varje dag, eller kanske inte ens mer än en gång i veckan. Vad är förresten skillnaden med att använda en piggborste och en "vanlig" borste som man använder på sig själv? Piggar som piggar kan ju jag tycka.

Fin häst, den manen är väl inge trasslig

Syns ju inte på kortet, men hon hade som dreads nästan, med en massa spån å skit i.. :cool:

Å på kortet hade jag ju ändå stått å pillat med henne så det såg väl inte lika tovigt ut som när jag kom, men ändå.. :)

vad rekomenderar ni för pälsglans?
är FOXFIRE tillräckligt bra?

Tvätta med Görn såpa först, sen när den har torkat kamma ut den. Sen tycker jag F-fire har bäst pälsglans...

Jag har ju en hel hög men långmanade shettisar och deras manar borstar jag men en vanlig billig hårborste och använder glansmedel ganska ofta.

Jag skulle tvätta manen med ett bra schampo först, ha i en skvätt balsam och skölja noggrant. Sedan skulle jag låta manen torka, spraya på pälsglans och reda ut den försiktigt. Jag använder alltid pälsglans från Carr&Day&Martin, det är helt överlägset. :love: :)

Sedan kan jag rekommendera "manborsten" från Hööks, den är helt suverän! :love:

Mvh Huntress :)

jag skulle först tvättat manen i balsam, för att sen dränka den i pälsglans och reda ut det värsta med fingrarna för att sedan borsta ut den med lagom hård borste

Håller med dem ovan om att nordismanar inte är så känsliga som många andra hästrasers manar. Jag skulle inte tveka att reda ut den ordentligt en gång med vad för borste som än behövs. Det viktigaste är att man bara behöver göra det EN gång sen är det underhåll med massor av pälsglans och daglig borstning som gäller.

Kan tillägga att den nordsvensk som jag hade "på foder" då jag var yngre var vi tvugna att reda ut svansen på med stålkam! :eek: Det tog tre timmar... Men sen hade hon den finaste svansen på hela premieringen :) När man väl hade rett ut svansen så var det bara att ösa i pälsglans och se till att den var ordentligt utredd varje dag. Efter första gångens slit så räckte det med en rotborste och lite tålamod. :smirk:

Det är itne säkert att det bir lättare att reda ut manen på din häst om du tvättar den först. I vissa fall så tycker jag att det snarare blir jobbigare om man först har blött upp den, oavsett hur mycket balsam man har i. Om manen inte är väldigt smutsig hade jag nog gjort tvärt om faktiskt, rett ut den först och tvättat + balsam sen. Men det gör du som du vill. :D

Helt klart använda "Man och Svansspray" varje gång du ska reda ut man och svans.

Vår hingst har en otrolig svans och den reder vi endast ut 1-3 gånger/månad och då med MYCKET "Man och Svansspray".

Det sliter för mycket att reda ut man och svans varje dag men vill du göra det eller måste göra det så använd "Man och Svansspray" och en manborste eller liknande så håller du din pålle vacker livet ut!

Jag går lite emot alla andras åsikter när det gäller tvättning. Jag skulle aldrig våga tvätta en tjock tovig man! Risken att man inte får ut allt schampo är för stor tycker jag, med påföljden irritationer och kanske ännu mer kladdigt trassel.
Först reda ut, sen tvätta!

Tillägg: sen tycker jag det sliter minst att borsta igenom man och svans varje dag. Då hinner den aldrig tova till sig, och minimalt med hår lossnar. Förutsatt att man har tid och lust då.

Använd matolja i manen :idea:, Det gör dom på en tinker i stallet. Manen blir fint glänsande, den kan se lite fet ut, men det är den inte, kladdar inte heller.

Annars så är ju pälsglans det bästa, men väldigt dyrt för den åtgången

Jag använder massor balsam efter tvättning. Det funkar ett tag, och sen luktar han så gott också :D. Sen är det pälsglans som gäller. Då behöver jag inte borsta så ofta. Jag tycker inte att piggborsten sliter särskilt mycket. men han har så mycket man att det inte märks om det nöts. Det var en bra idé med en vanlig hårborste, jag ska köpa en stor och prova :idea:.

/ :smirk:

Tvätta man och svans noggrant med typ "Glansschampo" från Emin. Sen låta torka ifred och sen beväpna sig med en mankam och Carr&Day&Martins Mane and Tail conditioner och en väldans massa tålamod.

Sen sprayar man igenom hela manen och svansen, väntar tills det torkat och sen börjar man nerifrån, svansen tvinnar man, kammar ut trasslet längst ner, mer pälsglans om det behöver och så släpper man ut lite i taget och kammar igenom.

Absolut minimalt slitage.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte till privatlektionsstället vid världens ände igen med ett par vänner, och var helt inställd på att sitta på dressyrbjässen. Men...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 732
Senast: Torill
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·
Relationer Jag vill först och främst varna för det kan ev. bli ett rörigt inlägg. Men jag hoppas att du orkar läsa det! Kort bakgrundsinfo: *...
2
Svar
23
· Visningar
3 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat