Reda ut tovig svans?

Hoppas det inte finns en sån här tråd, sökte lite snabbt innan nämligen...

Iaf, hur reder ni ut toviga svansar? Om svansen är så tjockt tovad att man sliter bort halva svansen om man försöker med fingrarna? Vill gärna ha tips :)

Sv: Reda ut tovig svans?

Tålalmod!!!!!
Får ta en slinga i taget och börja nerifrån och på så vis reda ut bit för bit. Kan tänka mig att glansspray kan hjäpa så att taglet glider lättare. Har en häst som får "korkskuvar" i hela svansen. Är lite lat och borstar inte den så ofta men när man sen ska göra det så får man ha mycket tålamod......

Sånt spray som är avsett för svansar måste ju vara helt ok och varför kan man inte göra det lite smidigt för sig. Tycker inte det är att fuska utan att använda tiden på ett bättre sätt.

pälsglans brukar jag använda när jag ska reda ut man och svans. Sen börjar man sakta nerifrån.

Men visst funkar det utan också, bara att det tar lite längre tid (samma där, börja nerifrån då!)

hehe joo iofs, tänkte bara om pälsglans sliter på svansen, men svansglans måste ju funka! Men aha :idea: att börja nerifrån och uppåt har jag aldrig testat, bara tvärtom! Tackar :)

Tvättar i ljummet vatten med glansshampo för häst och sprayar sedan i balsam för människa och låter det sitta i en kvart innan du sköljer ur och borstar.

Använd sedan glansspray i svansen regelbundet för att inte hamna i samma problem igen!

ta en bunt och tvinna borsta ut änden o lös upp d tvinnade o fortsäytt så

Tvätta o ha i balsam först. Sen pälsglans. Börja längst ner o ta sen härva för härva.
Ett tips. nu när hästarna inte behöver den mot insekterna- fläta den.

jag har alltid foxfire glans spray i svansen på mina innan jag borstar deras svansar å dom e finare än någonsin.

Spraya på pälsglans, vilken som helst, det är ingen skillnad på just pälsglans o den för man o svans. Se till att du får in pälsglansen till stråna längst in oxå. Det sliter inte ut svansen att använda glans men o borsta utan sliter enomt.

Jag föredrar Sjöbogårdens pälsglans till mina shettisar med mkt man o svans.

Jag använder alltid Sjöbogårdens pälsglans, och det är snarare välgörande än slitande för taglet att bli glansigt :) För mig lossnar inte ett enda tagel när jag borstar ut svansen (trots piggborste).

Sjöbogårdens fungerar bäst (av alla jag provat, ink foxfire) och har det bästa priset! :banana:

jag säger bara FOXFIRE det bästa pälsglanset någonsin!!:D jag sprayar i rikligt med glans i hela svansen och sedan börjar jag reda ut svansen nerifrån och upp. sen är det bara att borsta ur svansen varje dag och sedan efter ngn vecka eller två så får man ha i en omgång foxfire igen funkar jätte bra!! köpte min flaska i oktober och har halva om inte mer kvar! :banana:

Jag brukar änvända pälsglans. Min häst är svart och han älskar att rulla sig så när han kommer in så har jag en grå häst istället. Borsten brukar inte få bort allt damm i svansen och det går sällan att reda ut alla tovor för hand. Så för mig är det enklast att använda pälsglans för då går tovorna bort (efter lite x-tra borstning) och svansen blir svart igen.:banana:

Jag börjar med att borsta ur längst ut på topparna. Sen sprayar jag rikligt med man- och svansspray och plockar resten med fingrarna innan jag vågar ta med borsten. Min fröken har en enormt tjock svans så det tar lite tid:cool:

Köp en riktig borste för människor :idea: och spraya på svans/pälsglans! Hur bra som helst!

/Lewina

Hoppas det inte finns en sån här tråd, sökte lite snabbt innan nämligen...

Iaf, hur reder ni ut toviga svansar? Om svansen är så tjockt tovad att man sliter bort halva svansen om man försöker med fingrarna? Vill gärna ha tips :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först...
2
Svar
23
· Visningar
1 226
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Sonic76
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat