Sv: Red mills

Det är jättebra men jag fodrar inte med redmills foal yearling som man ska!

Utan jag fodrar med red mills ponny mix 10%protein sen kompletterar jag det med havre och lusernhack 15% protein!

Han var tunn och har tagit sig bra på denna foderstaten!

Har du analys? Har du tagit träckprov?

Om jag inte minns fel så var det väl huimla svårt att få tag på värdena på Red Mills så att man kunde beräkna en balanserad foderstat åt sina hästar?

Protein 18%
(Smältbar protein 16,2%)
Olja 3%
Fiber 7,5%
Aska 8%
Koppar 20 mg/kg
Kalcium 1,2%
Fosfor 0,8%
A-Vitamin 15,000 IE/kg
D3-Vitamin 2,000 IE/kg
Alpha Tokerpherol
Selen 0,3 mg/kg
Smältbar energi 12,2 mj/kg

Men vad innebär det då? :smirk: Jag vill veta smärtbart råprotein och Mj t.ex.

Om det är så himla enkelt - varför gav du mig inte värdena man kan räkna med då? :smirk: Jag tyckte det var krångligt (men jag var visst den enda som var så trög :smirk: ), därav min tråd. Jag fick inte direkt ngt svar på om jag räknade rätt. I denna tråd uppmärksammade jag bara att det var svårt att få tag på dessa värden, liksom - varför skriver de inte bara ut de användbara värdena?

18 % av 1 kg är ju 180 gram. (0,18 * 1000 g = 180 gr)

Står det 18 % smältbart protein så borde det ju vara 180 gr / kg foder.

Det som stod i andra tråden, kan du inte räkna på det för att det är korrekt ju.

Så smältbar protein är alltså detsamma som smältbart RÅprotein? Jag fick liksom aldrig ngn klarhet.

*puttar upp gammal tråd*

Någon som vet om man kan köpa Conditioning Mix online någon stanns ?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama