Red för 1:a gången på sidepull...

C

Cinzano

och det gick sååååå bra. Min häst, som är en "travare". gick med ett helt nytt engagemang, var lugn och inte alls lika stressad. Trodde i min enfald att det aldrig kunde fungera på honom eftersom han alltid har legat på och stressat, särskilt i trav och galopp, men nu kan jag rida alla gångarter i lugnt tempo på långa tyglar och sitta ned i traven! (har ett skadatknä och kan ej rida lätt än) var bara tvungen och dela med mig av detta för jag är så lycklig =)

Sv: Red för 1:a gången på sidepull...

Vad roligt! :bump:
Min travare går också mycket bättre bettlöst. Är precis som att han kan slappna av när han vet att man inte kan skada honom (inte för att jag skulle göra det, men du förstår..? :o ).

Grattis!!! :banana:
Min travare är lite som din ligger på väldigt mycket osv. Ska nu testa ett gummibett eller egentligen var det inget riktigt sådant men i alla fall. Fungerar inte det så kanske man ska testa ett sidepull. :)
Men får man tävla på ett sådant om jag nu får för mig att göra det?

KUL att det funkar med sidepull. Nu måste jag absolut prova på min stressade nordsvensk. Var får man tag på ett till vettigt pris? De jag har hittat ligger på 7-800 kr.

Jag har också en hyperpigg dam som jag vill testa sidepull/annat bettlöst men hittar inga med rimligt pris!
(tänk om det inte skulle funka :o )

min kbl travare går också bra på det :)
Hööks har bra sidepull för bra pris :) :idea:

Har ridit min på sidepull nu i snart 2 år..funkar bra..!

Jag har Hööks sidepull med lädernos. Helt ok kvalitet för det priset, efter en ordentlig smörjning så är det mjukt och fint.

Hej!
Har åxå en travare som funkar kanon på sidpull :bump: kan tänka mig att det är för travare ofta är heta och därför kopplar bette med något obehagligt. :devil:
MVH Linnea

hej!
tack för tipset! :idea:
jag har också ett v-blod som gärna 'går på'. har funderat ett tag på att prova med sidepull och det låter ju som en bra idé :)
jag har också lite problem med att hon bockar när vi galopperar. på banan går hon ganska fint men om jag galopperar på t.ex en äng så blir hon helt vild. hon gör väldigt höga språng så det är stört omöjligt att sitta kvar, till och med med westernsadel! :( om nån har nåt råd till hur jag ska få bukt med henne så skulle jag vara väldigt tacksam :smirk:

Jag har nu genast åkt iväg och köpt ett sidepull till mitt varmblod ... Hon är väldigt het och stressad, och jag hoppas att hon ska slappna av lite nu när hon slipper bettet. Håll tummarna för mig nu, att det funkar !!

Vet hur det känns! Mitt travarsto var en stressig madame, men gick KANON-lugnt och fint på hackamore, sidepull vågade jag mig aldrig på, dock.. (stooor och staaark häst). När jag sålde henne rekommenderade jag dom att mest rida på hacket och varva med bett bara ibland, och dom lät som om dom inte trodde att det skulle göra någon nytta, men efter ett tag så hörde dom av sig och sa, tack för tipset, hackamoret är det enda vi använder nu...

Dock har jag inte nått samma effekt på någon "icke travare", tror det beror på att travarna har blivit dragna i munnen så det räcker i sina dagar...

Ullis

Hallå !!

Nu har jag testat, och hon svarade jättebra !! Jag är väldigt glad, och hon också, tror jag ... Hon var fundersam och tuggade en del i luften och letade efter bettet, men hon låg inte på som hon brukar. Jag provade iofs bara på en inhägnad volt, jag väntar lite med att rida i skogen på det tror jag :).
Det känns lite som om hon tycker mer om det, och lugnar sig lite. Men det jag undrar är - om vi är ute i skogen och hon skulle få för sig att hetsa upp sig och försöka rusa (det händer alltför ofta, tyvärr) så känns det som om jag har sämre möjligheter att 'fånga upp henne' med sidepull. Är det så, eller känns det bara så för att jag är ovan vid bettlöst?
Annars är jag toppennöjd, tack för tipset allesammans !!

När jag red min häst på sidepull ett tag så trodde han att han var ute på nån jäkla picknick :crazy:. Han ansåg att eftersom han inte hade nått bett i munnen var det fritt fram att äta allt som gick att tugga i sig.:idea: Var en rätt så jobbig ridtur på min annars väldigt trevliga och snälla lilla kille.

Antar att det är en vanesak...

Är det bra att rida helt på sidepull, eller kan jag variera med ibland bett, ibland sidepull? Eller kommer jag att virra ihop det i hennes lilla underbara huvud då?
Jag rider för instruktör en gång i veckan, och hon har ingen direkt erfarenhet av sidepull... borde jag köra med bett då? Eller byta instruktör till nån som kan bettlöst ... Oh jag är förvirrad, jag vill ju bara det allra bästa för min vackra, vilda, galna travhäst :love:

*knapplån*
Att just travare kan lugna ner sig och gilla bettlöst beror knappast på att de blivit dragna i munnen eller lider av bettet. Snarare på att inom travet så finns det inget som heter "ge o ta" i munnen, utan varje gång en ryttare "ger" så säger den till travaren att den ska öka, när ryttaren "tar" så betyder det bromsa.... Vilket blir ganska förvirrande o stressande för en travare. :crazy:

Bara som liten förtydligande kuriosa :idea:

köpte mitt på h**ks för under 200 kr. Det är inget westernsidepull utan mer som en nosgrimma med ringar för tyglarna. Sedan har jag modifierat med en läderren under ganaschen och plockat bort pannband och käkrem!

Kul att det funkar. Min pålle har blivit mkt mer känslig och känslan av att i lugn galopp på långa tyglar susa fram i skogen utan en häst som kör upp huvudet och vill pipa iväg är ganska härlig.

jag tror säkert att du kan alternera med sidepull och bett... Men min målsättning är att kunna rida överrallt med så lite som möjligt på honom, då verkar han vara som lyckligast...

Jag vill helst också rida henne fritt, hon verkar lyckligare och mer harmonisk ... igår var hon underbar, jag går fortfarande och känner mig lyrisk. Men min instruktör vill ju att jag har bett på hennes lektioner, eftersom det är det hon kan bäst. Ska bli intressant att se hur pållen min reagerar ikväll när hon får ett bett igen. Är det för stor skillnad ska jag försöka lägga bettet på hyllan.

Hon blev lite skavd i pälsen av sidepullet (det var ett sånt med rep) så nu ska jag köpa ett ludd eller nåt ... fick lite dåligt samvete och var rädd att jag tog för hårt :o . Jag tyckte att jag knappt tog i henne alls. Men jag ringde och kollade med affären där jag köpte det och de sa att det ofta blev så innan det 'mjukat till sig'. Hursomhelst, ett ludd kan ju inte skada.
Jag är så lycklig att jag lyckats göra nåt för henne för hon ger mig så mycket :crazy: .

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 326
Senast: Habina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar