Red för 1:a gången på sidepull...

Sv: Red för 1:a gången på sidepull...

Jag har ridit mitt fullblod på sidepull i ca 10 år. Jag rider på vanligt bett ibland, och min erfarenhet är att en häst som blir stressad och ligger på av bettet, blir mycket mer avslappnad och lyssnande med side-pull. När den väl fungerar bra på side-pull, kan man ta med sig detta till ridningen på bett. Min häst föredrar dock bettlöst så tydligt att jag väljer att rida på det till 95%. Jag rider med eftergift på tygeln, precis så den börjar slacka, och sträcker eller vibrerar tygeln när jag ska ge en hjälp. Om jag rider med tygeln sträckt hela tiden blir hon dels lite okänslig, och dels blir hon svullen över nosryggen trots att kontakten är lätt. Jag har lindat mitt sidepull med mockaremmar så att det är ca 2 cm tjockt, och tagit bort käkremmen och satt dit en 'lindellrem' istället, för att inte sidstyckena ska svänga upp mot ögonen. Både mockalindningen och lindellremmen gör att sidepullet är stabilare så att man kan ge mer distinkta hjälper. Skolningsmässigt ligger ett sidepull nära ett ledat tränsbett i inverkan: det är lätt att leda, böja, ställa, resa upp och ge eftergift på.

oom man vill rida sin häst på bettlöst i bland för att skona munnen. är det bäst med hackamore eller sidpull?

Sidepullet har tränsbettets verkan, hacket har stångbettets verkan. Är din häst van vid tränsbett skulle jag generellt säga sidepull.

Cinzano skrev:
köpte mitt på h**ks för under 200 kr. Det är inget westernsidepull utan mer som en nosgrimma med ringar för tyglarna. Sedan har jag modifierat med en läderren under ganaschen och plockat bort pannband och käkrem!
Kollade på H**ks och det enda sidepull jag hittat är ett för 750:- ! När köpte du ditt?

Jag köpte ett i somras, för 198:-...... men de finns även på EKO, men vet ej pris...

nicca skrev:
KUL att det funkar med sidepull. Nu måste jag absolut prova på min stressade nordsvensk. Var får man tag på ett till vettigt pris? De jag har hittat ligger på 7-800 kr.
köpte mitt från börjes, har haft det i flera år nu och det är i nyskick, mjukt och smidigt läder. Sen är det ju svart oxå vilket är ett måste för mig ;)

AnnaKarinA skrev:
Jag köpte ett i somras, för 198:-...... men de finns även på EKO, men vet ej pris...
EKO? Vad är det för affär?

Jag har araber och har ridit på sidepull och hackamore i snart tre år.Först på gammelhästen som hade huvudet så högt så hon knockade en om man red på vanligt bett, och nu på fyraåringen som bara är riden i tre månader men funkar superbra på hackamore.Han har redan fattat vad eftergift betyder och stannar bara man klämmer åt tygeln.Så det funkar på andra raser oxå.

hur ser ett sidepull ut?...:confused:visste inte ens att det fanns nåt som hette det...(hänger inte med riktigt:( )

MariaAhmira skrev:
hur ser ett sidepull ut?...:confused:visste inte ens att det fanns nåt som hette det...(hänger inte med riktigt:( )

Gå in på H**ks hemsida.. Sök på "sidepull"... :)

tror jag ska ta och skaffa mig ett sidepull! har inte en häst som gasar eller ligger på bettet men förut kunde kan inte komma tillfreds med det trots att man är väldigt mjuk i handen

köpte ett hackamor :bow: har en helt annan häst nu, går mycket bättre på de få gångerna vi rider på bett :bump:

han är också en vbl travare

*kanpplån*

Samma här, eller för en kompis rättare sagt. Han är helt tokig och lyssnar inte alls med bett men med bettlöst (ponnyhackamore i hans fall) går han kanon.

Jag rider inte min häst med bett heller, han är vbl men inte travare, dock reds han sönder i dressyr och hoppning så han lessnade på bett.
Inga problem alls med bettlöst.

Min andra pålle, som är utlånad på foder, han fick jag rekommendationer om att verkligen ha ett skarpt bett på när jag fick honom. Jag red honom med grimma första gångerna för att avgöra om han behövde bett eller inte, vilket visade sig att han inte alls behövde.
Nu rids även han på hackamore.

Alla hästar går att rida utan bett är jag säker på.
Sen handlar det ju om ryttaren klarar av det eller inte!

Vill inte låta som en negativ tråkmåns, men, i fel ryttares händer är sidepull ett tortyrredskap! Hästen på avataren reds på den hos gamla ägaren, och när han kom hade han stora sår och svullnader efter repet på nosen, så det är inget mjukt bett som man kanske kan tro...

Mitten skrev:
Är det bra att rida helt på sidepull, eller kan jag variera med ibland bett, ibland sidepull? Eller kommer jag att virra ihop det i hennes lilla underbara huvud då?
Jag rider för instruktör en gång i veckan, och hon har ingen direkt erfarenhet av sidepull... borde jag köra med bett då? Eller byta instruktör till nån som kan bettlöst ... Oh jag är förvirrad, jag vill ju bara det allra bästa för min vackra, vilda, galna travhäst :love:

Jag tror det kan vara bra att ha ridit in sej mycket själv på bettlöst innan man rider för tränare med det... Annars kommer DU bli mycket förvirrad och inte kunna avgöra vad tränaren egentligen tänker med. Du kan ju t ex inte stödja hästen i ett bettlöst träns. Det skulle göra den väldigt okänslig.

Sen så vill jag bara varna alla som ser bettlöst som en "problemlösare". Visst kan det vara det i vissa fall där hästen har problem med munnen men kolla upp hästen om den är riktigt jobbig för tränsbettet!
Skulle den ha några blockeringar eller snedheter som gör att den inte vill jobba med bett och inte lyssnar för förhållningar kommer inte problemet försvinna för att man tar bort orsaken.
Jag tycker bettlöst är super, men vill gärna variera för att komma åt hästen på olika sätt.
Hästens mun (underkäken) är kopplad till halsen och ryggen och allt. Därför märker man snabbt eventuella problem och man kommer åt hästen på ett annat sätt än med bettlöst. i ett bettlöst å andra sidan blir det mindre krav för hästen och därmed har de oftast lättare för att slappna av. Men när man vill komma längre i sin ridning är det bra att varva bett med sidepull. Klarar hästen inte bett är det något fel.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 326
Senast: Habina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar