red dun pinto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dama_söt
  • Startdatum Startdatum
D

dama_söt

undrar vad detta är för färg?? red dun pinto...står pinto för nåt speciellt??och är det någon som vet vilken färg Valvar frá Nordur-hvammi har??har nämligen ett sto som fått väldigt många olika färgbenämningar av olika folk.. :)

Sv: red dun pinto

En pinto torde väl vara en skäck om jag inte missminner mig, så rödskäck bör väl vara den rätta benämningen. Rätta mig om jag har fel, men de som har haft färgen Red dun pinto jag har tittat på var just rödskäck.

oki, tackar så mycket! om det avrit silver, hur hade det stått då?? och någon som vet nått om Valvar?? :smirk:

varför kan det inte vara silver i en röd?? alltså, varför kan den enbart vara dold??jag har alltså jätte problem att färgbestämma mitt sto, men det senaste någon sagt om henne var att hon skulle vara silvervitblack. men jag vet inte....tyvär har jag ingen bra bild på henne, men det är svårt att få in alla detaljer på bild, då det är så blandat, ljust mörkt, svart..

Angående Valvar frá Norður-Hvammi finns det en valack som tävlat litegrann här nere med det namnet; jag antar att det är honom du letar efter då det bara finns en med det namnet i WorldFengur. Han är isabell, rör sig rätt så trevligt och verkar allmänt bussig, som så många andra små valacker.

Därför att silveranlaget bara syns på en svartbaserad färg.

Jag har hört talas om silvervitblackar förr (vilket är genetiskt möjlighet eftersom vitblack är en svartbaserad färg), men oftast har det bara rört sig om en vanlig vitblack med solblekt man. Silverfärgade hästar har kritvit man och svans samt skyddshår.

Trassla skrev:
Därför att silveranlaget bara syns på en svartbaserad färg.

Jag har hört talas om silvervitblackar förr (vilket är genetiskt möjlighet eftersom vitblack är en svartbaserad färg), men oftast har det bara rört sig om en vanlig vitblack med solblekt man. Silverfärgade hästar har kritvit man och svans samt skyddshår.
Mitt sto har då kritvit man och svans, med black ålen ner i svansen.hennes täckhår på vintern är vit, på sommaren är hon, ja typ isabell-beige-rosa-vit-mörk, under magen o mellan bakbenen är hon nästan svart..runt mulen sotig..hon fick en avkomma me Thrymur fra Geirshild och den föddes fux, men är nu brun som choklad och manen blir mer o mer ljus...
hon har även en avkomma efter sleipnir, och denna är samma färg som henne, och skäck..
så om nån kan detta me färger oc vågar sig på en titt, så finns vi i Markaryd :)

Försök få upp en bild; låna någons digitalkamera och lägg sedan upp på internet, så blir det lättare. Den där färgbeskrivningen var hemskt virrig. :D

En häst kan inte 'födas fux och sedan bli brun' utan antingen är den fux eller brun.

Trassla skrev:
Försök få upp en bild; låna någons digitalkamera och lägg sedan upp på internet, så blir det lättare. Den där färgbeskrivningen var hemskt virrig. :D

En häst kan inte 'födas fux och sedan bli brun' utan antingen är den fux eller brun.
Gå in på vår hemsida, www.bernalts-islandshästar.se, där finns två bra bilder på Tindra då..som föl och nu, den som föddes fux..det kortet som är till höger är då hon är 2 år, nu är hon 4 och ännu mer mörkbrun och fäller nu då och skyddshåren är lätt svarta-silver-vita..
mitt sto är Dama, men jag har inga bra bilder där än, men jag kan ta min kamera idag i högsta hugg o plåta henne och lägger in dom senare under dagen!! :banana:

dama_söt skrev:
Gå in på vår hemsida, www.bernalts-islandshästar.se, där finns två bra bilder på Tindra då..som föl och nu, den som föddes fux..det kortet som är till höger är då hon är 2 år, nu är hon 4 och ännu mer mörkbrun och fäller nu då och skyddshåren är lätt svarta-silver-vita..
mitt sto är Dama, men jag har inga bra bilder där än, men jag kan ta min kamera idag i högsta hugg o plåta henne och lägger in dom senare under dagen!! :banana:
ja menar då -islandshastar.se..inget ä där...

Jag tycker hon ser silverbrun ut. Silverhästar brukar vara ljusare som föl än som vuxna.

Din Dama är en klockren isabell enligt bilderna på hemsidan, om det nu är det stoet. Tittar man på Tindras färg som föl (jag antar att det är hon till vänster på fölbilden) ser hon ut som ett silverföl, men där skulle det vara roligt med en lite bättre bild i 'vuxen' ålder än den som finns på hemsidan. :)

Trassla skrev:
Din Dama är en klockren isabell enligt bilderna på hemsidan, om det nu är det stoet. Tittar man på Tindras färg som föl (jag antar att det är hon till vänster på fölbilden) ser hon ut som ett silverföl, men där skulle det vara roligt med en lite bättre bild i 'vuxen' ålder än den som finns på hemsidan. :)
Det vet jag att hon gör, men alla som ser henne i verkligheten, frågar alltid samma sak: vad står det att hon har för färg? för det här är inte isabell...Och det är då flera "kända" personer somuttryckt detta, men jag kommer ingenstans i en exakt färgbestämning..jag läger upp nya bilder ikväll, lite sånt som mellan bakbenen oh hennes man och svans och huvud och öron..så får du se vad du säger..
och Tindra har fått höra att hon nog är silverbrun...men, jag vet inte..läger iaf upp lite nya bilder idag då!! :banana:

Jag håller på att hon är isabell. Hon KAN inte se ut som något annat IRL, hon är så tydlig.

Nu har jag kollat din Dama i Fengur för säkerhets skull. Hennes pappa Stígandi är känt gulsvart, alltså inga silveranlag där. Hennes mamma är musblackskäck, alltså inga silveranlag där.

Det ENDA anlaget din Dama kan ha utöver de som gör henne till isabell är en blackgen, som ibland kan vara svår att se på isabeller, utan den får ofta avkommorna visa på.

allt det har vi också gjort. jag har haft många som kollat på henne som håller på att hon inte är isabell, och dom som har kollat henne för just en färgbestämning har haft alla i stammen inkl färger med sig, och det som man kommer fram till hos dom flesta är att hon är silvervitblack, då man har sett en häst som sett ut precis som dama, på island som då var silvervitblack.Jag och alla andra ser ju precis det du ser på korten, och det är svårt att få en bra bild som visar allt det där xtra som gör henne annorlunda, man måste se Dama p riktigt för att se det som inte visas på bilder...svårt att förklara...alla har ju rätt till sin åsikt, men nåt bär hon ju på då hon ger silver,black och skäck då ju från sin mamma..alla som inte kan nåt om färger ( även dom som kan men ser henne på avstånd) som ser Dama IRL säger" oh en isabell", men när dom får stå,öga mot öga med henne, då är färgen helt annorlunda, och utlåtandena också. aldrig har en kunnig sagt att hon är isabell!ska försöka få bättre bilder.. ;)

Nåväl, var och en är salig i sin tro. Att bortförklara genetiken är bara dumt: hon KAN inte ha ett silveranlag då ingen av hennes föräldrar har det. Hon är DEFINITIVT inte skäck, ty det är ett dominant anlag och hade synts.

Anledningen till att hon gett silverfärgade och skäckiga avkommor är på grund av HINGSTENS färg, inget annat. Att hon är en färg på bilderna och skulle vara en annan färg, det vill säga en helt annan genetisk färg, IRL köper jag inte för fem öre.

Men som sagt, var och en är salig i sin tro.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 780
Senast: Mineur
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023