Receptupprop!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 980
S

Syrsa

Ja, nu när man håller på med dietmat för valpens lilla mage så funderar jag...
Fråga 1:
Om man skulle vilja laga all mat till hunden själv, valp som vuxen, hur bör man tänka kring näring så de får i sig rätt?
Fråga 2a:
Har ni några bra och nyttiga hundrecept?
Fråga 2b:
(Ok, ni kan posta även de som inte är näringsmässigt korrekta men jäkligt smarriga också!!

Kanske en bukes receptbok? ;)

/Syrsa

Sv: Receptupprop!

Putt putt.

Ingen som lagar mat åt sin hund eller gått någon kurs eller annat?

/Syrsa

Kött, kött, ben och ev vitamin och mineraltabletter + lite bukfylla, som ex rårivna morötter och ris.

Inte så mycket gris, eftersom det är så fett.

Vilt,nöt, får, fågel är alla bra tycker jag.

Ger alltid rått, oftast bara grovstyckat, så att de får jobba lite med käkar och tänder.

I mald form endast om jag får av någon annan som gjort för mycket åt sin hund och inte kan förvara det och därför ger oss det hela. Då brukar det ges till dräktiga tikar på vintern som tillskott till övriga fodret.

Men du köper inte så mycket i butik väl, Gnist? Eftersom ni jagar, menar jag?

Eller vågar man ge det från charken rått också?

Ger ni valpar också, eller väntar ni tills de blir kring året?

Trots att jag och sambon är vegetarianer vill jag gärna ge honom "riktigt mat". Tror att det går att tillgodose näringsbehovet utan fabrikstillverkat hårdpressat konstlat...

Eller?

/Syrsa

Jag köper ingenting, men givetvis kan man ge det köttet också. Även valpar och unghundar får kött från tidig ålder. Dock Ska de först vara inlärd och van att äta torrfoder först tycker jag.

Min hund (collie) blev foderallergisk när hon var 6-7 månader och då gick vi över till hemlagad mat; kyckling, fisk, nötkött, rårivna morötter, ibland andra grönsaker (broccoli är en favorit) samt lite ris, pasta eller havregrynsgröt. Hon har dessutom fått vitamintillskott (har i skrivande stund glömt vad de heter) samt c-vitamin och laxolja nu på ålderns höst. Hon är nu 12 år gammal och har enligt veterinären värden som en hälften så gammal hund. Så visst går det att ge "riktig" mat till hunden! Det luktar godare än hundfoder också. :D

LÅter perfekt!
Kokar du något, eller ger du också rått?

/Syrsa, som verkligen tror på riktig mat

Havregrynsgröten och riset och pastan kokar jag (förstås). :D Ibland förväller jag grönsakerna, har för mig att jag har läst nånstans att hundar inte kan ta upp näringen från råa grönsaker? Hon får omväxlande tillagat och rått kött. Kyckling ger jag dock inte rå, är lite rädd för salmonella och liknande. Fisk brukar jag också tillaga (alltså lättkoka). Kokt mat håller sig längre i kylskåpet så man slipper stå och laga hundmat vareviga kväll.

Varför jag så gärna vill koka maten, eller varför jag vill ge kött och så istället för torrfoder?

Koka: inte alls, jag bara frågar för jag vet så lite om det hela.

Istället för torrfoder: äter inte halvfabrikat själv, varför skulle hunden göra det (eller, i hans fall, helfabrikat?) när man kan ge den mat (plus lite annat) som hans mage är evolverad att äta? Men som sagt, vet väldigt lite om detta. Planerar att rådfråga veterinärer och läsa på i ämnet innan jag startar.

Det är nu när jag fått laga under hans sjukdom som någon slags "ursprunglighet" och, antar jag, husmorskänsla som värmer gott i kroppen, kommit över mig. Det känns bra, helt enkelt. God överblick och möjlighet att själv råda över vad som serveras. Äh, jag vet inte. Är inte helt säker på att jag vill, torrfoder är behändigt.

Jag tror att svaret blir: det vet jag inte helt säkert! =)

/Syrsa

Som sagt, ger gärna rått, men vill veta hur och vad man kan ge rått och vad som bör kokas. Till exempel fågel vågar jag nog inte ge rått, inte från charkdisken iaf!

Det enda jag funderar på är bakterier och sjukdomar och skulle vilja veta hur man ska/kan/bör tänka kring sånt.

=)

/Syrsa

Vill minnas at jag själv lagt upp info här på buke om vad kronfågel själva sa om att ge rå kyckling, och enligt dem var det ok. Min hund får råa kycklingskrov nån gång i veckan.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 250
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 384
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 536
Senast: Sel
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
5 391
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka