Recepttips behövs!

Idas

Trådstartare
Ska laga middag till 8 personer imorgon och har tänkt bruschetta till förrätt och pannacotta till efterrätt och behöver således en (italiensk?) varmrätt som passar till :)

Gärna enkelt men "festligt" som inte kräver allt för många moment :)

Ska laga middag till 8 personer imorgon och har tänkt bruschetta till förrätt och pannacotta till efterrätt och behöver således en (italiensk?) varmrätt som passar till :)

Gärna enkelt men "festligt" som inte kräver allt för många moment :)

Lammstek i ugn kryddad med vitlök och timjan som serveras med en caponata som tillbehör. Superenkelt och sköter sig själv i ugnen och caponata är lätt att göra! Funkar så klart lika bra med hel ugnsbakad eller grillad fisk.

Vitello tonnato. Serveras kall, vilket kan vara smidigt (men tillbehöret kan vara varmt) när man har gäster. Det kan förberedas i förväg så slipper man stå i stekoset när gästerna kommer. Särskilt smidigt när man har flera rätter och inte vill hålla på att passa saker i ugnen/på spisen.

Osso buco. Sköter sig själv i grytan. Ju längre, desto bättre.

Saltimbocca alla romana "Hoppa in i munnen", också en enkel rätt. Serveras med sallad, bönor, eller annat valfritt passande tillbehör.

Senast ändrad:
Jag brukar göra pasta med gorgonzolasås och parmaskinka, hur gott som helst! :)
Du kokar bandspaghetti, såsen gör man enkelt genom att lägga i mögelost (gärna stark) i grädde i en kastrull och sen serverar man med någon italiensk skinka och ruccola! :)

Till ett så stort sällskap hade jag gjort en gryta för enkelhetens skull. Troligtvis tomatbaserad och med lammkött (en större stek kan bli fina grytbitar som räcker till 8 pers) med vitlök, rosmarin och lite valfria grönsaker i.

Hade nog serverat ugnsrostade rotfrukter till, smaksatta med timjan.

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 229
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Mat Ja, som rubriken så tydligt säger, vad ska ni äta för festligt och gott på nyårsafton i år?? Jag ser fram emot en massa mumsiga tips...
18 19 20
Svar
394
· Visningar
19 476
Senast: Pudlan
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar