Recept på moussaka?

Intressant. Jag får prova med både och. Jag vet jag ätit försvenskad moussaka med mest potatis. Det är inte "riktig". Men hade kunnat svära på att det var lite potatis även i riktig - men den kan jag ha inbillat mig!

Jag har ätit "riktig" både med och utan potatis. Men alla har det varit aubergine i. Känns lite som om potatisen finns med som utfyllnad ibland på restaurang, potatis är ju billigare än aubergine. Med bara aubergine är godast tycker jag. :)

Jag har ätit "riktig" både med och utan potatis. Men alla har det varit aubergine i. Känns lite som om potatisen finns med som utfyllnad ibland på restaurang, potatis är ju billigare än aubergine. Med bara aubergine är godast tycker jag. :)

Ja aubergine måste det vara. Annars blir det ju öh potatis&köttfärsgratäng bara?

Jag är ganska säker på att jag har fått moussaka både med och utan potatis i Grekland. Dock aldrig utan aubergine. I Sverige har jag fått det med enbart potatis.

Jag är inte särskilt förtjust i potatis, så jag gör med enbart moussaka.

Jag tycker att det här receptet blir gott, även om jag tycker att det är aslöjligt att de kallar det för "Äkta grekisk moussaka": http://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/recept/akta-grekisk-moussaka-5522/

Hemmets Journal på nätet har förvånansvärt bra recept överlag!

Jag tittade lite efter grekiska recept. Hittade ett som fastslog (greker fastslår alltid, de påstår aldrig) att moussaka med potatis inte är moussaka. Men också ett som listade farmors/mormors recept - med potatis. Fast så är det med många grekiska rätter, de lagas på väldigt olika sätt, inte minst med lokala variationer. Det enda man kan vara säker på är att farmors/mormors recept alltid är det bästa.

Avdelningen extra viktiga fakta: Det uttalas inte moússaka eller moussáka utan moussaká. (Egentligen moussakás men av grammatiska skäl blir det oftast moussaká.)

Jag tittade lite efter grekiska recept. Hittade ett som fastslog (greker fastslår alltid, de påstår aldrig) att moussaka med potatis inte är moussaka. Men också ett som listade farmors/mormors recept - med potatis. Fast så är det med många grekiska rätter, de lagas på väldigt olika sätt, inte minst med lokala variationer. Det enda man kan vara säker på är att farmors/mormors recept alltid är det bästa.

Avdelningen extra viktiga fakta: Det uttalas inte moússaka eller moussáka utan moussaká. (Egentligen moussakás men av grammatiska skäl blir det oftast moussaká.)
Ungefär som med svenska rätter, med andra ord. Jfr Mammas Köttbullar.

Jag tänker ofta att man får för sig att grekiska, kinesiska, alla andra länders rätter ska vara på det enda rätta sättet. Samtidigt som jag åtminstone för egen del tror att jag skulle förhålla mig lika fritt till recepten om jag råkade vara grek eller kines, som jag nu gör med den svenska maten.

I princip är det väl ett slags exotism att prata om "äkta grekisk moussaka". Egentligen ett uttryck för att konservera kulturer.

Jag tänker ofta att man får för sig att grekiska, kinesiska, alla andra länders rätter ska vara på det enda rätta sättet. Samtidigt som jag åtminstone för egen del tror att jag skulle förhålla mig lika fritt till recepten om jag råkade vara grek eller kines, som jag nu gör med den svenska maten.

I princip är det väl ett slags exotism att prata om "äkta grekisk moussaka". Egentligen ett uttryck för att konservera kulturer.
Om du råkade vara grek så skulle du nog förhålla dig fritt till recepten - och fastslå att din tillagning är den äkta. I varje variant. :D

Har någon ett recept på den kanderade frukt som man äter tillsammans med yoghurt i södra Grekland

PS i tzaziki-tråden fick jag ett recept på jättegoda zucchinin-biffar

Min bild är att man även i Grekland ibland har potatis i moussakan. Men bara ibland.

Och kanel ska det självklart vara i färsen. Men var försiktig, det blir lätt för mycket.

Ja jag har aldrig känt kanelsmaken, därför så förvånad när det var kanel i vissa recept och andra inte. Men en dutt kanel då :)

Innan jag fått moussaka tillagad av en grek hade jag aldrig kommit på tanken på potatis. Fast jga har aldrig tänkt "äkta" pyttipanna etc utan utgår ifrån att det finns någon form av gemensam grund och sedan höftar man därifrån.

Jag har två tips: om ni använder potatis kan man förkoka den lite. Och äggplantan kan man, salta, skölja av, doppa i olivolja och rosta en stund i ugnen innan man monterar moussakan. Det går åt mindre olja (eller det syns mindre hur mycket som går åt) och skvätter mindre än att steka den i stekpannan.

För mig handlar det mycket om hur jag "är van" det ska smaka. Typ ostkaka ska smaka som Frödinges. Min mor med rötterna i Småland har både försökt förklara att så smakar "riktig ostkaka" INTE. Och bjudit på småländsk ostkaka. Som INTE smakar ostkaka utan bara äckligt, dessutom är konsistensen fel ;)

Naturligtvis är inte den äkta småländska ostkakan oäkta. Det är bara inte ostkaka för mig. Precis som en moussaka med italienska örtkryddor inte är moussaka för mig.

Sen när jag "kan" moussaka kan man ju utveckla receptet

Börja med att skiva en aubergine och salta på den. Låt den därefter stå.
I riktig moussaka ska det vara lammfärs. Stek lök och vitlök, salta och peppra, låt stå. Stek därefter lammfärsen och krydda med salt peppar och kanel. Kanelen ska inte ta över, utan liksom anas. Lite rosmarin kan också vara gott till! Smaka av! Tillsätt lite fond och rödvin efter behag, vänd ner lök och vitlök, tillsätt krossade/passerade tomater och låt det gå ihop sig till en mysig härlig röra.
Gör en typ bechamelsås av mjölk och mjöl i en kastrull. Släng i en klick smör och låt det puttra lite. Vispa därefter ner ägg och riven ost, gärna fårost eller ost med mkt smak.
Nu tar du auberginerna, klämmer ur överflödig vätska och steker dessa på hyfsat hög värme i olja och smör blandat så de blir riktig göttiga. Salta och peppra.
Sen varvar du aubergine och köttfärs och ostsås. Toppa med lite ströbröd så du får en krispig yta!

Njut med en sallad på grekiska oliver, tomat, olivolja och fetaost! Och en god tzatsiki. Jag brukar ha liiite dill i tzatsikin (förutom vitlök och örtsalt då), tycker att det är riktigt gott. Viktigast är dock ett bra rödvin till ;)

Åh, jag älskar ditt sätt att skriva recept på! Nu blir det moussaka imorgon.

En sån kokbok skulle jag köpa direkt, där recepten är en inspiration istället för en ingredienslista med torrt körschema intill.

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
478
Senast: Twihard
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar