Recept på moussaka?

Låter som toppendietmat! Man tappar fullständigt lusten att äta.

Påminner mig om när jag gick på Viktväktarna och den überhurtiga konsulenten tipsade om BANANBAKELSE! Det visade sig vara två smörgåsrån med en halv skivad banan emellan. :banghead:
Kokt i röd mjölk med smör o kryddor är det riktigt gott!

För mig handlar det mycket om hur jag "är van" det ska smaka. Typ ostkaka ska smaka som Frödinges. Min mor med rötterna i Småland har både försökt förklara att så smakar "riktig ostkaka" INTE. Och bjudit på småländsk ostkaka. Som INTE smakar ostkaka utan bara äckligt, dessutom är konsistensen fel ;)

Naturligtvis är inte den äkta småländska ostkakan oäkta. Det är bara inte ostkaka för mig. Precis som en moussaka med italienska örtkryddor inte är moussaka för mig.

Sen när jag "kan" moussaka kan man ju utveckla receptet

Det var ungefär som när jag först flyttade till Kenya med min familj och föredrog Del Montes fruktsallad på burk :D eftersom jag var van vid den otroligt söta smaken och konsistensen. :angel:

Får erkänna att sedan jag flyttade tillbaka till Sverige finns det vissa saker som bara inte smakar 'rätt' avokado, mango och de där små, små bananerna man inte får tag på i Sverige men som verkligen smakar intensivt banan. :)

Min moussaka förra veckan blev OK men inte perfekt. Lite för mycket kanel och lite för vattnig. Bättre tålamod med auberginerna nästa gång.

Den var dock snäppet godare som värmd lunch dagarna efter.

Min moussaka förra veckan blev OK men inte perfekt. Lite för mycket kanel och lite för vattnig. Bättre tålamod med auberginerna nästa gång.

Den var dock snäppet godare som värmd lunch dagarna efter.

Lite för mycket kanel är det nog här med. Kändes så på köttfärssåsen. Men får se hur slutresultatet blir.

Konsistensen blev bra, men jag hade lite potatis i botten. Däremot lite för mycket kanel. Det var gott men inte "rätt" smak.

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
478
Senast: Twihard
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar