Recept på moussaka?

Åh, jag älskar ditt sätt att skriva recept på! Nu blir det moussaka imorgon.

En sån kokbok skulle jag köpa direkt, där recepten är en inspiration istället för en ingredienslista med torrt körschema intill.

Haha tackar! :D Glömde tillägga att man alltid får bäst feeling vid matlagning när man samtigt lyssnar på bra musik och dricker vin ;) Och SMAKA av hela tiden! :D

Jag har också ätit moussaka med potatis som utfyllnad under mina resor i Grekland. Därför frågar jag alltid kyparen om rätten innehåller potatis, om den gör det så beställer jag någonting annat. :angel:

Min moussaka är väldigt lik den som tornblomma beskriver. Jag äter den aldrig direkt när den kommer ur ugnen - moussaka mår bra av att stå över natten för att dra i sig ordentligt med smak.

Jag har också ätit moussaka med potatis som utfyllnad under mina resor i Grekland. Därför frågar jag alltid kyparen om rätten innehåller potatis, om den gör det så beställer jag någonting annat. :angel:

Min moussaka är väldigt lik den som tornblomma beskriver. Jag äter den aldrig direkt när den kommer ur ugnen - moussaka mår bra av att stå över natten för att dra i sig ordentligt med smak.
Jag gillar faktiskt när det är potatis i. Något som erbjuder åtminstone lite tuggmotstånd.

Fast jag äter sällan moussaka, det är så satans mäktigt. Papoutsakia är lite likt men inte lika tungt.

(http://mittkok.expressen.se/recept/papoutsakia-fyllda-auberginer/)

Jag kan hålla med om att det är trevligt med lite tuggmotstånd, men eftersom jag alltid gör moussaka för minst tre dagar så föredrar jag utan eftersom potatisen ändrar smak till det sämre efter en dag. Har stött på samma problem på grekiska tavernor.

Det skulle det absolut kunna vara, jag är ofta på "getöar". Men jag ska kolla närmare när jag får tillfälle, jag äter det så sällan.

Jag refererar till en enda semestervecka på Zakynthos i början av 90-talet. Vad f-n man än beställde i kött/kebabväg så var det gets/fårsmak på köttet och liksom så segt att det inte ens gå att skära med nyslipad kockkniv, än mindre med de bestick man blev försedd med. Priset på resan tog en moussaka som nog hade stått och dragit mer än ---- 1-10 dagar ---- och smakade mindre bra. För att vara optimist.

(Jag har varit i Grekland vid några tillfällen ytterligare och inte haft riktigt samma usla matupplevelse).

Jag refererar till en enda semestervecka på Zakynthos i början av 90-talet. Vad f-n man än beställde i kött/kebabväg så var det gets/fårsmak på köttet och liksom så segt att det inte ens gå att skära med nyslipad kockkniv, än mindre med de bestick man blev försedd med. Priset på resan tog en moussaka som nog hade stått och dragit mer än ---- 1-10 dagar ---- och smakade mindre bra. För att vara optimist.

(Jag har varit i Grekland vid några tillfällen ytterligare och inte haft riktigt samma usla matupplevelse).
Usch, segt ska det inte vara! Jag äter jättemycket get i Grekland. Sannolikheten att den ska vara sämre tillagad är inte större än för annat kött. Och jag gillar smaken. :)

Usch, segt ska det inte vara! Jag äter jättemycket get i Grekland. Sannolikheten att den ska vara sämre tillagad är inte större än för annat kött. Och jag gillar smaken. :)

Nej, men jag tror att innan denna semestervecka hade de haft total utförsäljning av getter som glömts i Guds paradishage i 78 år utan annat än grus och ett enstaka olivblad att äta. Torrt, segt och märkligt kött.

Getkött kan vara gott. Jag vet.

Det skulle det absolut kunna vara, jag är ofta på "getöar". Men jag ska kolla närmare när jag får tillfälle, jag äter det så sällan.

Nu blir det ju lite OT, men vilka öar refererar du till som getöar? På Tilos minns jag att det fanns get på var och varannan meny, men jag har inte sett det så mycket på menyerna på andra öar. Detta trots att jag gärna undviker turiststråken och letar mig upp i gränderna eller bergsbyar. Get är gott och jag har dessutom lovat min syster att hon ska få testa på get i sommar.

Enligt MIG :) Som jag skrev i trådstarten vill jag göra moussaka som smakar som moussaka "ska". Annars hade jag inte behövt fråga om recept - då kunde jag slängt ihop köttfärssås, aubergine, bechamelsås och ost (+ ev potatis) själv och kryddat så det blev gott bara. Kallat det Alex special. Men då är det inte moussaka :)
Jag hade ingen aning om att den måste smaka på ett visst sätt, men de e ju ja det. :angel::angel:

Jag hade ingen aning om att den måste smaka på ett visst sätt, men de e ju ja det. :angel::angel:
Men vad är det du inte begriper? Ts frågar efter ett recept eftersom hon är sugen på moussaka. Hon är alltså ute efter recept på en specifik rätt. Det är inget fel på att laga mat utan recept eller inspirerat av recept(jag gör det hela tiden), men nu var det just en viss smakbild ts var ute efter och således efterfrågar hon recept på just det.

Sedan är det såklart sällan så enkelt som att det finns ETT recept på traditionella rätter, något som @mandalaki m.fl. beskriver, men med trådens hjälp har ts kommit närmare vad som skulle kunna ingå i en traditionell moussaka.

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
478
Senast: Twihard
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar