Recept på moussaka?

Nu blir det ju lite OT, men vilka öar refererar du till som getöar? På Tilos minns jag att det fanns get på var och varannan meny, men jag har inte sett det så mycket på menyerna på andra öar. Detta trots att jag gärna undviker turiststråken och letar mig upp i gränderna eller bergsbyar. Get är gott och jag har dessutom lovat min syster att hon ska få testa på get i sommar.
Tilos och Amorgos är mina "getöar". Där är det lätt att få get. På Tilos tror jag t o m att det som heter lamm på menyn inte sällan är get. Och de grillar get på påsk istället för lamm. Man tager vad man haver :D

(Vart ska du i sommar? I vår ska jag för första gången till Leros och jag är galet nyfiken på maten som har så bra rykte där. Där är den utländska turismen inte så stor så de lagar mat som grekerna vill ha den, inte som de tror att turisterna vill ha den. Det finns så mycket trist mat på turistöarna. Hur mycket jag än älskar Tilos så hör den inte till mina matöar ...)

Men vad är det du inte begriper? Ts frågar efter ett recept eftersom hon är sugen på moussaka. Hon är alltså ute efter recept på en specifik rätt. Det är inget fel på att laga mat utan recept eller inspirerat av recept(jag gör det hela tiden), men nu var det just en viss smakbild ts var ute efter och således efterfrågar hon recept på just det.

Sedan är det såklart sällan så enkelt som att det finns ETT recept på traditionella rätter, något som @mandalaki m.fl. beskriver, men med trådens hjälp har ts kommit närmare vad som skulle kunna ingå i en traditionell moussaka.
Varför så otrevlig?

Men vad är det du inte begriper? Ts frågar efter ett recept eftersom hon är sugen på moussaka. Hon är alltså ute efter recept på en specifik rätt. Det är inget fel på att laga mat utan recept eller inspirerat av recept(jag gör det hela tiden), men nu var det just en viss smakbild ts var ute efter och således efterfrågar hon recept på just det.

Sedan är det såklart sällan så enkelt som att det finns ETT recept på traditionella rätter, något som @mandalaki m.fl. beskriver, men med trådens hjälp har ts kommit närmare vad som skulle kunna ingå i en traditionell moussaka.
Vad är det du själv inte begriper? Bara för att det måste smaka på ett visst sätt betyder det inte att det är så för andra, men det är klart vissa åsikter är inget värda, glömde det. Oh well, shit happens, ät ni va ni vill å på vilket sätt ni vill för det kommer jag göra oavsett vad ni tycker. :p

Vad är det du själv inte begriper? Bara för att det måste smaka på ett visst sätt betyder det inte att det är så för andra, men det är klart vissa åsikter är inget värda, glömde det. Oh well, shit happens, ät ni va ni vill å på vilket sätt ni vill för det kommer jag göra oavsett vad ni tycker. :p

Alltså du får gärna blanda hallonsylt i din köttfärsröra om du vill. Men förstå att det inte är moussaka du lagat isåfall.

Tilos och Amorgos är mina "getöar". Där är det lätt att få get. På Tilos tror jag t o m att det som heter lamm på menyn inte sällan är get. Och de grillar get på påsk istället för lamm. Man tager vad man haver :D

(Vart ska du i sommar? I vår ska jag för första gången till Leros och jag är galet nyfiken på maten som har så bra rykte där. Där är den utländska turismen inte så stor så de lagar mat som grekerna vill ha den, inte som de tror att turisterna vill ha den. Det finns så mycket trist mat på turistöarna. Hur mycket jag än älskar Tilos så hör den inte till mina matöar ...)

Vi har bokat Skopelos för en vecka och sen lär det bli en chartervecka någon annanstans när vi hittar något prisvärt. Är inte så kräsen vad gäller ö, det är bara Rhodos som jag gärna skippar om det inte är för att åka vidare till Tilos. :p Karpathos lockar mest, eller kanske Kalymnos.

Leros besökte jag för några år sedan. Vill nog hålla med om att maten var ovanligt bra där, även om vi mest höll till i halvtråkiga Alinda på grund av magsjuka i familjen. Med tanke på hur van greklandsresenär du är så antar jag att du valt en lite mer spännande ort som bas :D

Du får nog backa och läsa om tråden. Utöver det har jag ingenting att tillägga.

Vi har bokat Skopelos för en vecka och sen lär det bli en chartervecka någon annanstans när vi hittar något prisvärt. Är inte så kräsen vad gäller ö, det är bara Rhodos som jag gärna skippar om det inte är för att åka vidare till Tilos. :p Karpathos lockar mest, eller kanske Kalymnos.

Leros besökte jag för några år sedan. Vill nog hålla med om att maten var ovanligt bra där, även om vi mest höll till i halvtråkiga Alinda på grund av magsjuka i familjen. Med tanke på hur van greklandsresenär du är så antar jag att du valt en lite mer spännande ort som bas :D
På Karpathos har jag ätit get, en stifado som var en katastrof. Men de har säkert god get där också. :D

Nja, så spännande vet jag inte om den är, men jag ska bo i Pandeli. Här: https://www.asteriasleros.com/ Kommer inte magsjuka eller annat emellan tar jag mig runt på moppe för att utforska ön.

Sporaderna har jag inte varit i men var NÄSTAN på väg till Alonissos förra året. Det är högintressant för nästa år, efter Leros i vår blir det Tilos igen till hösten. Men Skopelos verkar också vara jättefint. Jag gillar ju snorkling och båda de öarna verkar ha fina stenstränder som passar för det.

Fast här måste jag som TS hålla med koltrast. Trådstarten är tydlig - jag ber om recept på moussaka som smakar som moussaka "ska". Dvs klassisk standardvariant i den mån det finns. Jag vill inte tillaga något som sen inte smakar riktigt som moussaka "ska".

Lite som om man ät sugen på vaniljglass. Då vill man ha en glass som smakar vanilj. Hur gott det än är att blanda lite mango i vaniljglassen så är det glass som smakar vanilj och inte glass som smakar vaniljmango man vill ha.

Och en moussaka som smakar italienska örtkryddor kan garanterat vara SUPERGOD. Men det är inte vad jag söker. Utan jag vill ha en moussaka som smakar som moussaka brukar. Hur det är vet man om man ätit moussaka flera gånger. Hur man får till det vet man om man lagat det eller åtminstone vet hur det lagas. Jag har ätit det massa gånger både i Sverige och i Grekland. Men har aldrig lagat det och vet inte hur man lagar det. Så hade aldrig gissat det ska vara kanel i (eftersom kanelsmaken aldrig känns i en moussaka). Osv.

Att då skriva upprepat gör som du vill, ha i vad du vill, experimentera, det blir säkert gott med italienska örtkryddor etc blir att helt strunta i frågan i trådstarten liksom :)

Haha tackar! :D Glömde tillägga att man alltid får bäst feeling vid matlagning när man samtigt lyssnar på bra musik och dricker vin ;) Och SMAKA av hela tiden! :D
Jamen exakt!!!
Klart att man måste smaka av under tiden man lagar för att få till det perfekt!
En fd. kollega kollade konstigt på mig när jag sa att jag alltid smakar av såsen för att vara säker på att den blivit som jag ville ha den.
"Vadå smakar av, jag har ju haft i allt som stod i receptet, i rätt mängd?" :cautious:

Jamen exakt!!!
En fd. kollega kollade konstigt på mig när jag sa att jag alltid smakar av såsen för att vara säker på att den blivit som jag ville ha den.
"Vadå smakar av, jag har ju haft i allt som stod i receptet, i rätt mängd?" :cautious:

Eller hur! Jag har provat otaliga recept som när man följt receptet till punkt och pricka smakar väldigt lite eller obalanserat. Jamie Olivers recept tycker jag är strålande exempel på det. Jag tror definitivt inte att Jamie lagar mat som smakar som skolmat, det är nog bara det att han är så pass duktig på matlagning men sämre på att skriva ner exakta mängden han använt eftersom han kockar på känsla. :p

Tråden har fått mig väldigt sugen på moussaka. Får allt gå till någon välsorterad affär idag och köpa hem lammfärs!

Eller hur! Jag har provat otaliga recept som när man följt receptet till punkt och pricka smakar väldigt lite eller obalanserat. Jamie Olivers recept tycker jag är strålande exempel på det. Jag tror definitivt inte att Jamie lagar mat som smakar som skolmat, det är nog bara det att han är så pass duktig på matlagning men sämre på att skriva ner exakta mängden han använt eftersom han kockar på känsla. :p

Tråden har fått mig väldigt sugen på moussaka. Får allt gå till någon välsorterad affär idag och köpa hem lammfärs!

Grejen är att en kvist oregano kan smaka väldigt lite eller väldigt mycket. För att inte tala om man ersätter med torra kryddor, då är variationen stor. Så mängd är ett ganska dåligt mått på tillsatt smak.

Lammfärsen och auberginer inköpta.

Jag vill speciellt varna för "Den rutiga kokboken"...
Särbon fick den i present och brukar ta till den när han vill prova nya maträtter.
ALLA recept han provat har för mycket salt angivet som LÄGSTA mängd! :o

Jamen exakt!!!
Jösses! Det är helt självklart för mig att man smakar medan man lagar mat. (Iofs inte för att få det som jag hade tänkt, för det är inte så noga på det viset, men för att veta att det är gott.)

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
478
Senast: Twihard
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar