Recept på hästgodis

S

Skrauti

Någon som har nått recept på hästgodis som man bakar och "bränner" i ugnen?

Sv: Recept på hästgodis

För att det är kul, och för att morötter inte gör sig så bra några dar i en jackficka!

Hehe.....Havrekakor kanske?:p Har tyvärr inge recept. När mammsen bakar sådana nu te jul så brukar dä slinka ner ett par i min ficka som hästen brukar få.....:D :o

Jag hittade det här receptet i en annan tråd, men jag har inte provat det själv, så jag kan inte säga om det är bra eller inte: ;)

"Vitlökskex

Ugnstemp: 200º
½ Pkt jäst
2½ Dl vatten
1 Dl socker, honung eller sirap (spelar ingen roll vilket)
1 Msk Salt
Några rivna morötter, äpplen eller liknande
½ Dl vitlökspulver
Grahamsmjöl (eller något annan grov mjölsort)
Havre gryn kan du också blanda i

Blanda allt i en bunke och låt sedan det jäsa i ca en halvtimme. Degen ska bara fast och inte klibba. När kexen är jästa, ställ in dom i ugnen tills de är gyllenbruna.

Voila, Vitlökskex!

Bra att ge som t.ex belöning eftersom att de nästan bara innehåller nyttiga saker "

För att inte tala om så gott det kommer att lukta om fickan. :rofl: :rofl: :rofl:

:laughRecept på häst godis:

Eget hästgodis:

Det här behöver du:

1/2 kg havregryn

1/2 kg rågmjöl, eller något annat grovmjöl

1/2 kg mejass eller sirap

Gör så här:

Rör ingredienser i en stor bunke. Knåda ihop allt till en klibbig deg. Forma godisbitarna, rulla som centimenterstora kulor eller kanske hästkex? Godisbitarna bör inte vara tjockare än 1,5 cm.

Lägg bitarna på bakplåtspapper och låt de gräddas i ugnen i 180 gradet i 10-15 min. De är färdiga när de fått lite färg och går att bryta sönder
:)

Jag hittade det här receptet i en annan tråd, men jag har inte provat det själv, så jag kan inte säga om det är bra eller inte: ;)

"Vitlökskex

Ugnstemp: 200º
½ Pkt jäst
2½ Dl vatten
1 Dl socker, honung eller sirap (spelar ingen roll vilket)
1 Msk Salt
Några rivna morötter, äpplen eller liknande
½ Dl vitlökspulver
Grahamsmjöl (eller något annan grov mjölsort)
Havre gryn kan du också blanda i

Blanda allt i en bunke och låt sedan det jäsa i ca en halvtimme. Degen ska bara fast och inte klibba. När kexen är jästa, ställ in dom i ugnen tills de är gyllenbruna.

Voila, Vitlökskex!

Bra att ge som t.ex belöning eftersom att de nästan bara innehåller nyttiga saker "

Vitlök SKA INTE ges till hästar!

Jag gjorde nåt liknande en gång med 1dl grahamsmjöl, 2dl vetekli, 3dl havregryn och sedan sirap till önskad konsistens. Problemet var att de gick åt väldigt fort eftersom folk som inte hunnit äta ordentligt innan de skulle rida knaprade i sig av dem.

Liknande trådar

Mat Jag har sett att frukostmuffins dyker upp som tips i olika trådar, och jag tänker att det är en perfekt grej som mellanmål på språng...
Svar
4
· Visningar
274
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
593
Senast: matson
·
Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
632
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama