Recept på god och enkel lunch

tott

Trådstartare
Får besök på fredag och skulle vilja bjuda på nån enkel med god lunch. Helst inte så jätte matig då det blir lammfilé med tillbehör på kvällen.
Tips tack :bow:

Får besök på fredag och skulle vilja bjuda på nån enkel med god lunch. Helst inte så jätte matig då det blir lammfilé med tillbehör på kvällen.

Soppa med vitlöksbröd?

Tomatsoppa är min favorit. För den riktigt late finns såklart färdig soppa att bara värma och skoja till med lite linser eller annat. Annars är tomatsoppa inget jobb direkt :D, se exempelvis: https://www.recepten.se/recept/tomatsoppa.html

Grillade rotfrukter med halloumi? Skär rödbetor, morötter, rotselleri, palsternacka (...) i lika stora bita och grilla i ugnen med lite olivolja och honung strilar över sig. Stek halloumi till, och gör en enkel sås med cremefraiche till.

Jag gör lite tjuvreklam för The Happy Pear som jag tycker gör så himla bra korta matlagningsfilmer på tuben. Snabba, enkla, nyttiga recept! :bump:

Paella?

Carbonara?

Rårakor och stekt fläsk. Fast risken är att man äter ihjäl sig iallafall enbart för att det är så gott. Men väldigt enkelt att bara riva potatisen och steka.

Annars gör man bara rårakorna och lägger på hackad rödlök, rom och smetana

Annars är ju linssoppa typ världens enklaste och godaste rätt, speciellt på hösten:d
En gul lök som svettas lite i olja, på med en burk krossade tomater, 7-8 dl vatten, lite fond/buljong, spiskummin (1 tsk), kanel (1/2 tsk), paprikapulver (1tsk), 3 dl linser och jag brukar tärna 2-3 morötter eller vad jag känner för + hackad persilja och en klick yougurt.

Men varför gick jag in i denna tråden. Blev jättehungrig nu :arghh:

Tycker allas alternativ låter väldigt goda! Soppa med hemgjort bröd -supergott!

Bakad potatis med svampsås är ganska enkelt att göra. Man kan servera med tex gravad lax.

Kanske soppa och färskt bröd ändå skulle vara det allra bästa. Nå jag har ju hela natten på mig att bestämma mig :D

Liknande trådar

Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
1 157
Senast: Milosari
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka