Recept på avmaskningsmedel

SaraXX

Trådstartare
Hur förhåller sig "er" veterinär till utskrivning av avmaskningsmedel? Är det bara att ringa, utan att få några frågor? Måste ni ta träckprov om vet. inte känner till parasitstatusen i er besättning?

Skulle vara intressant att höra skillnader.

Själv har jag tagit träckprov på min häst och är som vanligt den enda i stallet som gör det. Och rekommendationen från analysföretaget var (som vanligt) att inte avmaska (50 EPG blodmask). I stallet beställs avmaskningsmedel gemensamt och jag hann inte säga till i tid så även min häst fick en spruta (som jag självklart sparar, ingen anledning att ge nu). Men det kan ju inte vara så att veterinären som kontaktades har frågat särskilt mycket om eventuella träckprov eller liknande för det har ju vart så även förut. Jag tycker det går för lätt :p

Hur fungerar det för er?

Sv: Recept på avmaskningsmedel

Jag kan nog få ut avmaskningsmedel utan recept. Men då är det väl noterat att hästarna på de här markerna får blodmask (kollat genom träckprov). Markerna ska plöjas upp men det verkar blir förskjutet ännu ett år då det ännu inte är gjort...

Nu vet mina veterinärer att jag alltid tar träckprov så jag tror inte de skulle fråga så mycket om jag sa att jag vill ha recept på maskmedel X. Men inte behövt avmaska sen innan recepttvånget kom så jag vet inte säkert.

Däremot så har jag ju hört från vänner och bekanta att de ställs väääldigt lite frågor, utan i princip förutsätts att om djurägaren ber om recept på specifikt preparat skrivs det ut utan frågor, men om djurägaren ber om 'recept på maskmedel' (ospecificerat) så frågas det mer.

Min hundveterinär skriver ut till mig:p

Men jag tar prov och nyttjar bara receptet om jag skulle behöva efter träckprov. Anledningen till att hundvetten skriver ut är för att distriktarna bara kör e-recept och jag sparar gärna den hundringen.

Hej!

Min distriktare frågar noggrannt om träckprov och ifrågasätter ofta vad man själv vill ha för medel (jag brukar använda det Madick säjer åt mej).

Vår stallveterinär frågar inte och skriver ut till mängder av hästar utan problem.. Känns mindre skoj på nåt vis.

/Lavinia, som föredrar en diskussion om maskmedelvalet framför ett "då får du det här" utan frågor.

Ja det undrar jag med. Jag har aldrig märkt att det är så mycket dyrare med e-recept.

Vilken hundring?
PL

Receptarvode kanske? Det har ju inget specifikt med e-recept att göra, men DV kanske tar ut receptarvode medan 'hundveterinären' inte gör det?

Jag åker hellre förbi min hemmaveterinär och säger 'hej, jag behöver ett recept på x' än ringer och säger 'hej, jag behöver ett recept på x'. Just för att ringer han in ett recept tar han arvode, skriver han ut det och ger mig det i handen tar han inget arvode.

Kanske är något liknande med TS hundring?

Receptarvodet för DV togs bort för ett år sen iom de nya apotekens oförmåga att hantera det.
PL

Min standarvet frågade mig i höstas om jag vill ha avmaskning. För en 6 veckor sen skrev han ut ett nytt pga han misstänkte mask (inget prov toga).

Vet 2 (om standar e sjuk) skriver ut utan att fråga om träckprov.

Min veterinär vill veta vad träckprovet säger, han ställer 100 frågor om det och bestämmer sen om och vilket maskmedel jag får till hästen.
För mig känns det bra och seriöst!

Förra året hade jag dock tagit träckprov men inte hunnit få svaret och flyttade oväntat tidigt och då fick jag ut avmaskningsmedel iaf men det var nog mest för att både han och jag är väl medvetna om att det är väldigt mkt parasiter i de hagarna där hästen gick då och jag ville avmaska för säkerhetsskull så jag inte släpar med mig onödigt skit till det nya stället som är så gott som parasitfritt.

Nu visade det sig att jag hade avmaskat i onödan men det var som sagt en engångsföreteelse och jag vill inte avmaska om det inte är nödvändigt.

Jag ringde och sa att hästen är smal och lite bukig, så fick jag ut medel på recept.

Men bara för att hästen är smal och bukig måste den ju inte ha mask?
Å har den mask behöver du ju veta vilken mask du har så du får rätt avmaskningsmedel?

Varför avmaska på måfå? :confused:

Många har upptäckt att man kan beställa maskmedel bla från England
billigare så många ringer inte ens vetrinären längre,så personligen tycker jag att forskningen angående resistenta parasiter,maskar blir viktigare eftersom dom kan mutera till att överföras på människan,bla den nya farliga rävparasiten som nu upptäckts..Så Fram med nya maskmedel ....

Men bara för att hästen är smal och bukig måste den ju inte ha mask?
Å har den mask behöver du ju veta vilken mask du har så du får rätt avmaskningsmedel?

Varför avmaska på måfå? :confused:

jag återlämnar inte hela historien här. Men min häst har magrat ur ganska rejält på kort tid, foderstaten var bra osv och när jag ringde veterinären för en annan sak berättade jag detta också och hon trodde att det kunde vara mask och skrev därför ut medel.

Jag tycker INTE man ska lägga krut och ödlsa tid på att få fram nya maskmedel, utan hellre då försöka få fram budskapet att folk måste sköta sig och ta sitt ansvar. Här kan veterinärerna vara till stor hjälp..OTUR att det slinker igenom individer som bara skriver ut recept utan vidare eller veterinärer som har noll koll om parasitologi...eller vägrar uppdatera sig. Tycker många människor anser det ska serveras framför näsan utan ens ta eget ansvar..allting kan ju forskas fram eller hur ? Maskmedel är ju och kommer alltid vara ett gift som vi bara handskas vårdslöst med. Ett gift som förr eller senare hamnar ute i naturen...och tänk så många djur som det ska testas på innan vi kan gå och köpa det :(.

Jag tycker INTE man ska lägga krut och ödlsa tid på att få fram nya maskmedel, utan hellre då försöka få fram budskapet att folk måste sköta sig och ta sitt ansvar. Här kan veterinärerna vara till stor hjälp..OTUR att det slinker igenom individer som bara skriver ut recept utan vidare eller veterinärer som har noll koll om parasitologi...eller vägrar uppdatera sig. Tycker många människor anser det ska serveras framför näsan utan ens ta eget ansvar..allting kan ju forskas fram eller hur ? Maskmedel är ju och kommer alltid vara ett gift som vi bara handskas vårdslöst med. Ett gift som förr eller senare hamnar ute i naturen...och tänk så många djur som det ska testas på innan vi kan gå och köpa det :(.

Håller med dig!

Avmaskningsmedlet är ett gift som hästarna bajsar ut.
När hästen bajsar mockar vi ut det och det hamnar på dynghögen.
När dynghögen är tillräckligt stor hamnar den på en åker eller i trädgårdslandet som gödsel och det som odlas där hamnar senare på våra matbord...

Låter det bra? I mina ögon och öron nej jag vill helst inte äta gammalt maskmedel och andra kemikalier om jag inte verkligen måste..

JAG tycker det är bättre att man mockar/växlar (helst både och) hagar och växelbetar med andra djur så är det sällan speciellt mkt parasiter och då behövs inte avmaskningsmedlet (giftet) heller.
Så som man gjorde förr helt enkelt men det är ju folk för lata för idag tyvärr :(

Liknande trådar

Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 380
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 629
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 797
Senast: Luleå
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 807
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Har ni någon olycksfallsförsäkring?
  • Tvillingar!?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur