Reaktion på penicillin

P

patty

Kan hästar få svullnader i benen pga av penicillinkur. Min pålla skadade sig häromdagen och vet fick komma och sy samt sätta in penicillin. Är nu inne på tredje dagen och i morse när vi skulle släppa ut dem så var hon bra tjock i båda sina bakben. Hon var inte varm men öm när jag kände igenom henne. Hade heller inga sår och lika tjock i båda bak, från kotan upp till hasen. Ingen hälta eller stelhet utan tuffade på som vanligt Hon är bara sex år och har aldrig varit svullen så tidigare. Kan det vara kuren??? Mvh P

Sv: Reaktion på penicillin

patty skrev:
Kan hästar få svullnader i benen pga av penicillinkur. Min pålla skadade sig häromdagen och vet fick komma och sy samt sätta in penicillin. Är nu inne på tredje dagen och i morse när vi skulle släppa ut dem så var hon bra tjock i båda sina bakben. Hon var inte varm men öm när jag kände igenom henne. Hade heller inga sår och lika tjock i båda bak, från kotan upp till hasen. Ingen hälta eller stelhet utan tuffade på som vanligt Hon är bara sex år och har aldrig varit svullen så tidigare. Kan det vara kuren??? Mvh P

Nej, det beror inte på penicillinet, utan på inaktiviteten!
Var sitter skadan? I ett av benen? (fick inte riktigt uppfattning om var).
Jag brukar alltid linda t.ex. båda fram eller båda bak om skadan sitter i ett av benen. Du ska se att h*n är mindre svullen när Du tar in på kvällen efter utevistelse = mer aktivitet.

mvh
Carina

Tack för ditt svar. Nej skadan är inte i benet utan hon lyckades få haken på ett grimskaft att öppna sig och fastna bakom mungipan (fråga mig inte hur). fick panik och slet sig loss och rev upp ett ca 6cm långt sår. Fick sys med ett par styngn och eftersom de gärna stoppar näsan i jorden så tyckte vet att det var bäst att sätta in penicillin. Hon var fortfarande svullen, dock något mindre, när vi tog in i kväll. Som sagt hon brukar inte vara tjock i benen.
Men då är det inte penicillinet då...?

patty skrev:
Tack för ditt svar. Nej skadan är inte i benet utan hon lyckades få haken på ett grimskaft att öppna sig och fastna bakom mungipan (fråga mig inte hur). fick panik och slet sig loss och rev upp ett ca 6cm långt sår. Fick sys med ett par styngn och eftersom de gärna stoppar näsan i jorden så tyckte vet att det var bäst att sätta in penicillin. Hon var fortfarande svullen, dock något mindre, när vi tog in i kväll. Som sagt hon brukar inte vara tjock i benen.
Men då är det inte penicillinet då...?

Nej, jag har aldrig under mina år varit med om att penicillin skulle ge en sådan reaktion i benen. Snarare är väl att hon har ont i hakan, rör sig mindre...äter samma portion mat antagligen? och är mer inaktiv. Du rider förmodligen inte nu heller?
Det är min enda förklaring.....

OM det skulle vara PC:n så skulle Du se en mer generell urticaria och inte enabrt svullnad i benen.
Rek. Dig att ha henne lindad nattetid under hennes konvalcens. Inga lindor i hagen.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 494
Senast: Krystalline
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 553
Hästvård Bakgrundsinformation: Sto, 8 år. Lite smågalligt normaltillstånd men då främst på bakbenen. Tillhör sorten som får lite tjockare ben av...
Svar
0
· Visningar
640
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka