Reaktion mot penicillin (o kanske diklofenak)

Norrsken

Trådstartare
Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på klinik samt har kontakt m veterinär för uppföljning.
Hästen fick litet sår nedanför kotan, nära kronranden, på ett bakben m feber (38,4) o lymfangit som följd. Fick metacam samma kväll o totalt 5 dgr o skulle ha penicillinspruta i halsen 7 dgr (började dagen efter han fick såret). Svullnaden i benet gick sakta ner men hästen fick feber (39,7) 2 dygn efter metacambehandlingen o blev väldigt dålig. Märkte svag svullnad på halsen som blev värre snabbt. Blev som stora ödem överallt där jag gett penicillinet. Hästen blev även stapplig o verkade ha lite svårt m balansen. Hade då gett Penovet i 6 dgr men slutade givetvis. Veterinär konstaterade reaktion mot penicillin, rakade o ultraljudade svullnaderna för att se om det fanns några sårfickor som behövde tas omhand men hittade bara en mindre som dessutom låg djupt o därmed lite olämplig att ta sig an. Skulle smörja m diclofenak-salva (typ Voltaren), fortsätta m Metacam o dessutom ge Alvedon.
Redan dagen efter gick svullnaderna ner, man såg hur hårt lymfsystemet jobbade eftersom han blev "randig" när svullnaderna skulle tömmas. Fantastiskt att se! Men lyckan var relativt kortvarig. Han hade fått några torra fält där jag smörjt m salvan kvällen innan så jag ringde veterinären o sa att jag slutar m den, han verkade ju reagera på den också. Han hade normal temp men ingen jättematlust. Det verkade klia jättemycket överallt på halsen för innan jag hann förhindra det lyckades han dessutom klia sig nästan sårig på ena sidan av halsen på en del av det rakade området. Hade täcke m hals i ett försök att skydda men hans kropp började reagera jättestarkt, tolkar jag det som. Han har idag tappat päls ovanför det rakade området o liksom svettats där (serumsvettning tror jag veterinären kallade det). Det tom ångar om det området trots flera minusgrader ute. Kraftig inflammation, m a o. Nu är han ordinerad försiktig tvätt m hibiscrub o sedan en kortisonsonspray på.
20250219_125731.webp

Undrar såklart när eländet ska ta slut...

Man ska undvika solljus när man använder Diklofenak

Om du exponeras för direkt solljus eller artificiellt solljus finns en risk för hudreaktioner. Undvik direkt solljus och solarium på behandlat område under behandlingen och minst två veckor efter avslutad behandling.

Man ska undvika solljus när man använder Diklofenak

Om du exponeras för direkt solljus eller artificiellt solljus finns en risk för hudreaktioner. Undvik direkt solljus och solarium på behandlat område under behandlingen och minst två veckor efter avslutad behandling.
Ja precis, därför hade han hals på täcket o ev rester av salvan tvättades bort.

Liknande trådar

Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 652
Senast: Görel
·
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 611
Senast: Lella
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 057
Senast: sandrafors
·
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 846
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna