Reagerar negativt på krafftprotein.

Sv: Reagerar negativt på krafftprotein.

Miloo2 skrev:
Grovfodret/hö som jag fodrar henne med har dessa värden

Protein: 77 g/kg
Smb pr:42 g/kg
Energi: 8,5 MJ/kg

Havren som hon får köper jag på granngården/grodden...vet inga värden på den just nu...
jag fick hjälp med att ställa hennes foderstat...Jag är ingen expert:crazy: på att räkna ut kvoter men den som kan kan kanske säga hur det ser ut! Tacksam för svar!!

Vet bara att proteinet var något lågt.. Men tänk om jag räknat fel ändå :crazy: ,och överfodrat med proteinet...men jag har tagit bort det nu från hennes foderstat tills jag vet!!!

:bow: :bow: :bow:
Om jag räknat rätt så har din foderstat en kvot på 7,64:D
Så den borde väl vara bra, eller vad säger ni som vet lite mer:bump:
(om jag räknat rätt d.v.s. för jag är ny lärd;) )

Miloo2 skrev:
Jag vill att hon äter runt 10 kg hö /dygn men jag får tyvärr inte i henne det...runt 6 kanske hon äter ..Ger henne 2 kg hö på morgonen 2 kg hö på middan o 6 kg på kvällen...hon har alltid hö upp till 3 kg kvar på morgonen..

Hon äter kraftfoder 3 ggr om dagen..ger henne då 1 kg havre vid varje måltid + 200 g KP...Alltså 600 g protein/dag
Man kan ge upp till max 900g..
Då räknar vi lite på ovanstående mängder och siffror!
7 kg hö = 59,5 Mj/294 smbrp
3 kg havre= 29,4/261
0,6 kg Krafft Protein = 7,2/198

Utan KP blir det 88,9 och 555 smbrp
Kvot: 6,2. Så varför ska du ge KP?

90 Mj räcker till ett "normalt" halvblod på 600 kg i lätt arbete.
//marti

Min häst är antagligen överkänslig mot protein... Han får sämre hovkvalité och mugg om han får mycket protein! Har dock aldrig fått fång av det. Första gången han reagerade var när han släpptes på kraftigt bete efter att i 11 år ha gått i samma hage sommar som vinter, dvs. han hade knappast gått på bete på 11 år. Men det var bara muggen som kom efter några veckor. Hoven såg man blev lite ubblöttnad högst upp innan hovskägget, när det sedan växte ut var det nästan som fångränder plus att hoven under den tiden hade sämre kvalité.

Fast det är ju inte säkert att protinet och den dåliga hovkvalitén hänger ihop. Han kanske fick dessa fångliknande symtom av kolhydrater. Men däremot muggen trodde vetrinären berodde på proteinet. Så det är ju lätt att koppla ihop det.

Fast det tog ju närmare året innan "kanten" växte ut... Tror att det din häst har måste bero på nått som hände för närmare året sen.

marti130 skrev:
Då räknar vi lite på ovanstående mängder och siffror!
7 kg hö = 59,5 Mj/294 smbrp
3 kg havre= 29,4/261
0,6 kg Krafft Protein = 7,2/198

Utan KP blir det 88,9 och 555 smbrp
Kvot: 6,2. Så varför ska du ge KP?

90 Mj räcker till ett "normalt" halvblod på 600 kg i lätt arbete.
//marti
Typsikt nu kunde jag ju inte se om jag räknat rätt för jag räknade med 6kg hö och 36/270 på havren (kraffts havre)
Nåja, då bestämmer jag själv att jag räknat rätt:p

Min häst fick akut fång för ca 7 år sedan, då det blev uppöppnat i hagen till en ny del med kraftigare bete. Då talades det intensivt att det är proteinet som kan orsaka fång

I en ridsport för ca ett år sedan läste jag om att forskningen nu anser att det är kolhydraterna, men bara vissa typer som ger in insulin shock vilket går ned i de små kappillärerna i hovarna och orsakar små blodproppar. Vid grov fång kan man få hovbensförskjutning (ses på röntgen) vilket i grava fall kan leda till att hästen inte går att rida på.....

Efter fång kan ringar i olika höjd uppstå utanpå hovarna, men det går även att se innuti hovarna att den har haft fång vilket mer eller mindre kommer att synas resten av livet, som en svart rand.
Din häst kan ju ha haft fång men för länge sedan, men det borde de förra ägaran ha upplyst om så man kan vara mer försiktig vid foder byten och vid sommar bete.

fång kan även uppstå som en bi reaktion vid kolik i vissa fall, fång är mer ett samlingsord på en förgiftning av något slag så jag tror inte man ska benhårt bara titta kolhydrater.

Jag skulle nog prova att ge henne lite mer grovfoder på morg o middag om det går... eller kanske ge henne eftermiddagshö?? Är det pga att hon inte äter tillräckligt med hö som du ger så mycket havre??? Äter hon lika dåligt med hö om hon får mindre havre??? Är tänderna kollade?

Varför såna mängder med Krafft Protein??? 200-300 gr borde räcka utmärkt. Hur fort har du vant på 600 gr KP??

Det enda som är farligt med protein är om man vänjer på alldeles för fort... många hästar kan reagera neg vid ex betessläpp om man inte vänjer tillräckligt sakta... speciellt om de stått på en proteinsnål foderstat under vintern o våren.

mvh Jessica

Jessica skrev:
Jag skulle nog prova att ge henne lite mer grovfoder på morg o middag om det går... eller kanske ge henne eftermiddagshö?? Är det pga att hon inte äter tillräckligt med hö som du ger så mycket havre??? Äter hon lika dåligt med hö om hon får mindre havre??? Är tänderna kollade?

Varför såna mängder med Krafft Protein??? 200-300 gr borde räcka utmärkt. Hur fort har du vant på 600 gr KP??

Det enda som är farligt med protein är om man vänjer på alldeles för fort... många hästar kan reagera neg vid ex betessläpp om man inte vänjer tillräckligt sakta... speciellt om de stått på en proteinsnål foderstat under vintern o våren.

mvh Jessica

Jag vill inget hellre än att hon ska äta mer grovfoder!!! Hon är tyvärr en "petmajja"...Jag ger henne 5 kg hö ute i hagen på morgonen(som hon faktiskt äter upp)
Hon får även eftermiddagshö(2kg),inne i boxen vid 16,00..Hon äter up en del av det,men det ligger alltid kvar ändå tills hon får nattgivan,då ger jag henne 4 kg till...tyvärr så äter hon inte upp allt det tills på morgonen..alltid ca 3 kg kvar!Hon kanske äter 7 kg totalt under ett dygn fast jag vill att hon ska få i sej minst 11 kg!!

Givan med havre är nog inte fel pga att hon ändå rids ganska mycket... proteinet(som jag ökade försiktigt) gav jag henne för att jag ville att hon skulle öka i hull,vilket hon har gjort samtidigt som hon lagt på sej muskler pga proteinet!!Maxgivan för krafftprotein är 900 g/dag...står på säcken!!
Så jag har ändå inte överdrivit mängden!!När man sen ser att hästen svarat på proteinet, så drar man ner på givan!

Nu har jag tagit bort proteinet succesivt och ger henne endast havre ,men av en annan sort än lantmännens! Jag ger henne nu enbart matildahavre och hö..Och en mycket mindre giva av havren ca 1,5 kg per dag!(matildahavre är en högfetts havre)

Och JA,tänderna är kollade! inget där!!!

Pratade me en annan hovslagare oxå om hennes mörka rand i hoven...han misstänkte att det kunde vara ett blåmärke från en tidigare verkning! Just när han sa det så kom jag ihåg att våran hovis hade tagit VÄLDIGT mycket på framhovarna för några månader sen..pållen min var väldigt öm i framhovarna då och ville inte gärna gå och stå på dom, på för hårt underlag..ungefär som när en nagel har gått av och man stöter i något med den..Aj,aj...ni vet säkert hur det känns!!men jag vet inte!?:confused:Sa till våran hovis att hon inte fick ta så mycket som hon gjorde sist!det gjorde hon inte heller och hon visade ingen ömhet som hon gjorde då när hon tog så mycket.

Mvh miloo2:bow:

Man kan aldrig titta på de rek givor som står på säckarna... man vet aldrig hur de har beräknats... man ska istället kolla den totala foderstaten. Din hästs foderstat får en onödigt hög Smrp/MJ-kvot. Din häst har antagligen svarat på den MJ-höjning som Krafft Proteinet gett o inte på proteinet i sig, så du hade troligtvis fått samma resultat om du gett ett halvt kg havre eller betfor till.

Det jag menade när jag frågade ang havren var om hon kanske åt mer hö om hon fick mindre havre... Det kan ju vara så att om hon får mycket havre på kvällen så orkar hon inte så mycket grovfoder.

Om hon äter duktigt på dagen kan du ju lika gärna fodra henne mer i hagen... ge så mycket hon äter där, så gör det ju inte så mycket om hon inte äter så bra på natten.

mvh Jessica

Jessica skrev:
Man kan aldrig titta på de rek givor som står på säckarna... man vet aldrig hur de har beräknats... man ska istället kolla den totala foderstaten. Din hästs foderstat får en onödigt hög Smrp/MJ-kvot. Din häst har antagligen svarat på den MJ-höjning som Krafft Proteinet gett o inte på proteinet i sig, så du hade troligtvis fått samma resultat om du gett ett halvt kg havre eller betfor till.

Det jag menade när jag frågade ang havren var om hon kanske åt mer hö om hon fick mindre havre... Det kan ju vara så att om hon får mycket havre på kvällen så orkar hon inte så mycket grovfoder.

Om hon äter duktigt på dagen kan du ju lika gärna fodra henne mer i hagen... ge så mycket hon äter där, så gör det ju inte så mycket om hon inte äter så bra på natten.

mvh Jessica

Ok!! Jag provade med minsta givan protein först 200-300 gr men tyckte inte att hon svarade så som jag ville...ökade då på med 300 till och redan efter 1 vecka så svarade hon..Hon har alltså bara ätit 600 gr i ca 14 dagar! innan det 300 i 14 dagar..totalt har hon fått protein i 28 dagar...nu när hon gått upp i hull så har jag dragit in på det...
Jag är inte så där jätte duktig på att räkna ut kvoter..utan fick den uträknad av en annan..då fick vi fram att det var något låg proteinhalt i grovfodret så det är oxå en anledning till att jag gav protein..

I natt, så hade hon faktiskt ätit upp sina 4 kg :bump: Jag blev jätte glad!! Det kan ju vara så som du säger att hon kanske var mätt på kraftfodret så hon strunta i höet..
Så det senaste dygnet har hon fått i sej ca 10 kg!!!:banana:

Tack så mycket för dina tips!! mvh /Miloo2

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 934
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 357
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 992
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar