reagerar längst ryggraden

Sv: reagerar längst ryggraden

Igår när jag gav henne kraft som hon gladerligen knaprade på så passade jag på att kolla hennes rygg igen.... främst på den punkt som hon reagerat på tidigare.... men det lustiga var att det kom inte en reaktion... hur mkt jag än drog, tryckte och spände. Eh, jag fattar det nog inte... känner mig virrig :confused: :confused: :confused:

De allra flesta hästar reagerar när man drar längst med ryggraden, det behöver inte betyda nånting alls.

Boj skrev:
Min erfarenhet av varmblod, är de någongång tränade för bankörning så kan de ofta få problem i ländryggen. Orsaken är saccralleden, och då i vänster bakben. Det här kan ge olika symtomer, men en överkompesation i motsvarande bakben är inte omöjlig.

kan du utveckla det lite mer? Hade varit intressant att läsa.

Nja, tuppspatt beror som oftast på nervskador eller knäskålsupphakning. Det senare återfinns för det mesta hos shettisar med vissa undantag förståss, mest vanligast i var fall.
Har hästen någon form av smärta i hov kan den även börja tuppa.

Näe där har du fel enligt mej!

Tuppspatt beror inte på knäskålsupphakning eller nervskador!
Tuppspatt: Orsaken är ofta en skada i en sena.
När man opererar en häst för Tuppspatt så tar man bort stora delar av senan och en bit av muskeln som hör till.
Tuppspatt uppkommer oftast efter en skada på hasen.

Patellaupphakning
Hästens bakbensanatomi är utformad så att hästen kan stå och vila med minimal muskelansträngning. Detta beror bland annat på att knäskålen (patella) tillsammans med sina ligament lägger sig på lårbenets kägelutskott och därmed avlastar muskulaturen. Ibland fungerar inte koordinationen riktigt när benet sedan skall böjas, knäskålen glider inte av kägelutskottet. Följden blir att benet låser sig - så kallad patellaupphakning. Detta fenomen är vanligast på unghästar och försvinner oftast när hästen mognat. Ibland återkommer symtomen på den vuxna hästen då denna av någon anledning tappat i kondition t.ex. i samband med skada.

Håller inte med skribenten i aftonbladet. Tuppspatt uppstår då inte senan kan glida fritt i senskidan, det går lixom trögare, vilket resulterar i att hästen måste "rycka" upp benet, detta åtgärdas genom operation av senskidan

Villken källa har hon hämtat detta från? Helt fel enligt mej och mina källor Alltså vettar från norr till söder (ATG) samt, vett sidor på internet. samt internet sidor från USA, samt egen kunskap pga att jag ÄGER en häst som har tuppspatt. Samt Kunskap från två vänner som ÄVEN de ÄGER häst med tuppspatt!

Har du någon häst med tuppspatt?

nej jag har ingen häst med tuppspatt, men är utb equiterapeut så jag hoppas att skolan vet vad de pratar om innan de lär ut till oss..

Jag skrev ju källan om du läste inlägget, när man kapar senan förhindrar man symtom men kommer inte åt orsaken många gånger. Speciellt om den är av neurologisk natur.

Totti skrev:
Håller inte med skribenten i aftonbladet. Tuppspatt uppstår då inte senan kan glida fritt i senskidan, det går lixom trögare, vilket resulterar i att hästen måste "rycka" upp benet, detta åtgärdas genom operation av senskidan

När våran häst op för tuppspatt gjorde de ett hål under hasen och ett över (lateralt) och klippte av senan och tog ut den, 15-20 cm sena alltså. De rörde inte senskidorna.

Detta var knappt 10 år sedan så metoden kan ju ha ändrats.

lundsbo skrev:
När våran häst op för tuppspatt gjorde de ett hål under hasen och ett över (lateralt) och klippte av senan och tog ut den, 15-20 cm sena alltså. De rörde inte senskidorna.

Detta var knappt 10 år sedan så metoden kan ju ha ändrats.

Åh fel av mig :o menar senan och inte senskidan

Elektron skrev:
De allra flesta hästar reagerar när man drar längst med ryggraden, det behöver inte betyda nånting alls.

Håller inte med dig faktiskt. Jag har vad jag vet aldrig träffat på en häst som reagerar när man trycker längs ryggen om den inte har ont eller spänningar. Men du kanske menar att de reagerar ytterst lite? För som jag förstår det så reagerar trådskrivarens häst kraftigt vid tryck.

Hur har det gått med din häst? Har vetten varit ut och kollat hästen?

Artikeln som du stångar dig blodig om är skriven för 10ÅRS sedan! Jag har mailat skribenten och frågat vart hon har fått sådana uppgifter ifrån och hennes svar var då: Dessa skrev jag för ungefär 10 år sedan.!!! Så vill du referera till sådana artiklar i framtiden så bör du nog kontrollera "bästföredatum" ;)

Tänk tvärtom en stund: kan ryggproblem påverka benen? Det finns många hästar med spatt som har problem med bäckenförskjutning! Om det kan orsaka tuppspatt vet jag inte men av egen erfarenhet vet jag att det kan påverka hästens rörelsemönster på många olika sätt så det är nog möjligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 555
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 934
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 480
Senast: tara
·
Hästvård Mitt stora kallblod har länge, eller iaf sen jag tog över honom ( lite över ett år sedan ) haft som en knöl på ländryggen, alltså som om...
Svar
4
· Visningar
1 529
Senast: fridiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama