reagerar längst ryggraden

M

moaoliver

Funderar lite på en sak. Har ju ett vbl sto. Hon går fint och så, men hennes hö bakben lyfter hon lite extra på ibland. Samma sak när man ska lyfta på hoven så rycker hon liksom häftigt upp den. Märkte idag att hon reagerar när man drar längst ryggraden. Hon reagerar då när man kommer just efter svanken på henne. Är det nån som har nåt liknande problem, eller som kan tipsa på avd det kan va! Hon verkar inte ha ont eller så, men nog reagerar hon på det.

Sv: reagerar längst ryggraden

Stretcha bakben o rygg kanske :idea: :angel:

ja, jag har haft det i tankarna... hon verkar ju som sagt inte ha ont i benet eller så, men jag funderar fortfarande på, eftersom jag inte är så kunnig när det gäller spatt, om det kan påverka hennes rygg. Man märker på henne att hon "grinar" till när man för handen med tryck längst ryggraden och kommer till "rumpdelen". Verkar som hon är öm där.... kan det ha nåt med spatten att göra?

Min erfarenhet av varmblod, är de någongång tränade för bankörning så kan de ofta få problem i ländryggen. Orsaken är saccralleden, och då i vänster bakben. Det här kan ge olika symtomer, men en överkompesation i motsvarande bakben är inte omöjlig.

Spatt och tuppspatt är inte samma saker..

Om din häst har en rörelse störning när den skrittar och ev. när den travar så kan det vara tuppspatt.. mot att den inte är halt då vill säga! När du tar upp hoven på hästen så sa du att den åker upp snabbt? Rycker hästen i benet om du håller den en längre tid? Ömmar hästen någonstans på benet? Ang. ryggontet.. har du kollat sadel? har du kollat munnen på hästen? Har hästen trampat snett? den kanske inte vill sätta ner benet pga smärta?

Ring en vet. och rådgör ev. ta ut/åk in till en vet och få hästen kontrollerad.
Är det tuppspatt så är det nog ingen fara!

Lycka till!

moaoliver skrev:
Funderar lite på en sak. Har ju ett vbl sto. Hon går fint och så, men hennes hö bakben lyfter hon lite extra på ibland. Samma sak när man ska lyfta på hoven så rycker hon liksom häftigt upp den. Märkte idag att hon reagerar när man drar längst ryggraden. Hon reagerar då när man kommer just efter svanken på henne. Är det nån som har nåt liknande problem, eller som kan tipsa på avd det kan va! Hon verkar inte ha ont eller så, men nog reagerar hon på det.

Hur är hon att sko?
Skakar bakbenet när du hållt upp det en längre stund?

Hon är lugn att sko. Verkar inte ha några problem så. Men när man ska typ kratsa hovarna och hon ska till att lyfta benet, så rycker hon liksom häftigt till, men sen är det inget mer.

Tuppspatt syns när hästen går i skritt eller i trav. Då lyfter de benet högre än i ett normalt steg och det låter det ju inte som.

Det verkar ju inte heller som shivering, eftersom hon inte skakar. Fast shivering hästarna brukar lyfta benen som du beskriver.

Finns nog en hel del om detta om du söker på buke eller tittar på tex agrias hemsida.

Senast ändrad:

"Hon går fint och så, men hennes hö bakben lyfter hon lite extra på ibland. "

Där av tror jag att Tuppspatt kan vara en diagnos...

ev. Shivering.. men den syns väl inte i skritt??!! Har en häst i stallet, den har shivering.. den skakar inte utan "rycker" med benen...

Ja, kanske tuppspatt.
Shivering brukar ju inte synas.
Fast jag har träffat flera hästar med båda diagnoser.

Just ryggontet vet jag inte, men min Tubbe har haft ett liknande problem. Equiterapeuten har nu i sommar behandlat honom för en eventuellt klämd nerv pga en fallolycka i hagen. Det har gett resultat vilket gör att jag tror att vi nog kom på rätt spår.
Tuppspatt är väl mer att benet "hakar" upp sig?
Tubbe kunde lyfta sitt bakben och se ut som om ingenting var speciellt ovanligt med det. Stå där och sova med benet upplyft...

Tuppspatt hakas inte! benet är överrörligt!

Nja, tuppspatt beror som oftast på nervskador eller knäskålsupphakning. Det senare återfinns för det mesta hos shettisar med vissa undantag förståss, mest vanligast i var fall.
Har hästen någon form av smärta i hov kan den även börja tuppa.

Men patellaupphakning och tuppspatt är väl 2 olika saker :confused:

Det har jag lärt mig. Jag har en shettis som hade patellaupphakning när han växte men några tupp steg har jag inte sett på honom.

Patellaupphakning är väl inte nevrologiskt betingat på samma sett som tuppspatt, även om behandilgen kan vara liknande (snitta sena).

Många kollar ryggar genom att nypa över manken med tumme, pek och långfinger och sedan dra längs ryggraden. Då reagerar många hästar genom att svanka undan för handen, det är helt enkelt obehagligt, däremot behöver inte det betyda att de har ont i ryggen.

Ställ dig på en stol ta en knytnäve och segtryck ner den i ryggen punktvis och lite långsamt, så hästen hinner med att ta emot, blir den en B-ponny då, då har den ont i ryggen.

Eftersom du har märkt att något inte riktigt stämmer med din häst så är det kanske dags att åka till klinik och kolla upp hästen ordentligt. Ryggont ska man inte lika med!
Fast kolla först att sadeln passar och liknande.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 555
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 934
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 480
Senast: tara
·
Hästvård Mitt stora kallblod har länge, eller iaf sen jag tog över honom ( lite över ett år sedan ) haft som en knöl på ländryggen, alltså som om...
Svar
4
· Visningar
1 529
Senast: fridiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Separera med barn
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur