wtf

Trådstartare
eventuellt kan mammas hund ha råkat ut för rävskabb, han gnager tydligen på frambenen och har allmänt risig päls (engelsk springer spaniel) hans hud och päls på bröstet är rödaktig (huden kanske kan vara rosa, har inte kollat) och är som sagt väldigt matt i lacken..de misstänkte även sköldkörtelbesvär men provet visade ingenting. vet hade inte velat göra ett prov på rävskabb eftersom han menade på att det kunde missvisa i resultatet.
han ska iaf behandlas för rävskabb nu för att se om det blir nån skillnad.

nu till mitt största bekymmer, jag har ju en egen hund som har träffat den andra väldigt mycket och även bott där under en vecka medan vi var utomlands (ca 3 veckor sen). min hund verkar inte ha några besvär förutom att han gnager på tassarna ibland, men han slutar om man säger till och det är inte så ofta.

mamma undrade lite hur hon skulle veta säkert om det var rävskabb, hur hon skulle göra med städningen (för man ska väl typ sanera hela huset och där han har varit?) och hur vet jag om min hund är smittad?
 
Sv: rävskabb

Det är sosäkert men jag föreslår att ni även vaccinerar era hundar mot skabb och absolut inte låter dom hälsa på andra hundar under några omständigheter. En hund med rävskabb ska vara tämligen isolerad iom smittrisken.
 
Sv: rävskabb

är det nån separat spruta eller?
menar du att de inte ska få hälsa på andra hundar nånsin igen eller bara under tiden de är sjuka?

men hur vet jag om min hund har skabb då? han har ju inga besvär som jag anser kunna vara skabb..
 
Sv: rävskabb

alltså om det är konstaterat får hunden inte hälsa på andra hundar under tiden den är "sjuk". Det var en separat spruta när vi gav den till vår ena hund i förebyggande syfte. Konstaterar rävskabb gör man genom prover hos vet.
 
Sv: rävskabb

eventuellt kan mammas hund ha råkat ut för rävskabb, han gnager tydligen på frambenen och har allmänt risig päls (engelsk springer spaniel) hans hud och päls på bröstet är rödaktig (huden kanske kan vara rosa, har inte kollat) och är som sagt väldigt matt i lacken..de misstänkte även sköldkörtelbesvär men provet visade ingenting. vet hade inte velat göra ett prov på rävskabb eftersom han menade på att det kunde missvisa i resultatet.
han ska iaf behandlas för rävskabb nu för att se om det blir nån skillnad.

nu till mitt största bekymmer, jag har ju en egen hund som har träffat den andra väldigt mycket och även bott där under en vecka medan vi var utomlands (ca 3 veckor sen). min hund verkar inte ha några besvär förutom att han gnager på tassarna ibland, men han slutar om man säger till och det är inte så ofta.

mamma undrade lite hur hon skulle veta säkert om det var rävskabb, hur hon skulle göra med städningen (för man ska väl typ sanera hela huset och där han har varit?) och hur vet jag om min hund är smittad?



För att se om en hund ha rävskabb så ska man klia med nageln på örontippen(inte för löst). Börja hunden sparka med ett av bakbenen då har den skabb, enkelt att undersöka. Och en hund som har rävskabb klia sig oxå ofta vid armbågen på frambenet. Detta med att det smitta över sig till andra hundar är VÄLDIGT OVANLIGT. Skabb smittar bara från räv till räv och räv till hund, men inte hund till hund. Att sanera hela huset har jag aldrig hört talas om:crazy: Men gör detta testen med örontippen så får du veta exakt om den har skabb. Om den nu har det, så ta du den till vet. :D
 
Sv: rävskabb

Mina har haft rävskabb. Såg bara symtom på ena hunden men behandlade även den andra samt mammas tik som dom träffar dagligen. Bättre att göra det än att rävskabben går igen.

Vi har inte tagit prover för att få bekräftat att det var rävskabb. Behandlade en gång med schampo...jobbigt.
Har andra gången använt spot-on som var mkt smidigt.
 
Sv: rävskabb

För att se om en hund ha rävskabb så ska man klia med nageln på örontippen(inte för löst). Börja hunden sparka med ett av bakbenen då har den skabb, enkelt att undersöka. Och en hund som har rävskabb klia sig oxå ofta vid armbågen på frambenet. Detta med att det smitta över sig till andra hundar är VÄLDIGT OVANLIGT. Skabb smittar bara från räv till räv och räv till hund, men inte hund till hund. Att sanera hela huset har jag aldrig hört talas om:crazy: Men gör detta testen med örontippen så får du veta exakt om den har skabb. Om den nu har det, så ta du den till vet. :D


Tja, kliar mina hundar på örsnibben sparkar dom med bakbenen så det har nog inget med skabb att göra. Enligt vår distriktare vad skabb mycket smittsamt. Kanske inte sådär i början, men när det väl började urarta sig.
 
Sv: rävskabb

Tja, kliar mina hundar på örsnibben sparkar dom med bakbenen så det har nog inget med skabb att göra. Enligt vår distriktare vad skabb mycket smittsamt. Kanske inte sådär i början, men när det väl började urarta sig.

Jo det har det, men det är ju INTE hunden som ska klia, utan PERSONEN som ska klia på öronsnibben och sparka/slå hunden DÅ med bakbenet, då HAR den skabb!! Och skabb är inte smittsamt mellan hund till hund. Då skulle alla våra hundar ha skabb nu eftersom våran tik har precis haft det. Vi slutbehandlade henne i måndags..Och ingen av våra andra hundar har skabb. :cool:
 
Sv: rävskabb

Det här med rävskabb är inte alldeles enkelt. Vår gammelhund hade det för några år sedan, men svarade inte på dom vanliga upptäckarknepen, typ klia örsnibb. Efter ett par tre vet-besök blev det ändå konstaterat att det var rävskabb han hade. En faktor kan kanske vara var på hundkroppen skabben först hamnar?

Varför skulle skabben inte smitta mellan hundar? Verkar inte logiskt. Kanske för att hundar sällan går med skabben så länge?

LIA
 
Sv: rävskabb

Det här med rävskabb är inte alldeles enkelt. Vår gammelhund hade det för några år sedan, men svarade inte på dom vanliga upptäckarknepen, typ klia örsnibb. Efter ett par tre vet-besök blev det ändå konstaterat att det var rävskabb han hade. En faktor kan kanske vara var på hundkroppen skabben först hamnar?

Varför skulle skabben inte smitta mellan hundar? Verkar inte logiskt. Kanske för att hundar sällan går med skabben så länge?

LIA

Jag vet inte:crazy: Tycker med det är lite konstigt, men enligt veterinärer så är det så. Visst det har hänt att det smittar mellan hund till hund men det är ovanligt:smirk: Väldigt skönt för dem som har kennel:D
 
Sv: rävskabb

Jo det har det, men det är ju INTE hunden som ska klia, utan PERSONEN som ska klia på öronsnibben och sparka/slå hunden DÅ med bakbenet, då HAR den skabb!! Och skabb är inte smittsamt mellan hund till hund. Då skulle alla våra hundar ha skabb nu eftersom våran tik har precis haft det. Vi slutbehandlade henne i måndags..Och ingen av våra andra hundar har skabb. :cool:

Det var det jag syftade på, slarvade med bokstäverna. Kliar jag mina hundar på öronen sparkar/rycker de med bakbenen, likadant gör de flesta hunda jag kliat på öronen. Väldans massa skabb här i landet alltså;)
 
Sv: rävskabb

Kan tllägga att det gjort det sen de var små och jag tror jag tar för givet att uppfödaren är seriös nog att ge mig skabbfria valpar. Det KAN ju inte vara så att alla hundar har sina favvoställen att bli kliade på:angel:
 
Sv: rävskabb

jo fast veterinären sa ju att ett skabb-test kunde visa fel? tex att det kunde visa negativt fastän det var positivt..? eller tvärt om.

och det är ju inte konstaterat på mammas hund heller men sköldkörtelproblem kunde de ju utesluta pga test..
borde jag behandla min hund också? finns det nåt receptfritt?

testade att klia honom på örsnibben, men inga bakben. enda gången han gör så är om man kliar honom i öronen :p
 
Sv: rävskabb

Det var det jag syftade på, slarvade med bokstäverna. Kliar jag mina hundar på öronen sparkar/rycker de med bakbenen, likadant gör de flesta hunda jag kliat på öronen. Väldans massa skabb här i landet alltså;)

Jaha:rofl:
Ja det verka gå en massa skabb. Känner en annan som har fått på sin hund:p ;)
 
Sv: rävskabb

jo fast veterinären sa ju att ett skabb-test kunde visa fel? tex att det kunde visa negativt fastän det var positivt..? eller tvärt om.

och det är ju inte konstaterat på mammas hund heller men sköldkörtelproblem kunde de ju utesluta pga test..
borde jag behandla min hund också? finns det nåt receptfritt?

testade att klia honom på örsnibben, men inga bakben. enda gången han gör så är om man kliar honom i öronen :p

Jag tror du kan vara kanska lugn. Bara att du håller koll på hnm. Gör detta testet med örat lite då och då om du är osäker. Var uppmärksam om han börja klia sig väldigt mkt vid armbågen på frambenet. Det är oxå ett tecken, det var så jag märkte på våran hund, hon kliade sig kanske tre-fyra ggr på en halvtimma just där vid armbågen och det är ju inte normalt;) Jag sa till mamma att hon har nog skabb och mamma provade det med örat och hon spakade lite med bakbenet. Då var det bara att ringa till vet. och beställa tid för att dem skulle kolla och visst hon hade skabb och vet. gav ut ett recept som heter STRONGHOLD. Väldigt enkelt att behandla med. Man droppar bara i nacken:D Och det finns inget receptfritt;)
 
Sv: rävskabb

Rävskabb smittar från räv till hund eller hund till hund även genom filtar. Och det är inte alls ovandligt att det smittar hundar emellan.
Och detta med öronsnibben kan man inte gå efter. Mina har haft det många ggr, och det är inte det första tecknet de visar det på.
Det där är så olika, så säga att man bara ska testa det så, det går inte.
 
Sv: rävskabb

Rävskabb smittar från räv till hund eller hund till hund även genom filtar. Och det är inte alls ovandligt att det smittar hundar emellan.Och detta med öronsnibben kan man inte gå efter. Mina har haft det många ggr, och det är inte det första tecknet de visar det på.
Det där är så olika, så säga att man bara ska testa det så, det går inte.

Veterinärerna säger så:cool:
Nä men man ser ju om hunden klia sig ovanligt, VÄLDIGT mkt som min hund gjorde, fyra ggr på ca en halvtimma. Det är ju inte normalt! Då kan man prova att göra det testet. Annars så får man väl ta den till veterinären om den nu inte visa på det testet.
 
Senast ändrad:
Sv: rävskabb

Beror på vilken vet man pratat med, en del säger både det ena och det andra för det verkar låta bra och för de ska få tyst på matte/husse.
Och bara för en veterinär säger så, så litar inte jag på det alls.
 
Sv: rävskabb

Sök på rävskabb så kan du läsa det står både här och där att det smittar både indirekt och räv till hund och hund till hund, och även från andra djur som kan bli drabbade.
 
Sv: rävskabb

Grana, helt klart. :)

Jag har lite svårt att tro att en vet har gett dig det beskrivna på fullt allvar. Om du funderar lite kritiskt, inser du nog det tveksamma i delar av det du skriver.

LIA
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 326
Senast: Sel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 886
Hundhälsa Varför får en hund valkar mellan trampdynorna? Missbildning? Veterinärerna på Djursjukhuset vet inte. Hunden haltade och tassen...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp