Rie

Trådstartare
Hur stor är risken att min hund får det?
Jag var till ett ställe idag där hunden först luktade lite utanför och sedan var han med mig i stallet.
Folket där hälsade på hunden men sedan - lagom när jag ska fara hem :confused: - säger det att det är nog bäst att han inte springer runt på gården. Detta pga att deras ena hund hittade en skabbräv i höladan och slogs med den.
Hundarna började klia sig efter tre dagar och har fått sin andra spruta. Därför trodde de inte att det smittade.

Väl hemma - jag bar honom från bilen och direkt i duschen - så blev han tvättad med Caritex 1.

Hur stor är risken att han fått något, tror ni?

Sv: Rävskabb

Inte stor.

Det smittar inte förrän vid direkt närkontakt eller om de legat på samma ställe under längre tid.

Vi har haft skabbräv runt gården flera gånger och har aldrig haft problem.

Min tik har även hälsat på en hund med rävskabb (visste ej då) och hon klarade sig bra.

Jag håller med GA, risken är inte så överhängande. Våran har flera gånger haft närkontakt med misstänkta skabbrävar i samband med jakt, men vi brukar alltid bada honom i såpabad efter det och har aldrig haft några problem.
Såpan var tips från en annan rävjägare som hade fått skabb tidigare på sina hundar men sluppit det helt efter att han hade börjat bada dem i såpa. Om det sen är såpan eller badet som gör nytta törs jag inte utala mig om, men enligt våran vet var såpan i vilket fall som helst inte farlig eller dålig för hunden så vi fortsätter...

Ja, det har jag också hört. Grön- eller om det var gulsåpa var suveränt mot rävskabb och annan ohyra.

Läste om en jägare som använda det på sina hundar efter varje jakthelg.

Använder faktiskt såpa även som schampo i vanliga fall, det torkar inte ut pälsen och fungerar faktiskt väldigt bra.

Nu var det mest skabben från gårdens hundar jag tänkte på.
Den ev skabb räven haft borde väl ha dött, men hundarna hann ju få det.
Vet inte hur länge det är mellan varje spruta.Vet ni?

Vad jag vet är det en vecka mellan varje spruta och enligt veterinär ska det vara fritt fram att träffa andra hundar efter andra sprutan.

Det är tydligen olika. 3 sprutor + 3 veckor fri från symton innan de får träffa andra hundar.
Det är inte över allt i landet som sprutor tillåts.
Här nere på västkusten ger de inga sprutor. Bara medecin mm.

Min mammas hund har haft det två gånger. 1 gång när de bodde här nere. Då fick hon medecin och fick bada honom ofta i spesial schampo.
Nu bor de iövikdär fick hon sprutor direkt.
Vi var där skule haft vår hund med oss. Men tiden var för kort inpå. Han hade fått sprutor färdigt hade 3 veckor kvar.
Det är ett elede med rävskabben

Räv till hund smittar oerhört lätt. Hund till hund inte alls lika lätt.

Så har han inte väldigt ingående hälsat på deras hundar så är det nog lugnt.

Det var skönt att höra., eftersom deras hundar ute på inte var gården när vi var där.
Då borde vi väl nästan klara oss.

Jag skulle känna mig helt lugn då om de inte ens hälsat. Kan tänka mig att en hund som smittats av räv lättare smittar andra hundar också, men inte "i liften" så att säga. Skabb ä rju små djur. De flyger inte :)

det brukar inte smitta så lätt..
Jag går spår med min airedale terrier, en dag när vi spårade så stannade hon bakom en sten.
Där stod hon och nosade länge.
Vi märkte ju tillslut att det måste vara något konstigt där så vi gick och kollade, och där låg det en död skabb räv..
Så vi gick ju därifrån pga smitt risken, men hon klarade sig från skabb som tur var.. Det var iaf en upplevelse..
:smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 229
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 032
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 894
Senast: starcraft
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 881
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025