C

Cronis

Min kompis har 3 hundar, varav den ena är valp(han är väl ett ½år nu men han är ju valp för det!:)) till de vuxna. Hon bor på landet å doggisarna för springa fritt.
Idag skulle hon vaccinera valpen, men de sa åxå att han hade rävskabb :crazy: :( , å är tvungen att vaccinera mot det åxå.
Hur farligt är det egentligen?
Sätter det sig på människor?
Jag vet ju att man inte ska klappa, eller vara i direkt kontakt med hundar/djur som har fått rävskabb, men ändå. Hoppar skabben på en ändå?
Hur skyddar man sig, om man skulle råka komma i kontakt med hunden(valpen i detta fall)? :confused:

De andra två ska vaccineras ikväll. För att vara på den säkra sidan, å hon som äger hundarna ska även skura huset, vilket hon ringde å suckade över nyss... :D

Sv: Rävskabb

Det smittar från räv till und och hund till hund. Människa kan få lättare symtom men skabben överlever inte. Man får bada hunden i en gul smet sm lukatr bensin x 2, alt om hunden tål får de sprutor i nackskinnet med Imovec vid två tillfällen.
Jag tror inte att man kan vaccnera mot rävskabb. Att desinficera koppel, liggplats etc hör också till. Det är vanligt med rävskabb idag tyvärr (och jobbigt).

Hundägaren va på kliniken när hon ringde till mig, (hon va där med valpen) å den skulle vaccineras mot skabben, det va 3 prutor idag, och tre nästa måndag. Lika dant med de andra två doggisarna som är hemma. De ska dit ikväll.
Men det kan ju vara som du säger, att det är Imomec i sprutorna? Eller nått annat medel? Va vet jag jag är ju inte nån veterinär...

Man kan medicinera bort rävskabb, tabletterna är rena godiset för hundar. :d Tyvärr är det väldigt vanligt med rävskabb även i storstäder, det sprids runt, runt, runt som alla skit bland stans hundar. :crazy:

rävskabb är inte farligt, dock plågsamt för hunden om manör någonting åt det , och ja det KAN sätta sig på¨människor isåfall är det bara att gå till vårdcentralen ;)

*uppdatering*

Nu har jag varit med till veterinären. Valpen fick sin rävskabbs spruta i sanband med din vanliga vaccination i FM. Vet upptäckte nämligen att han hade rävskabb då. Men det va så lite att det knappt syntes.
Så nu EM har jag å ägaren till hundarna varit med föräldrarna till valpen så har dom åxå blivit vaccinerade (fått medicin) mått skabben.
De ska dock få en spruta till på måndag, för att skyddet ska vara fullständigt samt att skabbet ska försvinna.

ToudiOm skabben sätter sig på människor, som mig nu, som idag, ¨å framöver kommer vara i kontakt med hundarna, eftersom hon som äger hundarna även äger min medryttarhäst, hur märker jag att jag fått skabben?!

hm.. bra fråga men skulle gissa på att det börjar klia och ev visa utslag..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 415
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar