S

Spatt

Någon som har hört talas om en växt som förr kallades för rävrumpa som ska vara giftig. Vi har sådana i hagen dom är gröna spretiga o ser ut som en rävsvans. Skulle vilja veta vad dom heter igentligen så man kan läsa om dom. Kanske är det lättare om jag tar bild o visar om ingen vet vad jag menar.

Sv: Rävrumpa

Vet du vad den giftiga varianten heter. Den som jag menar liknar den du menar fast dom gröna grenarna växer tätare och är tunnare

Hittade detta på NE:

rävrumpa, äldre namn på flera växtarter, i första hand vissa fräknen men även blåeld, hästsvans, mjölke, mörkt kungsljus, rävsvans och ängskavle.

rallarros, annat namn på växtarten mjölke.

Vet nu att den heter skogsfräken men har inte hittat någonstans att den är giftig men bonden säger att den är giftig därimot är åkerfräken giftig men det är inte samma växt

Ang giftighet så kan jag inte svara till 100% men åkerfräken (det som växer normalt i dikeskanter etc) är inte giftig. Denna växt kallas ofta rävrumpor, rävsvansar mm. Den innehåller mycket kisel och är bra för hår och naglar på människor och ingår i vissa naturmediciner.

Rallarros är något helt annat, den heter egentligen mjölkört och är mer än en meter hög och blommar i rosa, ofta på hyggen. Den har vit mjölksaft som kan verka lite irriterande på huden.

Hälsningar Trädgårdsmästaren

åkerfräken, equisetum arvense är som sagt INTE giftigt.

däremot är en annan art, som jag TROR heter kärrfräken (växer på mer myriga ställen, grenarna är kortare och växten högre) giftig.

Såvitt jag vet innehåller alla växter i fräkensläktet (Equisetum) thiaminas, även om kärrfräken tillhör de som har högst halt av ämnet. Det finns dock dödsfall bland nöt som betat åkerfräken beskrivna och svår förgiftning hos häst som ätit hö med åkerfräkeninblandning.

Det kan knappast vara skadligt om hästen sätter i sig några enstaka plantor.

Thiaminaset förstör vitamin B1.
HH

intressant, det har jag aldrig hört förut. :)

hur stor mängd rör det sig om för att växten skall bli farlig?

Såvitt jag vet innehåller alla växter i fräkensläktet (Equisetum) thiaminas, även om kärrfräken tillhör de som har högst halt av ämnet. Det finns dock dödsfall bland nöt som betat åkerfräken beskrivna och svår förgiftning hos häst som ätit hö med åkerfräkeninblandning.

Det kan knappast vara skadligt om hästen sätter i sig några enstaka plantor.

Thiaminaset förstör vitamin B1.
HH

Hej alla!
Har hittat detta ogräs i min hage också, där jag tänkt ha sto + föl nu i sommar. Har kontaktat SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) för att få reda på vad som "gäller". Ovannämnda svar låter seriöst. Det som förbryllar mig är dock att vissa ger sina hästar avkok/"te" på åkerfräken eller torkad som "läkeört", någon påstår att den är helt ogiftig och någon säger att hästen dör om den äter den. Visste inte vem jag skulle tro på till slut...:confused:

Återkommer i morgon när jag pratat med SVA om jag kommer ihåg.

//tina_tiger

Ang giftighet så kan jag inte svara till 100% men åkerfräken (det som växer normalt i dikeskanter etc) är inte giftig. Denna växt kallas ofta rävrumpor, rävsvansar mm. Den innehåller mycket kisel och är bra för hår och naglar på människor och ingår i vissa naturmediciner.

Rallarros är något helt annat, den heter egentligen mjölkört och är mer än en meter hög och blommar i rosa, ofta på hyggen. Den har vit mjölksaft som kan verka lite irriterande på huden.

Hälsningar Trädgårdsmästaren

Fortsätter på mitt eget svar:
Har nu läst Nordisk flora där det står att kärrfräken är giftig för betesgående djur, men det står inget om åkerfräken.
Det är däremot svårt att känna skillnad på de två, man måste snitta ett blad ("barr") och jämföra formen på genomskärningen samt kärlväggarnas utformning. Jag har kollat detta och på min åker är det åkerfräken iaf, hoppas att den inte är giftig, även fast inget står i floran.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 163
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 904
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
841
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024