Rävig fråga..

mul

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp av alla kloka seniorer igen! Hur högt elstaket kan en räv hoppa? Staketet kommer att vara tätt, så att krypa under eller igenom blir svårt, men hur högt måste det vara? *mul har mycket världsliga problem..*

Sv: Rävig fråga..

Mycket fantasieggande fråga.

Jag ser en hoppande räv framför mig - och hör i mitt inre öra Anders Gernandt kommentera: "Och rrrrräven rrrrriver..."

:rofl: Jag hoppas verkligen att denna rrrräv testar detta elstaket.. Jag är såååååå trött på att mina flygdjur blir rävmat..

Jag undrar om räven bryr sig om att hoppa? Dvs om den fått smaka på ett riktigt elstängsel. Jag skulle tro att en räv "klätterhoppar" över/genom ett stängsel (och får en snyting) snarare än gör rena luftsprång.
Troligare är väl att den letar reda på ett ställe att smita under.
En hund är annars ett effektivt rävstopp.

LIA

Jag har plaststolpar med flera hack i som man sätter eltråd i. Den understa tråden blir 4-5cm över backen och sedan är det 15cm mellan varje. Det blir sju trådar. Grejen är att jag ska försöka göra ett relativt säkert staket runt trädgården så jag slipper bli av med flera höns och ankor. Jag har satt ett sådant elstaket runt hönsgården, men där måste räven igenom både det och hönsnätet. Där har jag tak, på hönsgården.

Jag är inte mycket för hundar, så det blir nog inte att skaffa hund..

Men ett hästaggregat har jag som är gjort för flera mil staket.. ;):angel::crazy:

Hur klättrar dom? Jag är mycket dålig på rävarnas förmåga och rörelsemönster, tyvärr. På staket? Träden?

Har du haft någon räv som gått igenom det befintliga staketet?

För min del känns det som att du gör lite onödigt mycket "fångläger", men med ett sånt stängsel får du säkert ha fjäderfäna ifred.

Räven torde klättra på ungefär samma sätt som en hund. Inte som en katt alltså.

LIA

Jag hade elfårnät 1 m högt. Räven hoppade inte över det utan försökte antagligen gå igenom det. Ylade till två gånger den natten men sen så var lugnt.

Det beror nog på hur stängslet är konstruerat :D
Tycker mig ha läst att de kan hoppa 2 meter men vet inte hur pass mkt sanning det ligger i det...

Staketet jag har runt hönsgården har räven inte gått igenom, men det vet jag itne om det beror på att det är nät innanför. Räven tog sig nämligen in under nätet på ett ställe där vi inte kunnat gräva ner nätet pga sten i backen.

Nu hade jag tänkt sätta staket på baksidan av huset mot skogen så hönsen och ankorna kan gå i trädgården utan att man måste vakta dom.

Jag kan ta kort på hur jag tänkt så får ni ha funderingar och sunpunkter på om det kan fungera.

Jag tänkte annars skaffa ett elfårnät och sätta upp. Kollade faktiskt på det i en katalog igår kväll.

Vilken typ av aggregat har ni till elstaketenrunt hönsen?

Jag har ett häst/ko aggregat som är batteridrivet. Kanske líte väl starkt för att ha till några meter staket.. Men jag fick ta vad jag hade.

Här är bilderna på staketet jag gjort till hönsgården. Kan det funka även utan hönsgården innanför, alltså som staket?

DSC00540.jpg

DSC00539.jpg

Det gör det säkert.
Reservation om räven tränger sig in och får en stöt på vägen. Då är den ju redan inne och kan få sig ett byte. Ut kan den ta sig oavsett elstötar- rädslan. Men jag tror inte den försöker igen.

Ev kan den gräva sig under när den insett problemet. Dom är rätt smarta, rävarna. Däremot tror jag inte den hoppar över.

Hur gillar hönsen elen då?

Envis som jag är..., varför inte hund? :cool:

LIA

Jag vet faktiskt itne vad hönsen säger om elen.. Tror inte dom varit på den ännu. Det är ju inte el i nätet utan bara i trådarna.

Jag vill inte ha hund för att:
Jag jobbar alltid 11timmar plus två timmars restid, så hunden kommer att kissa på sig..

Hundar smutsar ner så pass i huset..

Dom måste gås ut med flera gånger om dagen..

Svindyra att köpa

Svindyra att äga med mat och försäkring..

Luktar fruktansvärt illa..

Skäller..

Så nej det blir inte hund här..

Det är inte el i nätet utan bara i trådarna, som står 1-2dm från nätet. Tanken är att jag ska sätta upp staket runt tomten så hönsen kan gå ute dagtid utan att bli rävmat. kan det funka?

:D Det var ingen dålig lista.
Inte för att jag skall vara tjatig, men vill gärna kommentera punkterna.

Att lämna hund ensam hela dagar kan vara ett aber för många, så är det, men inte sjutton kissar den på sig. Den ska ju vara ute med hönsen!!

Smutsar ner i huset, är relativt. Våra gör det inte, men det fordrar ordentlig avtorkning blöta dagar. Hårar gör dom däremot, fr a under våren.

En promenad el dyl behöver dom, men vem gör inte det? ;)

Kostnader är också relativt. Man måste inte köpa leverpastej eller ens ha försäkring.
Man får så mycket för pengarna, förutom hönsskydd. Sällskap, trygghet, många skratt osv.

Luktar? Ja, det gör dom, men inte illa, undantaget blöta. I slutänden en fråga om ens egen luktkänslighet.

Skäller? Inte, annat än vid behov.

Hoppas du inte tar illa upp för mina rader. :)

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?