Rävelände :(

taccotad

Trådstartare
Har några höns som jag gärna vill ha frigående när jag är hemma. Men nu börjar räven bli för närgången. Den kommer mitt på dagen och plockar höns. Idag hörde jag hönsen som kacklade så jag sprang ut och möter räven precis utanför ytterdörren, i full gång med att sikta in sig på mina hönor. Jag fick vråla och springa efter den men det var knappt så den ville gå härifrån.

Brukar dom jaga såhär mitt på dagen? Vad jag hört brukar dom komma fram när det mörknar...

Har hönsen i inhägnad utegård nrä jag inte är hemma men innan hade jag dom lösa när jag väl är hemma. Nu vet jag knappt om jag vågar det. Blev för några veckor av med en höna. Då hade dom varit instängda hela dagen, sambon kom hem och skulle klippa gräset, släppte ut dom. Efter en stund skulle han in och dricka, då passade den på och tog en. När han kom ut var den på väg att ta fler men han jagade bort den. Men den betedde sig likadant då, är knappt rädd och vill gå tillbaka hela tiden.

Den såg ut att ha blank och tjock päls och enligt mig såg den helt okej ut. Annars har man ju hört att skabbrävar beter sig konstigt...

Sv: Rävelände :(

För några år sen hade vi en räv här som grävde sig in under staketet till hönsgården, knep en höna och smet ut med den medan vi satt i trädgården! Och hunden var ute .... visserligen gammal och lite döv, men ändå!

Vi hann bara se den försvinna mellan granarna med hönan i munnen. De kan verkligen vara otroligt fräcka. När nämnda hund var i sin krafts dagar hände det mer än en gång att hon jagade iväg en räv från gårdsplanen mitt på ljusa dagen.

Den här sommaren har vi varit förskonade dock, vet inte om det beror på att vi numera har tre hundar som oftast är lösa på gården. Kanske lite för mastigt även för en räv!

Rävar kan jaga närsomhelst. Vi har den erfarenheten. :(
Ungrävar ör mindre skygga, liksom skabbrävar, men även vanliga "normala" visar ofta upp en förvånande oskygghet för folk.

Rådet är att ha någon med bössa som passar under några dagar eller som är snabbt på plats. Annars blir det svårt att ha hönsen gå ute.

LIA

Det fanns en knäpp räv som gick och strök runt vårat hus och det slutade med att den bet ihjäl våran papillon :(:cry::confused::crazy::mad:

Men fy!! Ja jag som var orolig för vår katt... jäkla räv!!!

Alltså, jag har inget emot rävarna egentligen. Dom är superfina och allt det där. Men jag gillar inte att dom nästan är inne och trampar på vår trappa och ser vår gård som ett vandrande smörgåsbord. Visst, har man hönsen lösa får man ju räkna med att nån blir tagen ibland. Men detta börjar bli extremt tycker jag.

Hönsen blängde på mig när jag stängde dörren mitt framför näbben på dom nu i morse. Tänker INTE chansa för jag vet ju att räven sitter och spanar....

Det där är ett problem. Rävar är smarta och när de väl fångat höna så vet de att det är ett snabbt och lätt byte. Vad jag förstått så är det nästintill omöjligt att kunna ha hönsen lösa igen så länge hönsätarräven finns kvar i livet. Risken är också att den börjar bryta sig in i hönsgården.
Vill du ha hönsen lösa försök hitta någon som kan tänka sig att skjuta den. Rävar är fina men det finns gott om dem. De som inte har vett att hålla sig i skogen blir en plåga.

Det har varit samma sak här och att jag har en hök som gärna tar "gratis" mat.. Mina höns får vara instängda och sen har jag satt upp elstaket runt hönsgårdarna och det är effektivt på räven.:)

Det fanns en knäpp räv som gick och strök runt vårat hus och det slutade med att den bet ihjäl våran papillon :(:cry::confused::crazy::mad:

Det var det värsta!:eek: Har aldrig förr hört om en räv som bitit ihjäl en hund! Men det är klart, en papillon är ju så liten att det förstås är möjligt. Katter kan de ju ta ibland, om de inte är för stora och tuffa (katterna alltså ...)

Om ni går in på aftonbladet och söker på Fiddeli så går det att läsa om det där.

kl

Nu har jag flyttat ut fällan till det stället där vi brukar se räven. Nån som har bra tips på vad man kan lägga i fällan? Nåt som den inte kan stå emot? För tillfället ligger vår stackars döda höna + lite annat kött där i.

kl

Nu har jag flyttat ut fällan till det stället där vi brukar se räven. Nån som har bra tips på vad man kan lägga i fällan? Nåt som den inte kan stå emot? För tillfället ligger vår stackars döda höna + lite annat kött där i.

Det brukar funka mycket bra! Vet en som har en rävfälla ståendes och alla hönor som dör läggs där:)

Du får väl sätta upp elsängsel eller ha hönsen inne .Lika som dom andra som har djur och vargar stryker omkring .

Vi är tvungna att ha våra instängda i hönshuset. Kryllar av mink och många jag känner har haft höns som strukit med nu. Ett ställe tog en mink ihjäl 40 hönor som gick i sin hönsgård. Jag hade varit glad om jag bara haft med en räv att göra!
Elnät hade vi utanför hönsgården när vi hade bekymmer med räv.

Ja, klart jag borde vara glad att vi bara har en räv som bråkar...

Har faktiskt inte sett till den nu på flera veckor, varken i fällan eller att den gått omkring här. Har vågat ha hönsen lösa lite då och då när vi varit ute och hönsen har klarat sig.

Det ska finnas nåt elstängsel som man kopplar till solceller, kanske kan vara en lösning för att hålla vargen borta?

Tyvärr är det ju så med frigående höns, man får räkna med att bli av med några stycken.

Min mor har ett gäng höns, brukar ligga på en 20-30 stycken, men hon får köpa in nya nån gång om året eftersom rävarna kommer och tar med jämna mellanrum. Räveländet skjuts och sen kommer det en ny räv. Dock är vår erfarenhet att det är ytterst sällan friska rävar tar höns hos oss eftersom vi har mycket småvilt som är att föredra.

Men jag håller med Fraggel_Tess, mink och mård är så mycket värre! De kan ta sig in i hönshuset genom springor man inte trodde fanns och skapar en massaker... De tar inte ens med sig någon höna eller äter nåt. För nåt år sen kom min mor ut och fann alla hönor döda i hönshuset, antagligen ett mårdbesök.

Annars är ju klassikern gäss, de skränar och är ganska aggressiva. Iofs kan räven ta dem också, men det ska en del till för att de ska ge sig på stora gäss.

När en räv en gång har lärt sej att det finns mat där då kommer den tillbaka o sen flera rävar med den tyvärr.
Har hört att det är mkt rävar i år oxå.
Enda sättet är att skjuta av dom eller fånga dom som jag har förstått .
Räv f*n gav sej på våra katter oxå i år + att den går in i stallet *suck* så mina höns är numera instängda med nätad utegård.

Mitt på dagen låter ju fräckt !! Sen att den inte är skygg heller .....obehagligt. Hoppas ni kan komma på nåt sätt att skydda hönsen på

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 751
Senast: Lingon
·
Hundträning Där vi bor är det tyvärr mycket bekymmer med andra hundar. Många som har hundar som är aggressiva mot andra hundar och som dessutom ofta...
2
Svar
20
· Visningar
6 808
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar